سرویس تجسمی هنرآنلاین: چندی پیش مرکز ارائه خدمات و تجهیزات هنرهای تجسمی EVO  توسط مهدی صوتی در محل سابق گالری "دید" افتتاح شد. چنین مرکزی نخستین بار است که در ایران آغاز به کار می‌کند و در آن کلیه خدمات مورد نیاز هنرمندان از چاپ تا قاب، بوم و سایر لوازم نقاشی در کنار هم ارائه می‌شود. با مهدی صوتی که مدیریت گالری "دید" را نیز بر عهده دارد، درباره اهدف او از تاسیس این مجموعه به گفت‌وگو نشستیم.

راه‌اندازی مرکز ارائه تجهیزات هنرهای تجسمی باعث خوشحالی بسیاری از هنرمندان شد. چه ضرورتی احساس کردید که در صدد راه‌اندازی یک فروشگاه برای عرضه تجهیزات نقاشی برآمدید؟

من حدود 15 سال پیش با یک کمپانی بزرگ دنیا آشنا شدم که کاتالوگ‌هایش را بررسی کردم و دیدم که یک مجموعه‌ای شبیه به مجموعه برند IKEA دارد، با این تفاوت که محصولات درون این مجموعه تماماً مربوط به تجهیزات هنرهای تجسمی است. ایده راه‌اندازی مجموعه خودمان هم از ایده همان مجموعه برداشتم و با توجه به شناختی که از هنر ایران داشتم، احساس کردم که این مجموعه حتماً آینده درخشانی در انتظارش خواهد بود. طبیعی است که هنرمندان عرصه تجسمی هم مثل همه هنرمندان نیاز به خدماتی دارند که این خدمات باید به شکل استاندارد تهیه شده و به آن‌ها عرضه گردد. در نتیجه این مرکز خدمت‌رسانی راه‌اندازی شد و ما تمام تلاش‌مان را انجام دادیم که اتفاق شایان توجهی در این زمینه رخ بدهد. توان ما برای این کار محدود است ولی اشتیاق نامحدودی داریم که ما را به موفقیت امیدوار می‌کند.

محصولاتی که در مجموعه‌تان قرار گرفته شامل چه اقلامی است؟

بخشی از این مجموعه شامل تولیدات داخلی است که با افتخار انجامش می‌دهیم. بر اساس همین رویکرد از دو سال پیش بخشی از اقلامی که امکان تولیدش بود را تولید انبوه کردیم که شامل مدل‌های خیلی خاصی از قاب‌ و بوم‌های نقاشی می‌شد. در کنار آن محصولاتی که امکان تولید در ایران نداشته باشد را از خارج از کشور وارد می‌کنیم. این لوازم شامل پارچه، رنگ و قلمو است که ما این‌ها را حدود یک سال در اختیار آموزشگاه‌های خاص قرار دادیم تا کیفیت آنها را ارزیابی کنند. قلموهایی را وارد کردیم که قیمت‌شان حدود یک چهارم قیمت محصولات برندهای معروف است و از کیفیت خیلی خوبی برخوردارند، به طوری‌که خیلی از هنرمندان این قلموهای وارداتی را انتخاب کرده و به کار می‌گیرند. یا رنگی که متعلق به یکی از برندهای ناشناخته بود را وارد کردیم که هنرمندها آن را به کار گرفتند و کیفیتش را عالی ارزیابی کردند. در مورد پارچه هم همین اتفاق افتاد و هنرمندان به ما گفتند که کیفیت پارچه‌های وارداتی هم مطلوب است.

در حال حاضر وضعیت خدمات و تجهیزات مجموعه چگونه است و این مجموعه در زمینه ارائه قاب، بوم، چاپ و سایر لوازم نقاشی چقدر غنی شده است؟

ما در بدو راه‌اندازی مرکز ارائه خدمات و تجهیزات هنرهای تجسمی یک نیازسنجی انجام دادیم که ببینیم چه تجهیزاتی برای نقاشی لازم است تا آن را تولید یا وارد کنیم. مثلاً دیدیم دوستان هنرمند در زمینه قیمت و سایز قاب‌های نقاشی با چالش مواجه هستند که شروع به تولید قاب‌های مختلف در سایزهای استاندارد کردیم و 3 مدل مختلف قاب را در 20 سایز و 10 رنگ در مجموعه قرار دادیم. ما این قاب‌ها را تولید انبوه کردیم و سودمان را به حداقل رساندیم که همین موجب 50 درصد تخفیف در قیمت قاب شد که به نظرم خیلی چشم‌گیر است. خوشبختانه الان دوستان هنرمند از قاب‌هایی که در این مرکز قرار گرفته خیلی راضی هستند.

محصول بعدی که تولید کردیم، پارچه بوم است و برای اولین بار در تاریخ هنر ایران این اتفاق افتاد که ما 50 مدل پارچه بوم را تا عرض 3.20 سانتی‌متر در کنار همدیگر قرار دهیم تا هنرمندان حق انتخاب داشته باشند. وقتی هنرمندان وارد سالن می‌شوند و این 50 مدل پارچه بوم را در کنار همدیگر می‌بینند خیلی برای‌شان هیجان‌انگیز است. محصول دیگری که ما تولید کردیم، چارچوب‌های جدا شونده است که هنرمندان به راحتی پارچه را روی آن می‌کشند. ما این چارچوب‌ها را آماده کرده‌ایم و پارچه‌های مناسب سایز آن را هم در کنار آن‌ها قرار داده‌ایم و هنرمند می‌تواند هر دوی این‌ها را در کنار همدیگر ببینند و خریداری کند. هنرمند در صورت کمبود فضا می‌تواند بعد از پایان نقاشی، بوم را از کلاف جدا کرده و قسمت‌های چهارچوب را جدا کند تا جای کمتری بگیرد. همچنین ما کلاف‌های بوم‌های بیضی و دایره‌ای شکل که همیشه قیمت بسیار بالایی داشته را هم با یک چهارم قیمت متداول تولید کرده‌ایم و در مجموعه قرار داده‌ایم.

مهدی صوتی

در مجموعه شما محصولاتی از برندهای برجسته دنیا هم وجود دارد. آن محصولات را چطور وارد کرده‌اید؟

ما نمایندگی برندهایی نظیر "وینزور اند نیوتن"، "پ ب او" و "فابر-کاستل" را داریم و محصولات آن‌ها را در کنار محصولات خودمان قرار داده‌ایم و هنرمندان می‌توانند تمام این محصولات را هم ببینند. خدمت دیگری که ما در این مجموعه انجام می‌دهیم، چاپ "فاین آرت" با کیفیت عالی و قیمت معقول است که این مجموعه تا هفته آینده تکمیل و راه‌اندازی خواهد شد. سایت و اپلیکیشن این مجموعه هم تا چند روز آینده تکمیل می‌شود و هنرمندان می‌توانند خریدهای خودشان را از طریق سایت یا اپلیکیشن انجام بدهند. اگر همه معادلات‌مان درست از آب در بیاید، بنا داریم محصولات‌مان را یا به طور رایگان و یا با مبلغی ناچیز ارسال کنیم.

نکته مهمی که وجود دارد، بحث اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی این مجموعه است. من همین جا از تمام دوستان هنرمند و مدیران آموزشگاه‌ها و فعالان دانشگاهی خواهش می‌کنم که این مرکز را جدی بگیرند تا هیچ هنرمندی از خدمات این مجموعه محروم نشود. ما ساز و کاری را فراهم کرده‌ایم که برای حل مشکل دوری راه، هنرمندان و هنرجوهای یک مجموعه را با یک سرویس VIP به مجموعه خودمان بیاوریم و آن‌ها را پس از انجام خریدشان به آموزشگاه‌ برگردانیم. همچنین قصد داریم در سیستم ارائه خدمات گالری "دید" تغییراتی ایجاد کنیم و بخشی از این محل را به ارائه اقلام و تجهیزات مجموعه‌مان اختصاص بدهیم تا دوستان هنرمند دسترسی راحت‌تری در مرکز شهر به این اقلام پیدا کنند.

برنامه‌ای طرح‌ریزی نکرده‌اید که با هنرمندان تعامل بیشتری داشته باشید و از اظهارنظرهای آن‌ها هم برای پیشبرد تولیدات و واردات محصولات‌تان استفاده نمایید؟

ما یک گروه داریم که نیازهای هنرمندان را مکتوب می‌کنند و به ما اطلاع می‌دهند. به هر حال ممکن است خود ما از برخی ملزومات هنرمندان غافل شویم که این گروه می‌تواند کمک زیادی به ما بکند. ضمن این‌که ما از خود هنرمندان درخواست می‌کنیم در زمینه‌های مختلف به ما ایده بدهند تا ما ایده‌های‌شان را با کمال میل بپذیریم و با ذکر نام آن هنرمند تولید و عرضه نماییم.

دوست داریم این خانواده بزرگ‌تر و گسترده‌تر شود. خانواده تجسمی یک خانواده کوچک است که این کوچک بودن می‌تواند یک امتیاز باشد و ما را برای رسیدگی به مشکلات این حوزه مصمم‌تر کند. منتها لازمه‌اش این است که همه خودشان را عضو یک خانواده بدانند و خیال نکنند که اگر قرار است از یک جریانی حمایت کنند، ممکن است برای فرد خاصی تبلیغ کرده باشند. من هیچ‌وقت به این قضیه به شکل فردی نگاه نکرده‌ام و اصلاً بلد نیستم این کار را انجام بدهم. من این ایده را مدنظر دارم که یک روزی این مجموعه تبدیل به یک مجموعه شهرکی شود که تمام خدمات تجسمی را در بر بگیرد و در آن مجموعه‌های گالری، پلاتو و بخش‌های پذیرایی و رفاهی هم موجود باشد. اگر بخش سرمایه‌داری و حمایت‌های دولتی یک نیم‌نگاهی به این مجموعه داشته باشد، ایده مجموعه شهرکی دور از دسترس نیست. فقط باید آدم‌ها پشت این قضیه بایستند تا این مجموعه بیش از پیش عمومیت پیدا کند و همه آن را متعلق به خودشان بدانند.

من برای اطلاع‌رسانی درباره مرکز EVO از شیوه‌های مرسوم استفاده کرده‌ام و همچنان هم استفاده می‌کنم ولی بهترین شکل تبلیغات در مورد این مجموعه، تبلیغ دهان به دهان است. یعنی اگر هنرمندان تشریف بیاورند و مجموعه را ببینند و آن را باور کنند و بعد خودشان به یک مبلغ تبدیل شوند، جریان بسیار خوبی در این مرکز اتفاق می‌افتد که امیدواریم این اتفاق صورت بگیرد.

مهدی صوتی

طی مدتی که مرکز ارائه خدمات و تجهیزات هنرهای تجسمی شروع به کار کرده است، استقبال هنرمندان از این مرکز چگونه بوده است؟

خوشبختانه استقبال خوب بوده و ما با بازخوردهای خوبی مواجه شده‌ایم. هنرمندان معمولاً در بازدید از مجموعه ما هیجان‌زده می‌شوند و بعضی اتفاقات هم آن‌ها را به حیرت وا می‌دارد. یکی از این موارد، حضور یک‌جای همه این محصولات در کنار همدیگر است که برای هنرمندان جالب و حیرت‌آور است. ضمن این‌که قیمت‌ محصولات هم برای آن‌ها باورکردنی نیست و عمدتاً خوشحال می‌شوند که با محصولات گران‌قیمتی مواجه نیستند.

برای ما هرگز بحث اقتصادی قضیه در درجه اول اهمیت قرار نداشته است. البته طبیعی است که هر مجموعه‌ای برای تداوم فعالیت خود نیاز به حل و فصل مشکلات اقتصادی هم دارد اما ما هدف اصلی‌مان را خدمت‌رسانی و فرهنگ‌سازی قرار داده‌ایم و منافع اقتصادی برای‌مان در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است. من به دنبال جا انداختن این فرهنگ هستم که قاب و بوم نقاشی همراه با هم ارائه شود و همچین به دنبال بسته‌بندی و ارسال خوب محصولات هستم تا محصولات آسیبی نبینند. الان همه محصولات ما بسته‌بندی‌های ویژه دارند چون می‌خواهیم محصولات‌مان به آن شکلی‌ که شایسته و بایسته هنرمندان کشور است به دست آن‌ها برسد.

خوشبختانه تا جایی که من اطلاع دارم، هنر تجسمی چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی دارد ارتقاء پیدا می‌کند. این‌ اتفاقات خوبی است که باید بابت آن‌ خوشحالم باشیم اما به نظرم جامعه تجسمی زمانی سر و شکل بهتری به خودش می‌گیرد که دامنه فعالیت‌هایش به قشر میانی جامعه برسد. قشر میانی جامعه قشر فرهیخته‌ای است که در حال حاضر توانایی بالایی برای خرید آثار هنری ندارد ولی ما باید این قشر را نشانه‌گذاری کنیم تا هنرهای تجسمی به این قشر ورود پیدا کند. ما در مجموعه‌مان چنین ایده‌هایی داریم که امیدواریم بتوانیم آن را با کمک‌ دیگران انجام بدهیم.

قصد همکاری با انجمن‌های مختلف عرصه تجسمی را ندارید که بتوانید در یک ارتباط دو سویه به همدیگر کمک کنید؟

ما از انجمن‌های مختلف انتظار داریم که مجموعه‌مان را به هنرمندان عضو معرفی نمایند و در قبال این کار در زمان برگزاری نمایشگاه‌های‌ مختلف به عنوان حامی در کنار انجمن‌ها قرار خواهیم گرفت. این یک بده بستان جذاب و منطقی است که تاکنون نمونه آن را انجام داده‌ایم و مستنداتش هم وجود دارد. جزو ایده‌های‌مان است که برند "اوو" فستیوالی را برگزار کند که هنرمندان جوان‌ تهرانی و شهرستانی که کارشان کمتر دیده شده در این فستیوال حضور پیدا کرده و آثارشان را عرضه نمایند. این ایده‌ها را داریم اما انجام آن‌ها به تنهایی کار ساده‌ای نیست و نیاز به حمایت دولتی داریم.

در حال حاضر چه تعداد کارمند در مرکز ارائه خدمات و تجهیزات هنرهای تجسمی مشغول به کار هستند؟

تعداد پرسنل ما به طور مستقیم 24 نفر است، منتها ما با یک سری از افراد هم به طور غیر مستقیم در ارتباط هستیم که اگر آن‌ها را هم حساب کنیم، تعداد پرسنل‌مان به حدود 36 نفر افزایش پیدا می‌کنند. همچنان در حال گسترده‌تر شدن هستیم و می‌دانیم که در آینده با گسترده‌تر کردن فروشگاه و بخش‌های پخش و معرفی مجموعه، تعداد پرسنل‌مان بیشتر از این نیز خواهد شد.

مهدی صوتی

چه میزان از محصولات مجموعه‌تان، محصولات داخلی و چند درصد آن‌ها محصولات وارداتی است؟

به لحاظ حجم محصولات، بیش از 60 درصد ولی به لحاظ تنوع 10 درصد محصولات ایرانی است. بخش مهمی از تجهیزات و لوازم ما مربوط به برندهای بزرگ دنیا هستند. ما رنگ و قلموها را وارد کرده‌ایم چون امکان تولیدشان در داخل وجود ندارد. در ایران تکنولوژی و ماشین‌آلات تولید پارچه با عرض زیاد موجود نیست و ما ناگزیر به وارد کردن آن‌ها هستیم. یکی از دلایلی که تولیدمان مقرون به صرفه نیست به همین مشکل نبود تکنولوژی بر می‌گردد. وارد کردن بعضی از محصولات از تولید داخلی آن‌ها ارزان‌تر در می‌آید. ما دانش و اطمینان‌خاطر برخی از محصولات را داریم ولی با فقدان تکنولوژی مواجه هستیم که اگر تکنولوژی تولید این محصولات را به دست بیاوریم، این محصولات را هم در داخل کشور تولید خواهیم کرد. هدف ما گسترده‌تر کردن حجم تولیدات‌مان است، ولی برای انجام این کارها نیاز به حمایت داریم. ناامید نمی‌شویم چون ناامیدی به کل مجموعه انرژی منفی می‌دهد.

و سخنان پایانی؟

گسترده و بزرگ‌تر شدن مرکز ارائه خدمات و تجهیزات هنرهای تجسمی فقط با حمایت بخش‌ دولتی و بخش‌های خصوصی اتفاق می‌افتد. حمایت هم لزوماً حمایت مالی نیست و گاهی اوقات یک اشاره یا یک توصیه می‌تواند یک حمایت ویژه باشد. اگر از این مجموعه حمایت شود، از کل مجموعه تجسمی و هنرمندان این حوزه حمایت شده است چون می‌دانیم که هنرمندان ما برای خلق آثار هنری به لوازم و تجهیزات مرغوبی احتیاج دارند و ما قصدمان ارائه کردن چنین محصولاتی است. وقتی از این مجموعه حمایت شود و اقبال این مجموعه در میان هنرمندان به امری شایع تبدیل شود، تولیدکننده‌های دیگر هم ناگزیز می‌شوند محصولات مرغوب به دست هنرمندان برسانند. من دست هر هنرمند، هنرجو و هر فعال عرصه دانشگاهی و هنر که گامی در این زمینه بردارد و از ما حمایت کند را می‌فشارم و از تمامی فعالان عرصه تجسمی خواهش می‌کنم از این مجموعه دیدن کنند.