سرویس تجسمی هنرآنلاین: هفته گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد، مبنی بر حضور نوریوکی هاراگوچی، هنرمند ژاپنی برای نظارت بر ترمیم اثرش "ماده و فکر" که در موزه هنرهای معاصر تهران نگهداری می‌شود. او روز چهارشنبه‌ای که گذشت پس از ۴۰ سال دوباره از "حوض روغن"اش دیدن کرد و در دیدار با علی محمد زارع، رئیس موزه هنرهای معاصر تهران گفت: ساختمان و بنای موزه هنرهای معاصر تهران پس از ۴۰ سال تغییری نکرده اما شهر تهران و خیابان‌های آن تغییر کرده است. من بیش از ۱۰ اثر در نقاط مختلف جهان کار کرده‌ام و این اثر در موزه هنرهای معاصر تهران به صورت ثابت ۴۰ سال نگهداری شده است و امیدوارم همچنان سال‌ها در موزه باشد.

نوریوکی هاراگوچی هنرمند ژاپنی در سال 1946 در یوکوسوکا در استان کاناگاوا ژاپن به دنیا آمد. او در سال 1970 در دانشگاه نیهون توکیو به عنوان دانشجوی نقاشی فارغ التحصیل شد. او در این دوره نقاشی با رنگ روغن را آموخت. هاراگوچی در دوران دانشجویی‌اش از معترضان به جنگ ویتنام بود و بارها در تظاهرات دانشجویی علیه اقدامات دولت آمریکا شرکت کرد.

اولین نقاشی‌ها و مجسمه‌های نوریوکی هاراگوچی در دهه 60 میلادی مطرح شد. سری آثار او با متریال پلاستیک و مواد سنگین صنعتی به آثار او تا حدود زیادی هویت داد، به نحوی که منتقدان هنری یکی از ویژگی‌های آثار او در حوزه مجسمه سازی را به واسطه متریال به کاربرده در آثارش می‌شناختند.

آثار این هنرمند ژاپنی تا به امروز بارها در موزه‌های مهم دنیا به نمایش گذاشته شده است. نقاشی‌ها و مجسمه‌های نوریوکی هاراگوچی در مونیخ (2001)، یوکوهاما (2009)، توکیو، لس آنجلس، نیویورک و ... نمایش داده می‌شود. آخرین تصویری که متعاقبا در این مطلب می‌بینید اثری است از این هنرمند که در موزه تیت مدرن لندن نگهداری می‌شود.

در آثار نوریوکی هاراگوچی ایده‌های مینی‌مالیستی و همین طور تاثیر پذیری از جنبش موسوم به مونوها که در دهه‌های ششم و هفتم قرن بیستم میلادی در ژاپن رواج داشت، دیده می‌شود.  اما در این میان همچنان که پیشتر گفته شد، علاقه نوریوکی هاراگوچی به استفاده از مواد صنعتی مهم‌ترین بارزه پیکره‌سازی‌های اوست.

آثاری از این هنرمند می‌بینید:

1

 

2

 

3

 

T13874_10

Airpipe C 1969