سرویس تجسمی هنرآنلاین، یاسمن نوذری، هنرمند نقاش که این روزها آثار را با عنوان "همهمه" در گالری دلگشا به نمایش گذاشته است؛ روند شکل‌گیری آثار نمایشگاه را مربوط به فضای شهری و اجتماعی دانست و دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: این مجموعه توصیف‌گر وضعیتی زاییده و با فاصله است. فاصله‌ای فیزیکی یا حسی. ایده کلی این نمایشگاه از یک صدا در محیطی اجتماعی برای من شکل گرفت. در واقع این پدیده‌ای است که در آن صداهای مختلفی وجود دارند اما درنهایت هیچ صدایی به صورت واضح شنیده نمی‌شود لذا یک‌روند چندصدایی در آن وجود دارد.

این هنرمند ادامه داد: من در این نمایشگاه سعی کردم که فاصله و صداها را وارد فضایی کنم که برای من لایه‌های مفهومی مختلفی دارند.

نمایشگاه یاسمن نوذری

نوذری در خصوص سبک اجرایی آثارش توضیح داد: با توجه به اینکه هرکدام از کارها در این مجموعه راه خود را بر اساس احساس درونی من پیدا کردند، لذا تکنیک هرکدام از آن‌ها نیز در این مجموعه متفاوت است زیرا نمی‌خواستم که سبک خاصی را با تمرکز بر روی اثر به آن تحمیل کنم.

او تصریح کرد: در این نمایشگاه من از متریال‌های مختلفی نظیر مداد، آبرنگ و قلم فلزی در کنار رنگ‌ و روغن استفاده کردم البته از 26 اثری که برای این مجموعه آماده شد تنها 16 اثر به نمایش گذاشته‌ شده است.

این هنرمند درباره نخستین تجربه نمایشگاه انفرادی خود بیان کرد: اجرای این مجموعه نزدیک به یک سال طول کشید البته باید بگویم که نکات مختلفی درنهایت روی کار من تأثیرگذار بود و به شکل نهایی نمایشگاه کمک کرد.

نوذری تأکید بر خنثی بودن در این نمایشگاه را ازجمله ویژگی‌های آثار دانست و گفت: صدایی که از آن ایده گرفتم متعلق به فضای شهری بود و همهمه‌ای بود که همواره در دل شهر وجود دارد لذا درنهایت این خنثی بودن کار مدنظرم قرار گرفت. البته در طول اجرای اثر مسائل مختلفی نظیر اخبار و فجایع جنگ نیز بر روی ایده و کار من تأثیر گذاشت.

نمایشگاه یاسمن نوذری

او تأکید کرد: در آثار این نمایشگاه هیچ فردیتی وجود ندارد که بخواهد مخاطب را درگیر کند بلکه به‌نوعی تکثر در دل آثار وجود دارد.

این هنرمند بازخورد نمایشگاه را مثبت خواند و اظهار کرد: برخورد مخاطبان با فضای ذهنی من در آثار بسیار مثبت بود ضمن اینکه نوع نگاه تکنیکی کارها نیز به‌راحتی قابل دنبال کردن است.

نوذری تصریح کرد: در این نمایشگاه تصاویری متشکل از اجزایی همگون و تکرارشونده وجود دارند، تصاویری که در آن‌ها مرز عناصر از بین می‌رود و تهی از ویژگی‌های منحصربه‌فردشان می‌شود و اجزای آن به‌صورت مساوی مهم یا بی‌اهمیت قلمداد می‌شود.

او ادامه داد: در این آثار فضایی یکنواخت وجود دارد که در آن عناصر روایی تصویر، نقشی مانند نقش‌مایه و آرایه‌های تصویری می‌گیرند.

نمایشگاه یاسمن نوذری

این هنرمند افزود: تصاویر متفاوتی که کنار یکدیگر قرار می‌گیرند، مرکز واحدی ندارند و این فقدان مرکز واحد یا موضوع تبدیل به ابزاری برای تأکید به مدیوم نقاشی و تجربه‌گرایی و رفتارگرایی نقاشانه می‌شود.

علاقه‌مندان به بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 19 آبان ماه همه‌روزه از ساعت 12 تا  20 به گالری دلگشا، واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان ایرانشهر، کوچه مهاجر، پلاک ۳۰، طبقه همکف مراجعه کنند.