سرویس تجسمی هنرآنلاین: احسان آقایی، مدیر هنرستان هنرهای زیبای پسران، در گفت‌وگو با هنرآنلاین در مورد فعالیت‌های جدید این هنرستان گفت: امسال بعد از سال‌ها دو رشته سینما و نمایش به هنرستان هنرهای زیبا اضافه شد. پیش از این رشته نگارگری از هنرستان حذف شده بود و رشته مجسمه‌سازی هم به دلیل حرمتی که در سال‌های گذشته وجود داشت از بین رفته بود و تنها رشته‌های نقاشی و گرافیک باقی مانده بود.

آقایی ادامه داد: ما احساس کردیم تعامل بین هنرجویان و آنچه باعث خلاقیت و هم‌افزایی آنها شود، تنها با این دو رشته امکان‌پذیر نیست. بنابراین در سال تحصیلی جدید دو رشته سینما و نمایش به هنرستان اضافه شد و کلاس‌های مشترکی برای بچه‌ها گذاشتیم تا ارتباط آنها با یکدیگر بیشتر شود. حتی تعدادی از کارگاه‌ها را باز گذاشتیم تا هنرجویان رشته‌های مختلف بتوانند در آنها شرکت کنند.

او با اشاره به اهداف این کار گفت: آشنایی بچه‌ها با رشته‌های مختلف می‌تواند در آینده هنرمندانی میان رشته‌ای به وجود آورد. با توجه به فضای معاصر هنر جهان که اهمیت مدیوم از بین رفته و فقط بیان اهمیت پیدا کرده است، شاید در کشور ما هم بتوان در فضای این‌چنینی هنرمندانی را تربیت کرد که در این فضاهای بینابینی خلق اثر کنند.

آقایی در مورد سرفصل‌ها و منابع درسی این هنرستان گفت: پیش از انقلاب هنرستان هنرهای زیبا و هنرستان موسیقی مستقیما زیر نظر وزارت فرهنگ و هنر بودند و وزارت آموزش و پروزش دخالتی در آنها نداشت. بنابراین برنامه درسی آنها چیزی بوده که خود این وزارت‌خانه صلاح می‌دانست. اما در سه دهه اخیر این هنرستان‌ها کاملا آموزش و پرورشی شده و سیستم درسی رایج مدرسه‌ای در آنها رواج یافت. با توجه به اینکه تغییر سرفصل‌های درسی کار پیچیده‌ای است که در شورای عالی آموزش و پرورش باید تصویب شود، کاری که ما می‌توانستیم انجام دهیم این بود که درس‌های فوق برنامه را برای شاگردان هنرستان اضافه کنیم.

او با اشاره به وجود گروه‌های تخصصی که نیازها و کمبودهای هر رشته را بررسی می‌کنند گفت: مثلا در رشته گرافیک و نقاشی درس آشنایی با موسیقی را اضافه کردیم چون درک ریتم برای این هنرجویان ضروری است. یا درس تفکر انتقادی را به این دلیل اضافه کردیم که اکثر هنرمندان ما این مشکل را دارند که نمی‌توانند صحبت کنند یا برای نمایشگاه خود استیتمنت بنویسند. این درس چنین قابلیتی را به هنرجو می‌دهد که بتوانند استدلال کند، گزاره تعریف کند و آن را پرورش دهد و تبدیل به متن یا مقاله کند. همچنین با توجه به پیشرفت‌های روز، درس مدیوم‌های جدید را قرار دادیم و تا حد امکان همه ابزار و رسانه‌های جدید به بچه‌ها آموزش داده می‌شود تا با آنها آشنا شوند و تا حدودی توانایی استفاده از آنها را داشته باشند.

آقایی درباره توجه رسانه‌ها به هنر گفت: در سالیان اخیر تعامل رسانه و هنر خیلی بهتر شده و در هیچ دوره‌ای از تاریخ ایران اینقدر رسانه برای هنر وجود نداشته است. اما ظاهرا هدف این رسانه‌ها بیشتر نقل خبر است و نقد جدی هنر کمتر در آنها دیده می‌شود. در صورتی که نقد صحیح می‌تواند هنرمند را به جلو حرکت دهد. در بیشتر رسانه‌ها اگر هم نقدی نوشته می‌شود بیشتر به تعریف یا تخطئه می‌پردازد و نقدی که بر مبنای اصول باشد هنوز در کشور ما نیست. با وجود این جای خوشبختی است که به هنرهای تجسمی که در رسانه‌ها بسیار مهجور بودند، توجه زیادی می‌شود.