به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی هفته تصویرگری، کیانوش غریب‌پور دبیر هفته تصویرگری گفت:هفته تصویرگری رویدادی است که درسال‌های متمادی پس از تاسیس انجمنن تصویرگران ایران برگزار شده اما از سال گذشته و با اعلام روز تصویرگری، تقویم ثابت و برنامه‌های مفصل‌تری پیدا کرده است.سال گذشته همزمان با هفته تصویرگری دو اقدام بزرگ رقم خورد، نام گذاری روز 15 آبان ماه به عنوان روز تصویرگری و پیگیری آن برای ثبت در تقویم ملی و اهدای نشان آبان.

غریب پورادامه داد: برای ثبت روز ملی تصویرگری با شورای فرهنگ عمومی وارد مذاکره شده ایم وهنوز ۱۵ آبان را به عنوان روز ملی تصویرگری در تقویم رسمی کشور ثبت نکرده اما به ما اجازه داده  که برنامه هایمان را در این هفته احتمالاً پس از چند دوره بتوانیم این روز را در تقویم هم ثبت کنیم.

او افزود: نشان آبان عالی ترین درجه تقدیر حرفه تصویرگری است، هرسال به چهار چهره که درچهار موضوع، حرفه تصویرگری را بالنده و پاینده کرده باشند اهدا می‌شود. امسال نیزاین نشان غیر رقابتی به چند تن از چهره های تاثیرگذار تصویرگری اهدا خواهد شد. امسال نیز این نشان در روز 15 آبان ماه در چهار بخش اهدا خواهد شد.

او افزود:همچنین دراین هفته نمایشگاه "نشان آبان" با نمایشگاه‌گردانی حدیثه قربان از آثار منتخب غلام‌علی مکتبی، محمدعلی بنی‌اسدی و غزاله بیگدلو؛ دریافت‌کنندگان اولین دوره‌ی اهدای نشان آبان (۱۳۹۵) در گالری میر میران برپا می‌شود. دراین نمایشگاه ۴۶ اثر ازغلامعلی مکتبی، محمدعلی بنی‌اسدی وغزاله بیگدلی درمعرض دید قرار می‌گیرد. 

غریب پور ادامه داد: "نشان آبان" در چهار بخش نام بزرگ، نام آشنا، نام نو و نام همگام تصویرگری اهدا می شود. تفاوت امسال با سال گذشته نشان آبان این است که از شش تا 12 آبان، تمام هنرمندان وعلاقه‌مندان می‌توانند نامزدهای خود را برای دریافت نشان به ایمیل دبیر جشنواره معرفی کنند. روز ششم معیارهایمان را برای انتخاب دریافت کنندگان نشان عالی معرفی خواهیم کرد اما نام براساس توافقی که کردیم قصد نداریم نام داوران این بخش را معرفی کنیم.

غریب‌پوردرباره نمایشگاه "ما تصویرگر خود هستیم" گفت: از زمان راه اندازی هفته تصویرگری، هرسال نمایشگاهی برای نشان دادن توان تصویرگران با نمایش جدیدترین آثارشان برپا می شود، امسال تصمیم گرفتیم این‌‌ نمایشگاه که هسته‌ اصلی هفته‌های تصویرگری است، دربرگیرنده اتوپرتره تصویرگران باشد که نمایشگاه‌گردان آن گلبرگ کیانی است.

او ادامه داد: نمایشگاه "ما تصویرگر خود هستیم"ضمن این که مروری برآثار اعضای انجمن تصویرگران ایران است، بیانیه جمعی تصویرگران نیز هست. متاسفانه تصویرگری درمقایسه با سایررشته های تجسمی مورد بی مهری قرار گرفته است وهنوز بسیاری از مدیران تفاوت تصویرگری را با تصویربرداری نمی دانند. با برپایی این نمایشگاه قصد داریم بگویم که پرچم تصویرگران بالاست.

دبیرهفته تصویرگری با بیان این مطلب که موضوع این نمایشگاه با اقبال خوب تصویرگران مواجه شده گفت: در نمایشگاه دوره های پیش تصویرگران ممکن بود که نمونه ای از آثاری که پیشتر خلق کرده بودند را ارائه می کردند اما در این نمایشگاه تصویرگران اقدام به خلق اثر جدید کردند و آثاری که در این نمایشگاه شاهد آن هستیم روایت هنرمند از خودش است.

او افزود: رکورد این نمایشگاه با اقبال خوب تصویرگران شکسته شد و دراین نمایشگاه شاهد نمایش بیش از 180 سلف پرتره از تصویرگران هستیم و چون به اثری که تصویران از خودشان خلق کرده اند احترام می گذاریم این آثار داوری نخواهند شد .

غریب پور درباره  نمایشگاه"تصویرگران شهر" گفت: تصویرگری به شکل سنتی به ادبیات کودک و روایت کردن شعرها و داستان‌های کودکانه برمی‌گردد اما ظرفیت‌های جدیدی در سال‌های اخیر به هنر تصویرگری اضافه شده. ما سال گذشته نمایشگاهی با عنوان "دیزاین جهان افسون و کمیک" برگزار کردیم، امسال نیز درهمین راستا تصمیم گرفتیم که نمایشگاه "تصویرگران شهر" را برپا کنیم. این نمایشگاه به نوعی بازتاب شش سال حضور تصویرگری به عنوان هنرشهری است. این نمایشگاه با همکاری سازمان زیباسازی با انجمن تصویرگران برگزار می شود ودراین نمایشگاه شاهد نمایش 98 اثر از میان 130 اثر با نمایشگاه گردانی اردشیرمیرمنگره هستیم.

او افزود: همچنین همزمان با برگزاری هفته تصویرگری در فضای باز خانه هنرمندان ایران شاهد نمایش 20 تخم مرغ نوروزی خواهیم بود که در دو سال اخیر خلق شده اند.

غریب پوردرباره معرفی تصویرگران از سوی انجمن برای قراردادهای سازمان زیباسازی برای نقاشی دیواری گفت: من فکر می‌کنم انجمن، شرکت تعاونی و یا آژانس نیست. اگر قرار بود اعضای انجمن را به سازمان زیباسازی معرفی کنیم پیش از این باید تصویرگران را به ناشران معرفی می‌کردیم. اما خوشحالیم که چهره‌های شاخص تصویرگری امروز به شورای هنری سازمان زیباسازی راه پیدا کرده اند و این امر با ترغیب هنرمندان تصویرگر از سوی انجمن اتفاق افتاده و حضور انجمن در این سازمان تثبیت شده و پررنگ است و انجمن هیچ نقشی برای معرفی اعضایش برای گرفتن پروژه های شهری و تصویرگری کتاب ندارد.

 او درباره برپایی همایش با موضوع تصویرگری گفت: کتاب های تصویری ژانر جدیدی در تصویرسازی به شمار می رود، کتاب تصویری گونه ای از کتاب است که تصویر در آن حرف اول را می زند و گاه حتی متن ندارد. تاکنون سه کارگاه کتاب های تصویری از سوی انجمن تصویرگران برگزار شده است و قصد داریم که بزودی کارگاه دیگری با همین سرفصل برگزار کنیم و فراخوان آن را در سطح حرفه ای اعضای انجمن تصویرگران بزودی منتشر خواهد شد. علی بوذری دبیری این رویداد را برعهده دارد و سعی داریم برای موضوع "کتاب تصویری" سند مکتوب تهیه کنیم. امیدواریم کتاب مقالات ارائه شده در این همایش را تا شش ماه آتی منتشر کنیم.

غریب‌پور با اشاره به اتاق روشن ویژه تصویرگری گفت: قرار است در این اتاق نسخه دوم و ویرایش شده تعرفه تصویرگران را معرفی کنیم. دراین اتاق ترکیبی از ناشران، تصویرگران و حقوقدانان حضور دارند. نظام نامه حرفه ای تصویرگران که بخشی از آن به تعرفه برمی‌گردد در حال تدوین است اینکه چه اندازه رعایت شود به من نوعی ربط پیدا نمی‌کند. ضمن اینکه موضوع کتاب در ایران جدای از این که تالیفی باشد یا ترجمه یک تراژدی عجیب و غریب و شکست خورده است. 

 او افزود: تعرفه تصویرگری مانند آهنربایی است که باید با یک فاصله منطقی از شی مورد نظر نگه داشته شود و یک سند محکم است که دراختیار ناشران و پدیدآوردندگان کودک و نوجوان قرار می‌گیرد تا بر اساس آن رفتار کنند.

دبیر هفته تصویرگری درباره تأسیس نشدن موزه تصویرگری گفت: در موزه تصویرگری فقط موضوع ساختمان مطرح نیست، تجهیز گنجینه آن اهمیت بالایی دارد و گمان می‌کنم اگر قرارباشد روزی موزه تصویرگری راه‌اندازی شود، باید موزه گرانی باشد و بخشی از گنجینه موزه هنرهای تزئینی اصفهان و برخی آثار موزه رضا عباسی به این موزه منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: ما قصد نداریم که فقط یک بناء گران به نام موزه تصویرگری راه اندازی کنیم. هدف ما این است که اگر روزی موزه تصویرگری راه اندازی شد این موزه به سرنوشت موزه گرافیک دچار نشود و بتوانیم آن را آن گونه که شایسته یک موزه تخصصی است تجهیز کنیم و آثارتصویرگری ایران را از دوره مختلف تاریخی در این موزه نگهداری و در معرض دید علاقه مندان بگذاریم.

او همچنین درباره برگزاری کارگاه دستان گفت: در این کارگاه شاهد حضور20 تیم دو نفره حرفه ای خواهیم بود و دراین کارگاه همزمان یک نویسنده با یک تصویرگر کار خواهند کرد و دستاورد این کارگاه درنمایشگاه بلونیا و یا نمایشگاه فرانکفورت ارائه خواهد شد.

علی بوذری دبیر همایش "کتاب‌های تصویری" گفت: در سال‌های اخیر موضوع کتاب‌های تصویری مورد استقبال قرار گرفته است. تفاوت این کتاب‌ها با کتاب‌های مصور این است که یکی از ارکان اصلی کتاب را "تصویر" تشکیل می‌دهد و ممکن است حتی کتاب فاقد متن باشد.فراخوان همایش‌ در اواسط تابستان منتشر شد و هیأت علمی همایش را اساتیدی از دانشگاه‌های شیراز، شهید بهشتی و دانشگاه هنر تشکیل می‌دهند و سفارش نگارش مقالات هم به برخی افراد شاخص داده شده است. در این همایش همچنین از چند تن از چهره های تاثیرگذار کتاب کودک و نوجوان و پژوهشگران این عرصه دعوت کرده ایم.

 او افزود:همایش  کتاب های تصویری  روز پنجشنبه 11 آبان  از صبح تا عصردر سالن شهناز خانه هنرمندان برگزار می‌شود و در این همایش 16 مقاله ارائه خواهد شد .همچنین در روز جمعه 12 آبان ماه نیز دو نشست تخصصی با این موضوع در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

سیاست‌گذاری این دوره ازهفته تصویرگری برعهده،علی بوذری،هدا حدادی، محسن حسن‌پور،عاطفه شفیعی‌راد، کمال طباطبایی، کیانوش غریب‌پور،حدیثه قربان، مجید کاظمی و علی هاشمی‌شهرکی است. کیانوش غریب‌پوردبیرو مدیر هنری، حدیثه قربان دبیر اجرایی، علی بوذری دبیر همایش است و گلبرگ کیانی، حدیثه قربان و اردشیر میرمنگره به عنوان نمایشگاه گردان دراین دوره با هفته تصویرگری همکاری دارند. 

هفته تصویرگری از هفتم تا 15 آبان ماه در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.