سرویس تجسمی نرآنلاین: علی‌محمد زارع، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران با حضور در غرفه هنرآنلاین در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در خصوص برگزاری نمایشگاه آثار تونی کرگ مجسمه‌ساز آلمانی-انگلیسی گفت: چندین ماه بر روی نمایشگاه آثار تونی کرگ کار شد و صحبت‌هایی با خود این هنرمند در مورد چگونگی برپایی نمایشگاه و چیدن آثارش صورت گرفت. ضمن اینکه موزه هنرهای معاصر تهران نیز سختی‌های زیادی را برای برپایی این نمایشگاه متحمل شد و توانست در کنار آن یک فعالیت پژوهشی هم انجام دهد. در واقع نمایشگاه آثار آقای تونی کرگ برای اساتید، دانشجوها و هنرمندان فرصت مغتنمی را به وجود آورد که به علم و دانش خودشان اضافه کنند.

وی افزود: آقای تونی کرگ از هنرمندان به نام جهانی و به اعتقاد بنده یک فیسلسوف تمام عیار است. تمام کارهایی که ایشان خلق کرده، از فلسفه هنر، خلقت و طبیعت نشأت گرفته است. خوشبختانه هنرمندان ایرانی هم استقبال خوبی از نمایشگاه ایشان در موزه هنرهای معاصر کردند. بازخوردی که نمایشگاه تونی کرگ، این نوید را به ما داد که این رویداد بهترین نمایشگاه پس از انقلاب در موزه هنرهای معاصر تهران بوده است.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران درباره واکنش تونی کرگ به استقبال مخاطبان ایرانی از نمایشگاه این هنرمند توضیح داد: استقبال هنرمندان، دانشجوها و مخاطبان ایرانی از نمایشگاه آقای تونی کرگ، او را شوکه کرده بود و باورش نمی‌شد که در افتتاحیه این نمایشگاه بیش از هزار نفر حضور پیدا کنند و از ایشان سؤال‌های تخصصی بپرسند. با توجه به استقبالی که از این نمایشگاه شد، تصمیم گرفتیم آقای کرگ را برای ماه آینده دوباره به ایران دعوت کنیم تا طی سه روز با دانشجویان، اساتید و انجمن مجسمه‌سازان ایران جلساتی را برگزار کنند و به نتایج ارزشمندی برسند.

علی‌محمد زارع در پاسخ به پرسشی در خصوص حواشی به وجود آمده برای هنرمندان عرصه تجسمی و توهین عده‌ای به این هنرمندان در فضای مجازی خاطر نشان کرد: به نظرم حواشی را عده‌ای به وجود می‌آورند که می‌خواهند فکر و اندیشه ما را از موضوعات اصلی عرصه تجسمی به جاهای دیگر سوق بدهند. ما راه و روش خودمان را پیش می‌گیریم و با جدیت پیش می‌رویم. آدم‌هایی که وظیفه خاصی به‌ آنها محول شده است، وقتی به حواشی بپردازند، از متن اصلی کار خارج می‌شوند. بنابراین ما بنا نداریم به حواشی توجه کنیم و می‌خواهیم مسیر خودمان را پر قدرت پیش ببریم. موزه‌ هنرهای معاصر کارهای زیادی دارد و ما می‌خواهیم به متن این کارها بپردازیم.

زارع به بررسی اولویت‌های موزه هنرهای معاصر تهران پرداخت و در این‌باره توضیح داد: در حال حاضر اولویت اصلی موزه هنرهای معاصر تهران، توسعه گنجینه موزه است. گنجینه موزه گنجایش 3478 اثر را ندارد و ما باید فضای آن را گسترش بدهیم. می‌خواهیم ریل‌ها را تعویض کنیم و دوربین‌های عکاسی و سیستم‌های حفاظتی موزه را به ‌روز کنیم. طبق دستوری که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی داده، بنا داریم همه این کارها را تا پیش از اتمام سال انجام بدهیم و کارهای عملیاتی توسعه گنجینه موزه را هم از دی ماه آغاز خواهیم کرد.

رئیس موزه هنرهای معاصر تهران اضافه کرد: علاوه‌بر کارهای عملیاتی، موزه سعی دارد آرشیو سایت خودش را هم تکمیل کند. تا به حال بیش از 900 اثر از آثار موزه هنرهای معاصر تهران روی وب‌سایت این موزه قرار گرفته اما هدف ما این است که تمام 3478 اثر موزه روی سایت قرار بگیرد و اسناد این آثار هم برای شفاف‌سازی بیشتر در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. ضمن آن‌که بحث نمایشگاه‌های موزه هم مطرح است و صحبت‌هایی در این زمینه با هنرمندان خارجی دیگر هم انجام شده که در آینده نمایشگاه‌شان را در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار کنند.

علی‌محمد زارع با تأکید بر این‌که موزه هنرهای معاصر تهران بزودی نمایشگاه‌هایی به خوبی نمایشگاه تونی کرگ برگزار خواهد کرد، صحبت‌های خود را این‌گونه به پایان رساند: امسال چهلمین سالگرد تأسیس موزه هنرهای معاصر تهران است و موزه نیاز به جوان‌ شدن دارد. ضمن این‌که ما از جوانان هم حمایت می‌کنیم و بزودی نمایشگاه‌هایی از بزرگان عرصه تجسمی در دنیا برگزار می‌کنیم که این نمایشگاه‌ها بزرگترین کمک را به جوانان علاقه‌مند به هنر در ایران خواهند کرد. خوشبختانه امسال بودجه خوبی به موزه هنرهای معاصر تهران تخصیص داده شده و امیدواریم این موزه همینطور سر حال به کار خودش ادامه بدهد.