سرویس تجسمی هنرآنلاین، علی شایسته هنرمند نقاش، شکل‌گیری مجموعه "نوروزگار" را مربوط به مفهوم رستاخیز دانست و دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: مجموعه "نوروزگار" به طوری نمادین به مفهوم رستاخیز و احتمال تکرار زندگی بعد از مرگ اشاره دارد.

او افزود: همان‌طور که می‌دانید همه ایرانی‌ها حتی قبل از اسلام نیز به رستاخیز اعتقاد داشته‌اند البته برای ما که در فرهنگ ایرانی- اسلامی زندگی کرده‌ و تربیت‌ شده‌ایم، این شکل اعتقاد چیز تازه و عجیبی نیست اما مهم‌تر از نام و موضوع نمایشگاه برای شخص من مسئله نقاشی کشیدن اهمیت دارد.

این هنرمند تصریح کرد: برای من، خود نقاشی کشیدن از اهمیت بالایی برخوردار است در واقع اینکه چه ‌طور روی بوم رنگ بگذارم، چطور فرم‌ها را دفورمه کنم و در کل اینکه چطور مسائل فنی را به موضوع کار ربط بدهم، برای من اولویت دارد.

شایسته مفهوم اثر را در وابسته به نحوه اجرای کار دانست و بیان کرد: برای من، روند انجام کار مهم‌تر از موضوع کاری است که انتخاب می‌کنم. درواقع معنایی که من به دنبال آن هستم نیز در این مسیر و با این شیوه به دست می‌آید.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های علی شایسته در گالری طراحان آزاد

او از نمایش ویدئویی در دل این نمایشگاه خبر داد و گفت: در این نمایشگاه  ۱۴ اثر نقاشی و یک ویدیو به نمایش گذاشته شد که موضوع تمام آن‌ها رستاخیز بود و به‌نوعی مکمل یکدیگر بودند به‌طوری‌که دیدن ویدیو برای بیشتر درک کردن نقاشی‌ها لازم به نظرم می‌آمد.

این هنرمند درباره تکنیک آثار نمایشگاه "نوروزگار" توضیح داد: تکنیک بیشتر نقاشی‌های این نمایشگاه رنگ روغن روی بوم بود البته تعداد کمتری از آثار نیز با مداد رنگی روی مقوا کار شده بودند.

شایسته درباره انتخاب کلمه "نوروزگار" برای عنوان این نمایشگاه گفت:  سری نوروزگار نتیجه‌ کار من بین سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ است. در واقع کلمه‌ نوروزگار، برای من، یک ترکیب درهم‌فرورفته از سه جزء نو، نوروز و روزگار است چرا که نوروزگار اشاره‌ نمادین و کنایه‌آمیزی به رستاخیز دارد.

این هنرمند در خصوص تحقیقات خود بیان کرد: تقریباً پس از اتمام پروژه بود که متوجه شدم اعتقاد به رستاخیز در میان ایرانی‌ها به زمان پیش‌تر از اسلام بر‌می‌گردد. "ارداویراف‌نامه" اسم کتابی‌ست که احتمالاً، به اواخر دوره‌ ساسانی تعلق داشته و داستان موبدی به اسم "ویراف" را نقل می‌کند که به خوابی خودخواسته فرو می‌رود و دنیای پس از مرگ را تجربه می‌کند. او پس از بیدار شدن، داستان سیر و سلوک روحانی‌اش را برای مردمی که به رستاخیز بی‌اعتقاد شده بودند بازگو می‌کند.

شایسته افزود: در زمان انجام این کارها، انسان، حلزون دریایی، تمبر هندی، موز، و تقریباً هر چیز دیگری را، بدون توجه به ماهیت‌شان، فقط از لحاظ فُرمی می‌دیدم. می‌خواستم یاد بگیرم که موجوداتِ واقعیِ طبیعت چه نوع نسبت‌های تصویری‌ای با هم دارند. همه‌ این‌ها فقط برای این بود که بتوانم گونه‌های دنیای شخصی‌ام را طوری نقاشی ‌کنم که در آخر کار بتوانم باورشان کنم.

او ادامه داد: شیوه‌ای که برای انجام این آثار در پیش گرفتم بسیار زمان‌گیر بود. به طوری‌که کار روی بزرگ‌ترین نقاشیِ این سری حدود شش ماه طول کشید. برای به‌دست آوردن کیفیتِ فُرمی‌ای که در نظر داشتم، خودم را مجبور می‌دیدم تا بیشترِ سطح کارهای‌ام را با نوک تیز مداد یا قلم‌مو کار کنم.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی های علی شایسته در گالری طراحان آزاد

این هنرمند خاطرنشان کرد: از یک دوره زمانی به بعد متوجه شدم، وقتی این شیوه را در سطح آثار انتشار می‌دهم، در فضای کلیِ آن‌ها نیز، نوعی حس سکوت و کهنگی ایجاد می‌شود و این درست همان چیزی بود که برای ساختن این دنیای از پیش باورشده ذهنم لازم داشتم.

شایسته در خصوص دیگر مجموعه‌های کاری خود گفت: من مجموعه‌های مختلفی را هم‌زمان کار می‌کنم و پیش می‌برم چرا که این هم‌زمانی سبب تأثیرگذاری مجموعه‌ها بر روی یکدیگر می‌شود.

او تصریح کرد: با وجود اینکه کارهای من عموماً از لحاظ فرمی گاهی تفاوت بسیاری با یکدیگر دارند  اما از لحاظ محتوایی روی یکدیگر تاثیرگذارند. البته این تأثیر گاهی در خود فرم هم اتفاق می‌افتد.

نمایشگاه "نوروزگار" تا یکم آذرماه در گالری طراحان آزاد واقع در خیابان ولیعصر (عج)، خیابان فتحی شقاقی، میدان سلماس، پلاک5 ادامه دارد.