سرویس تجسمی هنرآنلاین: مجموعه‌ای از نقاشی‌های نسیم داوری با عنوان "سر" در گالری آران به نمایش درآمده است. داوری در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: قصد من این بود که درباره پرتره مطالعه‌ای داشته باشم و در عین حال فضای آثار قبلی من هم در این کارها ادامه پیدا کند.

داوری با بیان اینکه 64 اثر با تکنیک رنگ و روغن به نمایش گذاشته است، افزود: این پرتره‌ها را در ابعاد کوچک و نامتعارف کار کردم چون می‌خواستم با سایر نقاشی‌های پرتره متفاوت باشد و در عین حال برای همه مخاطبان قابل دسترسی باشد. هر کدام از این پرتره‌ها بازی‌های خودشان را دارند. نام این مجموعه هم نوعی دوگانگی در خود دارد و در استیتمنتی که برای نمایشگاه نوشتم همه تعاریف دو واژه سَر وسِر را آورده‌ام.

او با بیان اینکه دفرمه کردن چهره هدف اصلی‌اش بوده، افزود: اما نمی‌خواستم این دفرمه کردن آنقدر زیاد باشد که مخاطب را آزار بدهد. قصد داشتم چهره‌هایی دفرمه و در عین حال دوست داشتنی را نشان دهم که نماد موجوداتی باشند که وجود دارند اما دیده نمی‌شوند.

داوری ادامه داد: مطالعه من بیشتر روی فرم چشم، بینی و دهان بود، چون این اعضا در شکل دادن چهره بسیار شاخص هستند. چهره انسان اولین چیزی است که به چشم دیگران می‌آید و به همین دلیل شناخت حالت چهره برای من به یک چالش تبدیل شد. در این تابلوها زیبایی چهره را جدا از مفهوم رایج زیبایی نمایش دادم و در واقع آنچه دیده می‌شود معصومیت چهره‌ها است.

او با اشاره به اینکه فرم‌های اطراف پرتره‌ها نشانی از زندگی است، افزود: وقتی شروع به کشیدن چهره‌ها کردم کاراکتر خاصی در ذهنم نبود و فرم صورت‌ها کم‌کم به دست آمد. چیزی میان غم و شادی، تعجب و بهت در این چهره‌ها دیده می‌شود و شاید نتوانید دقیق بگویید این موجود الان چه حالی دارد. کنشی که میان من و نقاشی‌ها به وجود آمد به بازی‌هایی ختم شد که حالات چهره‌ها را شکل می‌داد و بعد از پایان تعدادی از آثار، خودم از نتیجه به دست آمده شگفت‌زده شدم.

گفتنی است نمایشگاه "سر" تا ۲۹ آبان ماه در گالری آران به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خرمند شمالی، کوچه دی، پلاک ۱ برقرار است.