سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه علیرضا آدم‌بکان در گالری اثر، حمید بهرامی در گالری هما، مریم سالور در گالری ایرانشهر و نمایشگاه هنرمندان مدرنیست در گالری آریا، سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند.

 

خشونتی پنهان در رنگ

گالری اثر این هفته میزبان نقاشی‌های علیرضا آدم بکان است. او در این نمایشگاه که " طَب، تن" نام دارد آثاری را به نمایش گذاشته است که بیننده را با تصویری متفاوت از هنرمند روبه‌رو می‌کند. این هنرمند پر کار و فعال در طول سال‌های گذشته تلاش کرده است تا به زبان بصری خاص خود دست یابد و در بیشتر آثار پیشین او انسان نقش اصلی را ایفا می‌کرد.

اما مجموعه جدید آدم بکان به منظره‌پردازی اختصاص دارد طبیعتی زنده و رنگارنگ که از رفتار بی‌مهابای قلم و آوردن حجم هیجان‌زده رنگ‌ها روی بوم به وجود آمده‌ است. مناظر طبیعی در این تابلوها گاهی بکر و دست نخورده هستند و گاه ردپایی از حضور انسان در آنها دیده می‌شود. تیر برق، حصار چوبی یا ساختمان‌هایی در دور دست، نمادهایی از حضور انسان در طبیعت هستند.

Sharare Samei 9

در این منظره‌ها خبری از جزییات نیست. هدف آنها هم ارائه تصویری زیبا و آرام‌بخش نیست. در واقع آنچه بیشتر به چشم می‌آید خشونتی طبیعی است که در پس ظاهری زیبا پنهان شده است. آزادی عمل هنرمند در برخورد با ابزار کارش نمودی آشکار در این تصاویر دارد و غیرقابل پیش‌بینی بودن طبیعت را در لکه‌های شتاب‌زده رنگ و ترکیب آنها در یکدیگر نمایان می‌کند.

نمایشگاه آثار علیرضا آدم‌بکان تا 10 آذر در گالری اثر واقع در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، شماره 16، روبروی خانه هنرمندان برپاست.

 

دنیای زیبای غیر واقعی

نمایشگاه "قهرمانان منطقه‌ کم‌عمق" با آثاری از حمید بهرامی در گالری هما برپاست.  بهرامی از جمله هنرمندان کاریکاتوریست و کارتونیست ایرانی است که در زمینه انیمیشن نیز فعالیت می‌کند. اگرچه بسیاری از آثار او به عنوان کار کُمیک شناخته می‌شوند اما آثار این نمایشگاه با وجود استفاده از نمادهای کمیک، موقعیت یک هنرمند مهاجر را نشان می‌دهند که در مواجهه با فرهنگی چندگانه قرار گرفته است.

در این تابلوها کاراکترهای آشنایی مانند غلامرضا تختی، بَتمن و سوپرمن دیده می‌شود که هر کدام قهرمانان یک فرهنگ به شمار می‌روند. از سوی دیگر شخصیت‌هایی مانند میکی موس حضور دارند که در حافظه تاریخی نسلی از مردم دنیا حضور پر رنگ دارند.

Sharare Samei 10

در تابلوهای بهرامی فیدل کاسترو و بتمن در یک کادر قرار گرفته‌اند، ورزشکاران زورخانه‌، افرادی با نقاب کوکلس‌کلان، میکی‌موس‌هایی که با انسان سر یک میز قرار گرفته‌اند و حتی دایناسورهایی که در پارک و میان مردم حضور دارند، ملغمه‌ای تصویری را به وجود آورد‌ه‌اند که نمادی از دنیایی پر هرج و مرج است.

بهرامی در به تصویر کشیدن این فضا با کمترین استفاده از رنگ و جلوه‌های تصویری، به گونه‌ای عمل کرده است که حتی رنگ‌هایی مانند قرمز و زرد به جای انرژی بخشیدن به تصویر یا ایجاد نشاط، جنبه‌ای هشدار دهنده پیدا کرده‌اند. ترکیب و تداخل فرهنگ‌ها، امری غیرقابل اجتناب در دنیای معاصر است که نتایج آن به اشکال مختلف در آثار هنری این روزگار دیده می‌شود.

 آثار حمید بهرامی تا 30 آبان در گالری هما به آدرس خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک 8، واحد یک برقرار است.

 

قاصدک‌ها در کویر

مریم سالور جدیدترین آثار خود را در گالری ایرانشهر به نمایش گذاشته است. این مجموعه شامل تابلوهای بزرگی است که در ادامه فعالیت‌های قبلی او در زمینه مجسمه و سرامیک به وجود آمده‌اند.

سالور در مجموعه قبلی خود با الهام از کویر و بافت دریاچه نمک، با ترکیب مواد روی پاچه تابلوهایی را به وجود آورده بود که بازتابی از بافت دریاچه نمک هستند. این بار هم او با تجربه سال‌ها استفاده از خاک، سرامیک و رنگ‌، تابلوهای بزرگ سفیدی را نمایش داده است که با اضافه شدن عنصری به نام قاصدک، فضایی جدید در آثار او پیدا کرده‌اند.

افتتاحیه نمایشگاه آثار مریم سالور در گالری ایرانشهر

قاصدک‌های سالور به سادگی تمام در فضای تابلو شناور هستند و بافت ضمخت کویر را تلطیف می‌کنند. بخش دیگری از آثار او نیز به حجم‌هایی اختصاص دارد که باز هم فرم قاصدک را بازسازی می‌کنند. صفحه‌های فلزی براق که از سقف آویزان شده یا روی دیوار قرار گرفته‌اند.

نمایشگاه نقاشی و چیدمان مریم سالور تا 23 آبان‌ماه در گالری ایرانشهر به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 ادامه دارد.

 

ابعاد، محدود نمی‌کنند

گالری آریا این روزها میزبان تابلوهایی کوچک از استادان بزرگ مدرنیست است. در این نمایشگاه 40 اثر از هنرمندانی شناخته شده مانند گارنیک درهاکوپیان، ابوالقاسم سعیدی، منیر فرمانفرماییان، بهمن محصص، داوود امدادیان، ناصر اویسی، قاسم حاجی‌زاده، شهلا حبیبی، علی‌اکبر صادقی، بهجت صدر، فریده لاشایی، رضا مافی، اردشیر محصص، سیراک ملکونیان، نیکزاد نجومی، مهدی ویشکایی و منوچهر یکتایی به نمایش گذاشته شده است.

نکته مهم در این نمایشگاه، جدا از کیفیت آثار و نگرش‌های متنوع هنرمندان، توجه به سایز تابلوها است. در واقع این نمایشگاه بر اساس یافتن آثاری در ابعاد کوچک شکل گرفته است تا نشان دهد تفاوت سایز اثر ممکن است چه تاثیراتی در آفرینش هنری داشته باشد.

نمایشگاه آثار استادان نامدار هنرهای تجسمی در گالری آریا

در بعضی از این آثار، محدودیت فضای کار باعث شده است هنرمند به سمت سادگی بیشتر برود و در بعضی دیگر از آثار کوچک تفاوت چندانی با آثار بزرگ هنرمند دیده نمی‌شود.

اگر بهجت صدر با مداد رنگی یا مرکب طرحی ساده را روی کاغذ پیاده کرده، داوود امدادیان با تاش قلم‌ها و لایه‌های ضخیم رنگ، طبیعت را بازنمایی کرده است. منیر فرمانفرماییان این بار شیشه و آینه را در ابعادی کوچک به کار گرفته و منوچهر یکتایی در قابی سی سانتیمتری توانسته طبیعت بی‌جانی را با غلظت رنگ، جان ببخشد.

نمایشگاه " تابلوهای کوچک، استادان بزرگ" تا 30 آبان ماه در گالری آریا به آدرس خیابان ولیعصر ، بالاتر از سه راه دکتر بهشتی، کوی زرین، پلاک 10 برقرار است.