سرویس تجسمی هنر آنلاین،  سعید فلاح‌فر توجه به هنر معاصر را از جمله اهداف نمایشگاه اخیر خود خواند و دراین‌باره به خبرنگار هنرآنلاین گفت: موضوع نمایشگاه من یک کار پژوهشی و تحلیلی است زیرا سعی داشتم که نقد تصویری را نه به معنای بدگویی بلکه به‌عنوان تفسیر ارائه کنم.

او افزود: آثار این نمایشگاه سعی دارند که روند حرکت هنر از سنت به مدرنیته و اینکه در دوره اخیر چه اتفاقاتی برای این حوزه رخ داده را به تصویر بکشند. درواقع من سعی کرده‌ام که بازتعریف دوباره‌ای از هنر را ارائه دهم.

این هنرمند درباره دلیل انتخاب نکردن عنوان برای نمایشگاه خود اظهار کرد: این بی‌عنوانی باهدف نزدیکی به معنایی بود که مدنظر داشتم؛ زیرا من معتقدم که هنر معاصر هیچ چارچوبی ندارد لذا ترجیح دادم علی‌رغم رسم و رسومات معمول برای این نمایشگاه عنوانی انتخاب نکنم تا محدود به فضای فکری خاصی نشود.

فلاح‌فر ادامه داد: فاکتورهایی هستند که مختص به هنر معاصرند و از اصول و پایه‌های آن پیروی می‌کنند، لذا من سعی کردم که ملاک‌های هنر معاصر را از سنتی تفکیک کنم و نشان دهم.

افتتاحیه نمایشگاه آثار سعید فلاح فر در گالری ایده پارسی

او با اشاره به اینکه پیشینه عکاسی در کارهای او تأثیرگذار بوده است، گفت: با اینکه بسیاری از افراد مرا بانام عکاسی می‌شناسند اما واقعیت این است که من از ابتدا با نقاشی کارم را شروع کرده‌ام.

این هنرمند روی آوردن به عکاسی را نتیجه توجه به نقاشی دانست و بیان کرد: عکاسی یکی از مسائلی بود که من به‌واسطه دغدغه‌های تصویری به سمت آن رفتم، البته در این مسیر معماری نیز به کارهایم اضافه شد.

فلاح‌فر توجه به سایر حوزه‌های هنر را عامل مهمی برای چندوجهی شدن آثارش دانست و گفت: آشنایی من باهنر معماری، عکاسی، جامعه‌شناسی و ادبیات سبب شد که بتوانم در کار نقاشی نگاهی چندوجهی را دنبال کنم.

او افزود: من دغدغه‌های جدی راجع به هنر معاصر دارم زیرا این عرصه در سال‌های گذشته با اتفاقات زیادی روبه‌رو شده است اتفاقاتی که هر آن این خطر را ایجاد می‌کند که مسیر به سمتی اشتباه برود کما اینکه در برخی از نقاط چنین اشتباهی رخ‌داده است.

این هنرمند تأکید کرد: من به‌صورت جدی درگیر این هستم که هنر آلوده نشود اما متأسفانه گاهی مسائلی چون: اقتصاد، سیاست و ... این مسیر را به سمت اشتباهی می‌برند. درواقع گاهی هنرمندان جایگاه اجتماعی خود را فراموش می‌کنند و یا حتی از خاطر می‌برند که دلیل ورودشان به عرصه هنر چیست لذا این نمایشگاه فرصتی است تا مخاطب بتواند بدون ترس راجع به هنر فکر و درباره‌اش صحبت کند.

فلاح فر مدت‌زمان اجرای این نمایشگاه را بالغ‌بر یک سال خواند و گفت: به نظر من تکنیک نیز متأثر از مسئله هنر معاصر است. درواقع هویت اشیاء در برخورد با موقعیت‌ها می‌تواند متفاوت باشد به همین خاطر اشیاء در یک مکان هنری بازتعریف دیگری دارند به‌عنوان مثال یک زین دوچرخه وقتی درون نمایشگاه قرار می‌گیرد دیگر با کارکرد روزمره تعریف نمی‌شود و نگاهی کاملاً هنری به آن می‌توان داشت البته من دراین‌باره قضاوتی ندارم و صرفاً خواستم این مسئله را به تصویر بکشم.

او تصریح کرد: به لحاظ تکنیکی می‌توان این آثار را به نقاشی نزدیک دانست اما از آنجایی‌که نگاه من بیشتر ویژوال آرت است و چندان به این تقسیم‌بندی‌ها اعتقاد ندارم سعی داشتم که کاری پژوهشی ارائه کنم به همین خاطر در این نمایشگاه از متریال پارچه و قیر نیز علاوه بر آکرلیک و رنگ روغن استفاده کردم.

افتتاحیه نمایشگاه آثار سعید فلاح فر در گالری ایده پارسی

این هنرمند ادامه داد: به نظرم در یک دوره تاریخی کارهای هنری با همان ریزه‌کاری‌های عجیب و زیبا مورد توجه بودند و ارزش‌گذاری می‌شدند اما امروز خود هنرمند و شخصیت وی نیز برای ارزیابی مدنظر قرار می‌گیرد به همین خاطر من در مسیر اجرا سعی کردم تغییر مسیری که بین ارزش‌های هنری هنرمند ایجاد می‌شود را تصویر کنم.

فلاح‌فر افزود: به‌طور حتم هر اثر هنری باید در فضا و مکان مخصوص به خود دیده و بررسی شود لذا نمی‌توان با دیدن یک نمایشگاه در فضای اینستاگرام یا تبلت از اصالت مفهومی اثر بهره برد به همین خاطر این ویژگی در کارهای من از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بود.

او تأکید کرد: تعدادی از تابلوهای این نمایشگاه کاملاً اقتباسی است و هرکدام به اثری شاخص و یا شناخته‌شده از آثار هنر مدرن و معاصر اشاره دارد تا مخاطب بتواند به‌راحتی نقد و بررسی جدی بر روی هنر گذشته تا امروز داشته باشد.

علاقه‌مندان می‌توانند تا ۳ آبان ماه هرروز از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برای بازدید از آثار این نمایشگاه به نگارخانه ایده پارسی واقع در تهران، خیابان شریعتی، خیابان دولت، نرسیده به سه‌راه نشاط، کوچه اله‌وردی آذر، پلاک ۲۸ مراجعه کنند.