به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی هفته تصویرگری، در این نشست که با حضور سید مجتبی موسوی معاون سازمان زیباسازی تهران، اردشیر میرمنگره رئیس اداره نقاشی دیواری سازمان زیباسازی شهرداری تهران، امیر سقراطی، منتقد هنری و مهدی قدیانلو هنرمند نقاش برگزار شد، اردشیر میرمنگره گفت: همزمان با هفته تصویرگری برای نخستین بار شاهد برپایی نمایشگاه تصویرگران شهر هستیم. در این نمایشگاه 96 عکس از نقاشی دیواری 52 هنرمند تصویرگر که در فضای شهری تهران اجرا شده اند در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است و چون این آثار در سطح شهر پراکنده هستند و تاکنون عملکرد تصویرگران در فضای شهری نقد و بررسی نشده است، برپایی این نمایشگاه فرصت مغتنمی است که تا آثار تصویرگران در سطح شهرنقد و بررسی شود.

او افزود: برای برپای نمایشگاه تصویرگران شهر به آثار هنرمندانی توجه داشته ایم که عضو انجمن تصویرگران هستند و این آثار در فاصله سال 1390 تا 1396 خلق شده اند و بخشی از این آثار بر روی دیوارهای بیرونی مدارس و بخشی دیگر نیز در سایر نقاط شهر اجرا شده اند.

میرمنگره ادامه داد: وقتی قرار است که از آثار هنرمندان در فضای شهری استفاده کنیم باید این آثار ضمن این که به زیبایی شهر اضافه می کنند، درست جانمایی شوند و از نظر بصری و مفهومی نیز با منطقه ای که در آن جانمایی یا اجرا می شوند نیز همخوانی داشته باشند.

او افزود:اکران آثارهنرمندان تصویرگر را می توان به عنوان یکی از ظرفیت های جدید این هنر و میانگینی از به کار گیری هم زمان فرم و محتوا در فضای شهری دانست.از ان جا که فضای عمومی شهر مجال مواجهه و مطابقت متن و تصویر را به شهروندان در حال حرکت نمی دهد هنرمندان این رشته برای اکران اثارشان در سطح شهر به نوعی به تصویرسازی. فارغ از متن روی می اورند.

به گفته میرمنگره در نقاشی هایی که بر روی دیوارهای شهر اجرا می شوند، فرم و محتوا از اهمیت بالایی برخوردار است و گاه یکی از این ویژگی ها بر دیگری غلبه پیدا می کند.به نظر می آید اجرای آثار تصویرگران در فضای شهری یکی از ظرفیت های جدید این رشته هنری است که در این آثار فرم و محتوا هر دو همزمان تلاش می کنند که مخاطب با اثر ارتباط خوشایندی برقرار کند.

مهدی قدیانلو در نشست بررسی تصویرگری شهری گفت: سالهاست که بخشی از فعالیت هنری ام را در آمریکا متمرکز کرده ام و در بررسی هایم متوجه شده ام که میزان بودجه ای که برای هنر شهری مثلا در فیلادلفیا اختصاص داده اند خیلی کمتر است از بودجه ای است که در ایران برای هنر شهری در نظر گرفته اند و با یک مقایسه کوچک متوجه می شویم هنر شهری برای کشور ما موضع مهم و قابل اعتنایی است.

او افزود: در 12 سال اخیر که هنر شهری مورد توجه مدیران شهر تهران قرار گرفته است این رشته هنری با فراز و فرود بسیاری مواجه بوده است وبه نظر من با گذشت بیش از یک دهه امروز فرصت مغتنمی است که روند شکل گیری و خلق ارائه آثار هنر شهری در سطح شهر تهران را بررسی کنیم تا به آسیب شناسی درستی در این حوزه دست یابیم.

این هنرمند که از او به عنوان یکی از پرکارترین هنرمندان شهری نیز یاد می شود؛ ادامه داد: با توجه به مشکلات اساسی طراحی شهری در تهران و نابه سامانی فضای شهری و بلاتکلیفی بناها،مسائل جاری فرهنگی،اجتماعی و بهداشت روان هنر شهری به ویژه دیوار نگاری می تواند نقش مهمی در تلطیف این نابه سامانی داشته باشد. البته هنر شهری برای تهران نقش موقتی را بازی می کند و برای بهبود چهره این شهر باید کار اساسی کرد.

قدیانلو ادامه داد: من سال های پیش وقتی می خواستم یک نقاشی را در فضای عمومی اجرا کنم به نظرات اطرافیانم مادرم، خانواده و دوستانم توجه می کردم اما چند سالی است که با دخترم در فضای شهری رفت و آمد می کنم و توجه او را به بناها و تصاویری که در سطح شهر نصب یا اجرا شده می بینم متوجه شدم که برای خلق و اجرای هر اثر در فضای شهری باید قشر وسیعی تری از مخاطبان توجه کنم.

سید مجتبی موسوی معاون سازمان زیباسازی شهرداری تهران در نشست بررسی تصویرسازی در فضای شهری گفت: استفاده از نقاشی در فضای شهری فراز و فرود متعددی را پشت سر گذاشته است و برخی از مدیران برای پاسخگویی به معضلات بصری شهر تهران تصمیم گرفتند که از هنر برای بهبود این وضیعت کمک بگیرند.

او افزود:البته تهران بافت های فرسوده بسیاری دارد و با نقاشی دیواری مشکلات این شهر برطرف نمی شود اما ما در سازمان زیباسازی با کمک نقاشی دیواری تلاش می کنیم بخشی از این مشکلات بصری را در کوتاه مدت درست کنیم تا در کوتاه مدت بر روی روحیه شهروندان تاثیر بگذاریم و از میزان استرس آن ها بکاهیم.

موسوی ادامه داد:البته در هنر شهری باید به این نکته توجه کنیم که چهره شهر را با رنگ لعابی که با آن می زنیم مخدوش نکنیم. اثری که در گالری در معرض دید مخاطبان قرار می گیرد، با اثری که در فضای شهری قرار است اجرا شود تفاوت فاحشی دارد وقتی قرار است اثری در سطح شهر اجرا شود باید قابلیتی داشته باشد که حداقل بخشی از نیاز بصری سنین مختلف را تامین کند.

او با اشاره به پیشینه نقاشی دیواری در سطح شهر تهران گفت: تصویرسازی نیز در 6 سال گذشته به فضای شهری راه پیدا کرده است و امیدوارم آثاری که توسط تصویرگران در سطح شهر تهران اجرا شده، با اقبال شهروندان روبرو شده باشد.

امیر سقراطی در نشست بررسی تصویرگری شهری گفت: برای ارتقا وضیعت هنر شهری باید هنرمندان این رشته تجربیات خود را با هم در میان بگذارند و باید شرایطی را فراهم کنیم که اثاری تصویرگرانی که در شهر اجرا می شوند قابلیت این را داشته باشند که در نمای بزرگتر از کتاب قابلیت تاثیرگذاری داشته باشند.

او افزود:در بازخوانی تاریخ هنر ایران همواره به تصویرگران اجحاف شده است ودر کتاب های تاریخ هنری که تاکنون نوشته شده است نامی از تاثیران این عرصه نیز برده نشده است. به نظر من کار تصویرگران زمانی که می خواهند در فضای شهر کار کنند دشوار تر است چون نوع شخصیت سازی برای کتاب با شخصیت سازی برای خلق نقاشی دیواری متفاوت است و برای اجرا یک تصویرسازی در سطح شهر باید به موارد متعددی توجه کرد.

این منتقد هنری در بخش پایانی سخنانش به ضرورت بررسی آثار تصویرگری که در سطح شهر در 6 سال اخیر در سطح شهر تهران اجرا شده اند تاکید کرد.

قدیانلو در ادامه بخشی از تجربیات خود را برای خلق آثاری که در شهری را با مخاطبانش درمیان گذاشت.