سرویس تجسمی هنرآنلاین: افسانه غفوری مجموعه‌ای از نقاشی‌های خود را با عنوان "سیناپس" در گالری فردا به نمایش گذاشت. نخستین نمایشگاه انفرادی او پس از شرکت در 17 نمایشگاه گروهی برگزار شده است. غفوری در گفت و گو با هنرآنلاین در مورد این مجموعه گفت: روندی که در نقاشی‌های فعلی من وجود دارد از سال 91 شکل گرفت ولی آن زمان اسمی برای آنها در نظر نگرفته بودم. فرم‌های شبکه‌ای و پیچیده از همان زمان در آثارم به وجود آمد و پس از مطالعاتی که انجام دادم تصمیم گرفتم این نام را برای کارهایم انتخاب کنم.

غفوری ادامه داد: اتصال انسان با محیط اطراف و انسان‌های دیگر همیشه در کارهای من وجود داشت. پس از اینکه مطالعاتی در زمینه فیزیک کوانتوم انجام دادم متوجه شدم این احساس من زمینه علمی دارد. در فیزیک کوانتوم گفته می‌شود که تمام دنیا مانند یک شبکه به هم ارتباط دارد و انسان در یک لحظه ممکن است از نظر روحی و فکری با نقطه دیگری از دنیا در ارتباط باشد. انسان با محیط اطراف یک ارتباط نامرئی دارد و من سعی کردم یک شکل عینی به این رابطه بدهم.

c01468a7-3c10-409d-9321-45d8b47d3b04

او در مورد شیوه کاری خود نیز گفت: تابلوهای من با رنگ روغن و تکنیک گلیزینگ به وجود می‌آیند. یعنی لایه‌های نازک رنگ را مانند آبرنگ روی هم قرار می‌دهم. به همین دلیل هر تابلو زمان زیادی می‌برد تا یک لایه خشک شود و لایه دیگر رنگ روی آن قرار گیرد. اما از این کار خیلی لذت می‌برم و فکر می‌کنم تکنیک و سوژه می‌تواند با هم در ارتباط باشند. آن ظرافتی که دوست دارم در آثارم وجود داشته باشد با این تکنیک شکل می‌گیرد، ضمن اینکه با حال و هوای من خیلی هماهنگ است.

غفوری ادامه داد: آثار من در مجموعه‌های قبلی ابعاد بزرگی داشتند اما تابلوهای این مجموعه قطعی در حدود A3 دارند. به دلیل اینکه مدتی طولانی فقط طراحی کردم و بعد از اینکه دوباره به سمت رنگ رفتم ترجیح دادم همان فضا را ادامه دهم. اما کار در قطع کوچک دشواری‌های بیشتری دارد و من را با یک چالش جذاب مواجه کرد.