سرویس تجسمی هنرآنلاین: چهل و پنج سال پس از درگذشت هوشنگ پزشک‌نیا، از هنرمندان نسل اول مدرنیسم ایران، گالری شهریور نمایشگاهی از آثار این هنرمند فقید را بر پا کرد و هم‌‌زمان کتابی از آثار او با نام "همسفر باد" توسط نشر نظر منتشر شده است. در این نمایشگاه حدود ۳۰ اثر از پزشک‌نیا نمایش داده شده که توسط خانواده هنرمند و مجموعه‌داران در اختیار این گالری قرار گرفته است.

رضی میری، از اعضای خانواده پزشک‌نیا، در گفت‌وگو با هنرآنلاین با اشاره به فعالیت‌های آتی این نمایشگاه گفت: روز شنبه 6 آبان ماه از ساعت 5 تا 7 نشستی با موضوع معرفی کتاب "همسفر باد" و تجزیه و تحلیل آثار هوشنگ پزشک‌نیا با حضور محمودرضا بهمن‌پور، مهدی رفیع، و سیامک دل زنده در محل گالری شهریور برگزار می‌شود.

افتتاح نمایشگاه نقاشی های هوشنگ پزشک‌نیا در گالری شهریور

میری در مورد نحوه شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: محمودرضا بهمن‌پور مدیر نشر نظر کتابی از آثار هوشنگ پزشک‌نیا را منتشر کرده و هم‌زمان گالری شهریور علاقه‌مند شد که با توجه به اینکه سال‌ها نمایشگاهی از آثار پزشک‌نیا برگزار نشده بود چنین کاری را انجام دهد. این موضوع را با ما مطرح کردند و در نهایت این نمایشگاه شکل گرفت.

رضی میری، رئیس کمیسیون توسعه صادرات اتاق بازرگانی ایران، در مورد آثار باقی مانده از پزشک‌نیا گفت: ایشان سه دختر و یک پسر داشت و آثارش پس از مرگ بین این 4 فرزند تقسیم شد. تعدادی از این آثار در طول سال‌ها فروخته شد ولی همسر من هیچ کدام از تابلوها را نفروخت و تمام مجموعه خود را حفظ کرد. اما با توجه به اینکه می‌خواستیم فعالیت پزشک‌نیا در ژانرهای مختلف دیده شود، بخش کوچکی از مجموعه همسر من انتخاب شد و در کنار آن از مجموعه‌داران مختلف دعوت شد تا آثاری را که در اختیار دارند به ما امانت دهند. در نهایت با هشتاد درصد آنها توافق شد و تابلوها را برای عکاسی در اختیار ما قرار دادند تا کتابی که منتشر شده، جامعیتی از آثار پزشک‌نیا را داشته باشد.

میری ادامه داد: هوشنگ پزشک‌نیا یکی از نقاشان بسیار پر کار بود و با همه کوششی که انجام دادیم، آنچه در کتاب وجود دارد حدود یک چهارم مجموع آثار او است. با وجود این موضوع، کتاب بسیار جامعی تهیه شده که نمونه‌‌های مختلف از آثار او را در برمی‌گیرد. در نمایشگاه نیز با توجه به کمبود فضا نتوانستیم آثار بیشتری را نمایش دهیم و آنچه نمایش داده شده از آثار مجموعه همسر من و چند مجموعه‌دار دیگر است.

او در مورد شرایط فیزیکی این آثار و کیفیت نگهداری آنها گفت: از سال 1351 که پزشک‌نیا درگذشت، نگهداری این آثار تا به حال بسیار مشکل بود. ما تلاش کردیم بخشی از آثار که در خانواده ما نگهداری می‌شد را  به همان شکل روز اول نگهداری کنیم. در مجموع آثاری که از پزشک‌نیا دیدیم هم بیش از 80 درصد آثار هیچ مشکلی ندارد و اگر هم آسیبی وارد شده به حاشیه‌های کار بوده است.

افتتاح نمایشگاه نقاشی های هوشنگ پزشک‌نیا در گالری شهریور

میری ادامه داد: تعداد محدودی از آثار در این نمایشگاه برای فروش ارائه شد و بیشتر مجموعه‌داران تمایلی به فروش آثار نداشتند. هدف از این نمایشگاه انجام یک کار فرهنگی برای بزرگداشت یکی از پیشگامان نقاشی مدرن بود که حق او در این سال‌ها ادا نشده است. نشر نظر کتاب بسیار ارزنده‌ای چاپ کرده و آثار با بهترین سیستم عکاسی شده است. در مورد چاپ کتاب هم بهترین کیفیت ممکن وجود دارد و رنگ‌ها بسیار نزدیک به رنگ واقعی است.

او در مورد مقالات چاپ شده در کتاب نیز گفت: سه مقاله از روئین پاکباز، سیامک دل‌زنده و توکا ملکی در کتاب منتشر شده است. در کاتالوگ نمایشگاه نیز که مانند یک کتاب است دو مقاله از هادی هزاوه‌ای و مهدی رفیع منتشر شده است.

لازم به یادآوری است، مجموعه‌ای از آثار نقاشی‌ هوشنگ پزشک‌نیا همزمان با صد سالگی این هنرمند در گالری شهریور به نمایش درآمده است و علاقه‌مندان برای بازدید از این نمایشگاه می‌توانند تا 12 آبان به گالری شهریور به نشانی تهران، الهیه، خیابان خزر شمالی، بن بست هرمز پلاک ۹۹  مراجعه کنند.