به گزارش هنرآنلاین، آیین اختتامیه یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی دوشنبه 22 آبان در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد و نفرات برتر معرفی شدند.

این برنامه با پخش یک کلیپ پیاده روی اربعین با صدای معتمدی و تلاوت چند آیه از قران کریم آغاز شد.

فاضل نظری معاون هنری حوزه هنری درباره یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی گفت: این سوگواره نسبت به سال‌های گذشته گسترده‌تر برگزار شد. هنر عاشورایی شعله و جانمایه اصلی هنر در تمام رشته‌ها است، آن چه امروز باعث می‌شود خدا به انسان افتخار کند، رشادت‌هایی است که در عاشورا اتفاق افتاده است.

نظری با اشاره به زلزله تلخ اخیر تصریح کرد: اگر در کشور اتفاقی بیافتد، همه مردم رنجور می‌شوند. مانند حالا که هموطن هایمان درگیر زلزله شده‌اند و تعداد زیادی از آن‌ها را از دست داده‌ایم و تمام کشور برای آنها در سوگ نشسته‌اند.

در ادامه مراسم بخش اول تقدیر ویژه مدافعین حرم به سیدمهدی میرحیدری از قم، دانیال فرخ از تهران، محمدصابرشیخ رضایی ازتهران و جوایز بخش میانمار به عماد تیماس از اهواز، امید کردی از یزد، محمد صالح تشکری از همدان، عباس شریف از تهران و امیرخادم شریف از بندرانزلی توسط احمدرضا دالوند و احمد آقاقلی زاده به برگزیدگان داده شد.

در قسمت بعدی مراسم زهره هاشمی مجری رادیو و تلویزیون به خواندن متنی از سید محمد سادات اخوی برای حاضران پرداخت.

هیأت داوران در این بخش از سه نوجوان و یک هنرمند ارامنه نیز تقدیر کرد:

بدین ترتیب لوح تقدیر و جایزه غیرنقدی به طاها قاسمی از مازندران (14 سال)، آدلینا درآنتونیان از تهران (هنرمند ارامنه)، لاوین حسن زاده اسکویی از خوزستان (12 سال) و مهدی نصیری خوزانی از اصفهان (12 سال) اهدا شد.

جوایز برگزیدگان در بخش پرچم نیز به الهام زارعی از کرمانشاه، امین وطنی شهمیرزادی از مازندران و فاطمه السادات موسوی از قم اهدا شد و برگزیدگان بخش نقاشی بهار رحیم زاده از اصفهان، مهدی پرستارشهری از همدان و یاوربالسینی از تهران معرفی شدند.

در این قسمت از برنامه ضمن معرفی کاظم چلپیا هنرمند پیشکسوت تجسمی توسط مجری، کلیپی از وی پخش شد و از او توسط محسن مؤمنی شریف، مسعود شجاعی طباطبایی و فاضل نظری به پاس سال‌ها فعالیت هنری از وی تجلیل شد.

کاظم چلپیا نقاش با اشاره به سفری که به کربلا داشته است، گفت: در سفری که به کربلا داشتم چیزهای عجیبی دیدم، اولین اش پذیرایی مردم آنجا از زائران و اشتیاق آنها برای انجام آن کار بود. دیگری زمانی بود که به حرم امام حسین (ع) رفتم و در صحن حرم نوشته‌هایی را که روی گلدسته‌ها نوشته بود، دیدم.

حامد رهنما مدیر عامل موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر و دبیر رویداد، محمدحسین صلواتیان و حسن روح الامین داوران بخش تصویرسازی و نقاشی از برگزیدگان بخش تصویر سازی تقدیر کردند. جایزه نفر اول را رضا دالوند از تهران، نفر دوم را مسلم علم زاده از تهران و نفر سوم را زهرا کیانی از قم دریافت کرد.

در بخش پوستر از نفر اول علیرضاپوراکبری از تهران، نفر دوم حمیدپورشریف از قم، نفر سوم محمدصابرشیخ رضایی از تهران تقدیر به عمل آمد.

در ادامه مراسم رئیس حوزه هنری به ایراد سخنرانی پرداخت.

محسن مؤمنی شریف رئیس حوزه هنری، در بخشی از این مراسم و پس از تجلیل و تقدیر از سال‌ها فعالیت کاظم چلیپا، هنرمند متعهد و آئینی عرصه تجسمی، در سخنانی اظهار کرد: هنرمند متعهد بنا بر گفته قرآن کریم به بن بست نمی‌رسد. البته 2 شرط دارد. کسی که دنبال ملاقات پروردگار است باید عمل صالح انجام دهد و عمل صالح دوستان هنرمند همین آثار است که مخاطبان را به یاد خدا می‌اندازند.

وی ادامه داد: شرط دیگر این است که در عبادت خدا، شریکی قرار ندهند. سربسته می گویم. خیلی از جشنواره‌ها در برخی هنرها، شرک در برابر خداوند هستند و باعث می‌شود هنرمند پیش از آن که مصلحت‌های انسانی و حقیقت را در نظر داشته باشد، نگاهش به سلیقه داوران، سرمایه گذاران و سیاست‌گذاران آن جشنواره‌ها باشد. همین می‌شود که از مردم خودمان دور می‌شوند و این هم نوعی شریک قرار دادن برای هنرمندان است. خوشبختانه هنرمندان متعهد کشورمان این گونه نیستند.

مؤمنی شریف با اشاره به شخصیت برجسته کاظم چلیپا، هنرمند نقاش و تصویرگر، اظهار کرد: طی 30 سالی که توفیق شد در حوزه هنری با آقای چلیپا آشنا و از نزدیک همکار شویم؛ ایشان را شخصیتی دغدغه‌مند، صریح و صادق دیدم. آقای چلیپا برای خود اصولی دارند و گذر حوادث و اتفاقات اصوال ایشان را تغییر نداده و پا بر جا بود است. ایشان به عنوان یکی از رکن‌های هنر انقلاب اسلامی مطرح است.

وی خاطرنشان کرد: چلیپا همیشه دغدغه آموزش داشته است و صحبت کردن با ایشان بسیار راحت است. آدم با ایشان که صحبت می‌کند، احساس آرامش پیدا می‌کند و خیالش راحت است که غل و غشی ندارند. همیشه جوان‌ترها را تشویق و کمک می‌کنند و به آینده خوشبین هستند.

مؤمنی با بیان خاطره‌ایی درباره دیدار هنرمندان تجسمی با رهبر معظم انقلاب اسلامی، اظهار کرد: حضرت آقا در آن دیدار چند بار از آقای چلیپا یاد کردند و حال ایشان را پرسیدند و فرمودند که در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی در زمینه‌های هنر تجسمی کسی را نداشتیم و تنها چند نفر از جمله آقای چلیپا و حبیب الله صادقی و چند هنرمند دیگر بودند و در جبهه مقابل، هنرمندان بسیاری حضور داشتند. بنابر همین گفته‌های رهبر انقلاب، معتقدم حق اساتیدی مانند چلیپا بسیار عظیم است و در جلسات دیگر باید به شکل بهتری ادا شود و ان شاء الله کتاب آثار ایشان نیز به شکل نفیسی منتشر شود.

در قسمت بعدی از برنامه وحید تاج و زمان خیری نوازنده نی به اجرای چند قطعه موسیقی پرداختند.

در قسمت پایانی مراسم نیز جوایز برگزیدگان در بخش تصویرسازی معرفی شدند. بدین ترتیب سیدمیثم موسوی از تهران، مریم حسن نژاد از تهران، هما رستمی از تهران و در بخش پوستر مصطفی بهمن آبادی از خراسان رضوی، پدرام فرخ نیا ازچهارمحال و بختیاری، محمدحسین همدانیان از قم توسط محمدخزایی، کاظم چلیپا و سید مسعود شجاعی طباطبایی تقدیر شدند.

بعد از پایان اختتامیه، نمایشگاه تجسمی ویژه سوگواره با شرکت 105 اثر در بخش‌های مختلف توسط هنرمندان و مسئولان حاضر در رویداد افتتاح شد. کاظم چلیپا افتتاح گر این نمایشگاه بود. همچنین با حضور جمعی از هنرمندان تابلوی "توبه حر" چلیپا بازنمایش شد.

در مقاطع مختلف این مراسم از آسیب دیدگان زلزله اخیر کرمانشاه و مناطق غربی کشور یاد شد. نمایشگاه تجسمی یازدهمین سوگواره بین المللی هنر عاشورایی تا روز 30 آبان ماه از ساعت 9 الی 19 هر روز میزبان علاقه مندان است.