سرویس تجسمی هنرآنلاین: "ایران-ایران" نام یک پروژه فرهنگی هنری است که ایده آن از طرف آنیما احتیاط طراحی شده است. احتیاط در گفت‌وگو با هنرآنلاین در مورد این پروژه گفت: این پروژه یک مجموعه چند رسانه‌ای است که اولین نمایشگاه آن قرار است در ماه‌های آینده با عنوان "گوزن زرد" به نمایشگاه‌گردانی سانیا نوری برگزار شود.

احتیاط در مورد عنوان این پروژه گفت: ایرانی که با حروف بزرگ‌تر نوشته می‌شود بر ایران کهن دلالت دارد.  ایران کهن در برگیرنده لایه‌های تمدن‌های متنوع از پیش از مادها تا به امروز است. این ایران گستره گوناگون و متنوعی از لایه‌های فرهنگی و زبانی و تاریخی است که بسیار حائز اهمیت است.

او ادامه داد: ایرانی که با حروف کوچک‌تر نوشته شده بر ایران معاصر دلالت دارد. ایرانی که امروز به صورت رسمی با مرزهای جغرافیایی مشخص شناخته می‌شود. هدف از این پروژه بازخوانی این دو ایران در نسبت با یکدیگر و از طرف دیگر نسبت این دو با تاریخ جهان از طریق خلق آثار هنری توسط هنرمندان ایران و جهان است. بنابراین این پروژه به هیچ عنوان یک پروژه نژادپرستانه و تقلیل‌گرایانه یا سیاسی نیست و تنها از ره‌یافت هنر می‌خواهد بی‌آنکه ایران را به چیز دیگری فروکاهد، در فضای این تمدن و نسبت آن با جهان، از طریق آثار هنری، گفت‌وگویی هنری را طرح کند.

این هنرمند با بیان اینکه این پروژه عمیقا صلح‌آمیز است افزود: ایران - ایران  یک ایده و افق است که در آن پروژه‌های هنری تعریف شده و به اجرا در خواهند آمد. در این پروژه‌ها هیچ محدودیتی از نظر رسانه‌های مورد استفاده وجود ندارد. هم چنین هیچ محدودیتی در بازخوانی مولفه‌های مربوط به گستره تمدنی اشاره شده، نیست.

او در مود روند اجرایی این پروژه گفت: در ذیل این کانسپت که به صورت مفصل شرح و بسط داده خواهد شد، رویدادهای هنری در رسانه‌های متکثر به صورت پروژه تعریف می‌شوند و در بازه‌های زمانی مشخص شده به اجرا در خواهند آمد. هر پروژه بر حسب نگرشی که منجر به تعریف آن شده است نامی دارد. در واقع پروژه‌ها به عنوان لایه‌هایی از کانسپت اصلی عمل می‌کنند بنابراین عنوان ایران - ایران ، وجه مشترک تمامی پروژه‌هاست.

احتیاط در پایان افزود: مولفه‌هایی که بر مبنای آنها می‌توان پروژه‌ها را تعریف کرد عبارتند از : مکان‌ها و بناهای حامل ارزش تاریخی، نسخ خطی و نوشتاری، خویشاوندی زبان‌ها، ویژگی‌های منحصر به فرد جغرافیایی، کتیبه‌ها و سنگ نوشته‌ها، آیین‌ها، موسیقی، بازی‌ها، رقص‌ها، ادبیات شفاهی و ارزش‌های محیط زیستی مشترک، معماری و تکنولوژی هنر.