سرویس تجسمی هنرآنلاین: گالری ملی هنر آمریکا در نمایشگاهی آثار بسیاری از شاهکارهای دوران طلایی هنر هلند را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه تا 21 ژانویه سال 2018 برپاخواهد بود.

گالری ملی هنر آمریکا در این نمایشکاه آثاری از بزرگان عصر طلایی هنر هلند از جمله یوهانس ورمیر، گابریل متسو، گریت دو، جرارد ته بوش و کاسپار نشر را با محوریت نقاشی ژانر به نمایش گذاشته است. در نقاشی ژانر  معمولا تصاویری از فعالیت‌های روزانه - به خصوص کارهای روزمره زنان در خانه- نقاشی می‌شود. این نقاشی‌ها همگی به دوران موسوم به عصر طلایی تعلق دارد.

دوران طلایی هلند بیش از همه به قرن هفدهم میلادی اشاره دارد. که در آن سیاست، اقتصاد، فرهنگ و هنر به اوج شکوفایی خود رسید و به شهرتی جهانی دست یافت. اما "دوران طلایی هلند" در واقع از سال‌های پایانی سده شانزده میلادی آغاز می‌شود و تا اوایل سده هجدهم ادامه می‌یابد.

نیمه نخست سده هفدهم میلادی در هلند بیشتر به جنگ با اسپانیا گذشت. پس از پیروزی در جنگ، آرامش در کشور برقرار شد. هلندیان به کشف سرزمین‌های دیگر پرداختند و به ویژه از راه "کمپانی هند شرقی" به فعالیت‌های گسترده بازرگانی در کشورهای گوناگون پرداختند. برقراری صلح در کشور و همچنین پیشرفت علم و افزایش ثروت، در هنر هلند هم بازتاب یافت. آثار برجای مانده از هنر هلند در دوران طلایی (به ویژه در زمینه نقاشی) در بسیاری از موزه‌های هلند و بلژیک دیده می‌شوند و دوره‌های دانشگاهی برای بررسی این آثار ایجاد شده است.

نقاشی‌هایی که اکنون می‌بینید متعلق است به یوهانس ورمیر، گابریل متسو، گریت دو، جرارد ته بوش و کاسپار نشر.

یوهانس ورمیر در این میان مشهورترین نقاش است. نقاشی که با خلق قریب به سی اثر در طول زندگی هنری‌اش به یکی از مهمترین نقاشان دوران طلایی بدل شد. ورمیر در دوران نسبتا کوتاه زندگی‌اش به شهرت زیادی دست نیافت و معروفیت او تنها به شهر دِلف و اطراف آن محدود بود. ورمیر وضعیت مالی خوبی نداشت.  او در ۱۵ دسامبر ۱۶۷۵ چشم از جهان فروبست و همسر و ۱۱ فرزندش را با ماترکی از قرض‌ و بدهی ترک کرد.

اکثر آثار ورمیر نیز در دایره آثار ژانر و بازنمایی تصاویری از صحنه‌های خانگی و روزمره قرار می‌گیرد. "دختری با گوشواره مروارید"، "دختر شیردوش"، "نمایی از دلفت" و "دختری با فلوت" از تابلوهای معروف او هستند.

گابریل متسو (Gabriel Metsu) از دیگر هنرمندان قرن هفدهم نقاشی هلند است. تصاویر دوم و سوم از این گزارش تصویری آثاری از او را نمایش می‌دهد.

گریت دو (Gerrit Dou) از نقاشان قرن هفدهم  هلندی، و از شاگردان هنرمند شهیر رامبرانت است.

جرارد ته بوش (Gerard ter Borch) نقاش قرن هفدهمی هلند را از پیشگامان نقاشی ژانر در دوره طلایی نقاشی هلند می‌دانند.

و در نهایت؛ کاسپار نشر (Caspar Netscher) نقاش هلندی متلود سال 1639 و درگذشته به سال 1684 از نقاشان مهم هلندی در قرن هفدهم است. او را نیز به واسطه پرتره‌ها و نقاشی‌های ژانرش می‌شناسند.

اکنون 10 اثر از هنرمندان مزبور را می‌بینید:

1

یوهانس ورمیر

 

2

گابریل متسو

 

3

گابریل متسو

 

4

یوهانس ورمیر

 

5

یوهانس ورمیر

 

6

گریت دو

 

7

جرارد ته بوش

 

8

کاسپار نشر

 

9

جرارد ته بوش

 

10

یوهانس ورمیر