سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری ملی هنر آمریکا نمایشگاهی از آثار ژان اونوره فراگونار، نقاش فرانسوی برپا کرده است. این نمایشگاه تا سوم ما دسامبر سال جاری یعنی دوازدهم آذرماه برپا خواهد بود.

ژان انوره فراگونار متولد سال 1732 و متوفی به سال 1806 میلادی است. آثار او را عمدتا ذیل بوطیقای سبک روکوکو بررسی می‌کنند؛ سبکی که با رشد طبقه متوسط و بورژوای اروپا به وجود آمد و خاستگاه آن فرانسه بود. این سبک در ادامه باروک و در واقع به عنوان واکنشی علیه شکوه و جلال افراطی آن در کاخ‌ها پدید آمد. از نخستین نتایج آن ساختن خانه‌های شهری کوچک و راحت با تزئینات و ریزه‌کاری فراوان در فضاهای داخلی بود. هنر روکوکو باطراوت و مملو از سرزندگی است. در تزئینات آن از خطوط منحنی اشکال صدفی رنگ‌های صورتی آبی و سبز روشن به وفور استفاده می‌شود. در زمینه نقاشی شیوه‌های گوناگونی در این دوران پدید آمد. نقاشان به شیوه‌های فردی گرایش پیدا کردند و دست به آزمون‌های تازه‌ای زدند که به رومانتیسیسم منتهی شد.

از مهمترین نقاشان این دوره می‌توان به واتئو، شاردن، فراگونار و بوشه در فرانسه، تیه پولو در ایتالیا و گینز بارو در انگلستان اشاره کرد.

در آثاری که گالری ملی هنر آمریکا از ژان انوره فراگونار به نمایش گذاشته است بخشی از آثار این نقاش در سبک ژانر نیز به نمایش داده شده است. نقاشی ژانر، نوعی نقاشی است که هنرمند در آن به رویدادهای معمول روزمره یا رفتارهای معمول مردم در فضاهای خانگی توجه می‌کند. نقاشی "دختر کتاب‌خوان" فاگونار که نخستین تصویر از آثار این نقاش در این مطلب است، از زمره این آثار به حساب می‌آید.

 

6

 

5

 

4

 

3

 

2

 

1