سرویس تجسمی هنرآنلاین: وقوع زلزله 21 آبان در کرمانشاه نه تنها باعث غم و اندوه ایرانیان شد، بلکه آنها را واداشت که در نخستین ساعات پس از زلزله به فکر اقدامی برای کاستن از مشکلات حادثه‌دیدگان این واقعه بیفتند. جمع آوری کالاهای ضروری و واریز کمک‌های نقدی به حساب‌های بانکی گوناگون، کاری بود که بسیاری از هموطنان انجام دادند تا در حد توان خود سهمی در سبک کردن بار مشکلات ناشی از زلزله داشته باشند.

جامعه هنری هم از این روند جدا نبود و هنرمندان مطرح کشور تلاش کردند با جمع‌آوری کمک یا حضور در محل حادثه به یاری زلزله‌زدگان بپردازند.

اما جامعه تجسمی بر اساس تخصص خود وارد عمل شد و بسیاری از هنرمندان این حوزه با انتشار طرح‌های گوناگون به همدردی با حادثه‌دیدگان پرداختند. با این حال کمک‌های هنرمندان تجسمی به این بخش محدود نشد و آنها تصمیم گرفتند آثار هنری خود را به پول یا کالای مورد نیاز هموطنان زلزله‌زده تبدیل کنند.

نخستین خبری که درباره این اقدام شنیده شد از جانب گالری مژده بود. این گالری تصمیم گرفت آثار تعدادی از هنرمندان را در یک حراج خیریه سه روزه به فروش برساند و تمام درآمد آن را صرف کمک به زلزله زدگان کند. اما استقبال پر شور هنرمندان از این ایده باعث شد فضای گالری مژده برای این کار کفایت نکند. با اعلام آمادگی گالری ایرانشهر، ساختمان جدید این گالری به حراج هنری اختصاص یافت تا در مساحت بزرگ‌تر تعداد آثار بیشتری ارائه شود.

در این حراج خیریه که صد در صد فروش آن به زلزله زدگان اهدا می‌شود آثار قابل توجهی از اساتید شاخص و جوانان ارائه شده است. حراج گالری مژده و ایرانشهر جمعه 26 آبان در ساختمان هدیش به نشانی میدان هروی به سمت شرق، خیابان موسوی، روبروی شمشاد افتتاح شد و تا یکشنبه 28 آبان دایر است.

"یک چادر، یک اثر"

دومین گالری که تصمیم به حراج آثار هنری گرفت، گالری دنا بود که با همکاری مجله آنگاه پروژه خاصی را تعریف کردند. با توجه به نیاز شدید زلزله زدگان به چادر و سرپناه، پروژه "یک چادر، یک اثر" شکل گرفت. بر این اساس هرکدام از علاقه‌مندان می‌تواند با خرید یک چادر مسافرتی به گالری دنا مراجعه کند و با تحویل دادن آن یک اثر هنری را دریافت کند.

فرزاد ادیبی، نگین احتسابیان، آزاد احمدی، مهناز احمدی، آزاده اخلاقی، کورش ادیم، احسان ارجمنددوست، محمد اردلانی، مریم اسدی خونساری، هویار اسدیان، فاطمه اسلامیان، مارال اصفهانی، رامین اعتمادی‌بزرگ، صفا امامی، اونیش امین‌الهی، علی انصاری، امید ایمان‌مهر، جواد آتشباری، مرتضا آکوچکیان، سعید باباوند، محمدعلی بنی‌اسدی، ساناز بهشتی، کورش بیک‌پور، فرشید پارسی‌کیا، صالح تسبیحی، سهیلا تمجیدی، مونا جان‌محمدی، حمید جانی‌‌پور، مسعود جزنی، نوشین جعفری، مریم جهانی، مریم حسین‌زاده، فرزانه حسینی، محمد خضری‌مقدم، بابک حقی، جمشید حکیمی، حامد حکیمی، بهرام حنفی، هادی حیدری، علی خسروی، مرتضی خسروی، وحید دشتیاری، مهشید راقمی، زرتشت رحیمی، مریم رشقی، کورش رفیعی، سعید رفیعی منفرد، زروان روح بخشان، غزال زارع، سروش زاهد، سارا سرافراز، مجید سعیدی، امیر سقراطی، علی سلطانی‌تهرانی، سبا سلیمانی، ندا سنجابی، مهرنوش سنقری، رزیتا شرف جهان، سیوا شهباز، شوآتیر، بهزاد شیشه‌گران، کورش شیشه‌گران، اشا صدر، بهنام صدیقی، ایمان صفایی، پرستو ضرابیه، محدثه طاهری، نازلی عباس‌پور، فرشاد عسگری‌کیا، کیارنگ علایی، محمدرضا علایی، مریم غازی، مهدی فاتحی، نجوا عرفانی، محمد فدایی، حمزه فرهادی، شکوفه فلاح، کورش قاضی‌مراد، صمد قربان‌زاده، کاوه کاووسی، نجمه کزازی، علیرضا مجابی، مونس محمودی، معصومه مظفری، سیاوش مقیمیان، ایمان ملاجعفری، زهرا منصف، خسرو مهدوی، سپیده مهرگان، رحیم مولاییان، ساسان مؤیدی، سعیده میرشکار، مینا نادری، امیرحسین نباتی، محمد نباتی، محمودرضا  نوربخش، ساعد نیک‌‌ذات، مرتضا نیک‌نهاد و اکبر نیکان‌پور هنرمندانی هستند که در این حرکت ارزشمند حضور دارند.

پروژه‌ مشترک مجله‌ آنگاه و گالری دنا روزهای ۲۶، ۲۷ و ۲۸ آبان‌ماه در گالری دنا به نشانی میدان فردوسی، سپهبد قرنی، بعد از چهارراه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴، واحد ۲ انجام می‌شود.

حراج آثار هنری و کتاب

گالری ثالث یکی دیگر از گالری‌هایی است که حراج هنری ترتیب داده است، اما به اقتضای فضا، این بار فروش کتاب و آثار هنری در کنار هم انجام می‌شود. این حراجی با همکاری گالری چهار و جمعیت امام علی و با حضور نویسندگان و هنرمندان تجسمی روز سه شنبه 30 آبان از ساعت 15 در گالری ثالث به نشانی خیابان کریم خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر، شماره 148 برگزار می‌شود.

هنرمندان استان فارس گردهم می‌آیند

اما گالری‌های خارج از تهران هم از چنین اقدامی بی بهره نمانده‌اند. گالری جم با همکاری گالری‌های تاروپود و سروناز در شهر شیراز فروش آثار هنری را برگزار می‌کنند و تمامی عواید آن به زلزله زدگان اهدا می‌شود. هنرمندان تا چهارشنبه اول آذرماه می‌توانند آثار خود را به این گالری به نشانی میدان اطلسی به سمت میدان ابوالکلام، بین کوچه 7 و 9 پلاک 225  تحویل دهند.

حراج آثار هنرمندان انقلاب

یکی دیگر از کارهایی که در این زمینه صورت می‌گیرد برگزاری ورک‌شاپ خلق و فروش آثار هنری با عنوان "نقشِ باران" است که در کارگاه اصلی حوزه هنری برگزار می‌شود. این برنامه به همت مرکز تجسمی حوزه هنری و گروه تجسمی بنیاد روایت فتح با حضور تعدادی از هنرمندان پیشکسوت و طراز اول هنر انقلاب، در محل کارگاه اصلی مرکز تجسمی حوزه هنری واقع در تهران، خیابان سمیه، نرسیده به خیابان حافظ برگزار می‌شود.

روز سه شنبه 30 آبان ماه تعدادی از آثار با ارزش هنرمندان انقلاب با حداقل قیمت‌های پایه به مزایده گذاشته و آثار خلق شده در ورک شاپ نیز به فروش می‌رسد. عواید فروش آثار خلق شده در ورک شاپ نقشِ باران که از ساعت 9 صبح تا 19 عصر در کارگاه اصلی مرکز تجسمی حوزه هنری برپا می‌شود، به صورت کامل برای کمک به زلزله زدگان غرب کشور اختصاص می‌یابد.

کاظم چلیپا، صداقت جباری، حمید عجمی، علی وزیریان، عبدالحمید  قدیریان، طاهر شیخ الحکمایی، نادر قشقایی، ملک دادیار گروسیان، سیدمحسن نوری نجفی، سید حمید شریفی، مسعود نجابتی، احمد رضا دالوند، محمد رضا دوست محمدی، حسن روح‌الامین، رضا بدرالسماء، مرتضی گودرزی، محمود عبدالحسینی، ناصر طاووسی، امید خاکباز، محمد تقی اسدی، صدیقه سلمان، دانیال فرخ، علی رضاییان، سید محمد رضا میری، هادی معزی، حمید قربانپور، سید علی قافله باشی، سید هادی قادری، میر حسین آقا میری، سعید نقاشیان، سعید غلامی، حسین غلامی، احمد آقا قلی زاده، مهدی حاجی محمدی فریمانی، علی پتگر، منصوره علیخانی، علی شیخی، مسعود صالحی، حسین عصمتی، محمد حسین نیرومند، امیر حسامی نژاد، سید مهدی حسینی، آرش فروغی، سید مسعود شجاعی طباطبایی و حسین شیرازی شرکت کنندگان در این رویداد فرهنگی هستند.