سرویس تجسمی هنر آنلاین، طراحان استودیو "بک بن" که به‌تازگی موفق شده‌اند مطرح‌ترین جایزه عرصه بسته‌بندی دنیا "پنتا اواردز" به دست آورند، در دومین دوسالانه طراحان بسته‌بندی به ایران دعوت شدند. این گروه که 17 مهرماه از ارمنستان به ایران آمدند، بعد از بازدید از تهران به کاشان، ابیانه و اصفهان رفتند. در ادامه برنامه‌های این دوسالانه کارگاه آموزشی توسط این گروه برگزار شد که مورد استقبال علاقه‌مندان واقع شد.

در این نشست استفان آوانسیان ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: بسیار از دعوت شدن به ایران خرسندم زیرا انتظار این میزان استقبال از کارهایمان را در ایران نداشتم.

او افزود: این میزان فعالیت بزرگ و جدی در ایران برایم جذاب بود اما نکته‌ای که بسیار مرا تحت تأثیر قرارداد، فعالیت گسترده برنامه بسته‌بندی در ایران بود که انتظار آن را نداشتم.

استراتژیست برند بک بن، سطح کارهای انجام‌شده حوزه بسته‌بندی را در ایران قابل‌توجه خواند و بیان کرد: به نظر من کارهای خوب و بزرگی داخل ایران در دست انجام است که سبب شده پتانسیل بالایی در این عرصه به وجود آید به همین خاطر فکر می‌کنم که آینده خوبی را در این بازار شاهد خواهیم بود.

آوانسیان گفت: ایران دارای شباهت‌های فرهنگی با ارمنستان است و فکر می‌کنم این شباهت‌های فرهنگی می‌تواند اثربخشی خوبی به همراه داشته باشد زیرا بسته‌بندی علاوه بر تأثیرگذاری زیادی که روی فروش صاحبان صنایع دارد در زندگی روزمره مردم نیز بسیار مؤثر است.

او تأکید کرد: قبلاً در ارمنستان نیز مسئله بسته‌بندی چندان جدی نبود و کارها صرفاً به نصب یک برچسب منحصر می‌شد اما امروز به‌ مرور زمان و با توجه به اقداماتی که انجام دادیم، این عرصه تغییرات زیادی را تجربه کرده است به‌نحوی‌که صاحبان صنایع توانسته‌اند از مرزهای ارمنستان فراتر بروند و به صادرات موفق دست یابند.

استفان آذریان، مدیر و مؤسس بک بن نیز در ادامه این جلسه از مهمان‌نوازی ایرانیان تشکر کرد و دراین‌باره گفت: میزان مهمان‌نوازی ایرانیان بسیار بیشتر از حد انتظار ما بود به همین خاطر معتقدم که این تبادل تجربه‌ها تأثیر خوبی را برای نسل بعدی به دنبال خواهد داشت.

او عرصه طراحی بسته‌بندی در ایران را روبه‌جلو خواند و بیان کرد: من تا امروز بارها به ایران سفر کرده‌ام و هر بار دیده‌ام که عرصه طراحی بسته‌بندی رشد خوبی را تجربه کرده است به همین خاطر معتقدم که برنامه دوسالانه بسته‌بندی این رشد را تسریع خواهد کرد.

نشست و گفت و گو با طراحان استودیو برند Back Bone ارمنستان در گالری ژس

توجه به روانشناسی مخاطب در طراحی بسته بندی

مدیر و مؤسس برند بک بن بسته‌بندی را در سطح دنیا دارای اهمیت فوق‌العاده خواند و اظهار کرد: در تمام دنیا مسابقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد عرصه بسته‌بندی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. از نظر من حساسیتی که روی بسته‌بندی وجود دارد، این امکان را به طراحان می‌دهد که تغییر را ایجاد کنند و به‌اندازه‌ای که می‌توانند تأثیرگذار باشند. در واقع این مسئله یکی از روش‌های رشد فرهنگی در زندگی انسان‌هاست لذا طراحان می‌توانند در این عرصه مؤثر عمل کنند به همین خاطر من معتقدم که ایران در این عرصه آینده خوبی را خواهد داشت.

استفان آوانسیان، استراتژیست استودیو بک بن در پاسخ به خبرنگار هنرآنلاین مبنی بر اینکه چقدر علم روانشناسی در شناخت بازار مخاطب طراحی و بسته‌بندی، مؤثر است، گفت: این بحث اهمیت زیادی دارد زیرا در این عرصه زیبایی صرف مدنظر ما نیست. به‌خصوص که در سال‌های اخیر و در قسمت مواد غذایی مواردی چون سالم و ارگانیک بودن غذاها بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته است.

او ادامه داد: امروز تغذیه سالم یکی از دغدغه‌های مردم به شمار می‌رود لذا وظیفه ماست که این پیام را به شکلی درست به مردم برسانیم به همین خاطر صرفاً نوشتن اطلاعات روی بسته مواد غذایی کافی نیست.

استراتژیست برند بک بن بر ویژگی‌های یک برند برای طراحی بسته‌بندی تأکید کرد و افزود: امروزه برندها وعده‌هایی را به خریدار می‌دهند لذا لازم است که ما به این ویژگی‌ها توجه کنیم به همین خاطر در مرحله نخست رده سنی مخاطب و نوع  پیامی که قرار است مخابره شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

آوانسیان تصریح کرد: به‌عنوان‌ مثال ما سعی می‌کنیم که برای انتقال پیامی چون استفاده از غذاهای مناسب به جوانان، ترفندهای جوان‌پسند به کار بگیریم و یا بالعکس در مورد گروه سنی مسن‌تر ما همواره به مسائل نوستالژیک توجه داریم و سعی می‌کنیم که با استفاده از خاطرات آنان را جذب کنیم.

نشست و گفت و گو با طراحان استودیو برند Back Bone ارمنستان در گالری ژس

ضعف مشهور بسته بندی صنایع دستی در ایران

کریستین خلوشیان، مدیر هنری برند بک بن نیز در پاسخ به این سؤال که عرصه صنایع‌دستی ایران را به لحاظ بسته‌بندی چگونه ارزیابی می‌کنند، گفت: ضعف عرصه بسته‌بندی در صنایع‌دستی ایران امری مشهود است زیرا خود من از دیدن این آثار بسیار لذت بردم اما وقتی مسئله به خرید می‌رسد این ارتباط معنایی و احساسی با مخاطب به‌یک‌باره کاملاً قطع می‌شود زیرا فروشندگان بسته‌بندی درخور زحمت و شأن اثر به خریدار ارائه نمی‌کنند.

او افزود: طبیعی است که اگر از دیدگاه مخاطب به مسئله نگاه کنیم، متوجه می‌شویم که با توجه به هزینه بالای صنایع‌دستی انتظار بسته‌بندی بهتری وجود دارد لذا مسئولیت بزرگی بر عهده طراحان در این مقطع زمانی است چراکه به‌جز مواد غذایی و محصولات روزمره باید به این عرصه تحت عنوان یک مسئولیت اجتماعی نگاه کنند. درواقع تغییر این روش بر عهده طراحان است.

استفان آوانسیان نیز در ادامه این بحث گفت: ما درگذشته این مشکل را در ارمنستان شاهد بودیم. با توجه به اینکه صنعت توریست و صنایع‌دستی برای ارمنستان از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است دولت وارد این عرصه شد و روی آن کار انجام داد.

او افزود: ما وقتی کارها را در مدرسه ویژه دیدیم متوجه این امر شدیم که کار در حوزه صنایع‌دستی می‌تواند توسط دولت انجام نشود اما قطعاً کاری نیست که یک نفر بتواند انجام دهد. به نظر من اگر فعالان عرصه صنایع‌دستی گرد هم جمع شوند، می‌توانند ارتباط خوبی برقرار کنند و مشکلات پیش رو را بردارند. حتی می‌توان در این عرصه پروژه‌های دانشجویی تعریف کرد.

استراتژیست برند بک بن، تصریح کرد: هنر سنتی ایران دارای سابقه زیاد است اما یقیناً این عرصه هنوز به مدرنیستم متصل نشده است به همین خاطر برقراری این ارتباط بر عهده طراحان است.

کریستین خلوشیان نیز در ادامه این جلسه در پاسخ به سؤال خبرنگار هنر آنلاین مبنی بر اینکه چگونه آثاری با ویژگی بین‌المللی توسط این کمپانی ارائه می‌شود، گفت: این مسئله بستگی به تعریف هر پروژه دارد. در بدو امر ما بررسی می‌کنیم تا بدانیم کار از کجا شروع‌ شده است. لذا اگر کار متعلق به امارات است ما تحقیقات فرهنگی روی این منطقه انجام می‌دهیم.

او افزود: یک طراح باید بتواند به‌صورت بین‌المللی کار انجام دهد لذا این‌گونه نیست که ما یک ویژگی خاصی را از یک کشور برای همه آثار کپی کنیم.

مدیر هنری برند بک بن تصریح کرد: تحقیق اولیه به ما مسیر می‌دهد و کمک می‌کند که بتوانیم بر اساس آن طراحی را انجام دهیم.

خلوشیان با اشاره به فرهنگ غنی ایران گفت: ایران دارای فرهنگی غنی و جذاب است اما نمی‌توان تنها چند ایده از این کشور دریافت کرد و آن را به همه تعمیم داد. مسئله اینجاست که فرهنگ ایران می‌تواند به یک طراح مسیر بدهد اما بین‌المللی کردن موضوع چیزی است که طراح باید به آن دست یابد زیرا این بخش نقطه قوت برند به شمار می‌رود.

نشست و گفت و گو با طراحان استودیو برند Back Bone ارمنستان در گالری ژس

الهام و احساس عامل خلاقیت در طراحی بسته بندی

در ادامه این جلسه، مدیر هنری برند بک بن، در پاسخ به این سؤال هنر آنلاین که چقدر فضای معماری شهرهایی چون ابیانه، کاشان و اصفهان روی کارهای آینده‌شان تأثیرگذار است، گفت: این نخستین باری است که من به ایران می‌آیم البته پیش‌ از این درباره این کشور غنی بسیار مطالعه کرده و عناصر فرهنگی آن را تا حدودی می‌شناختم.

او افزود: به نظر من وسایل تزئینی ایران تأثیر بسیار خوبی بر روی من داشت. ابیانه یک شهر فوق‌العاده است که به نظرم می‌توان از آن برای برند سازی مکان استفاده کرد زیرا در این بخش مهم است که بتوان یک نقطه اولیه را مدنظر قرارداد و سپس با تخیل ابعادی به آن افزود.

الیزا ماخاصیان، طراح برند بک بن نیز توضیح داد: طراحی این‌گونه نیست که صرفاً چند عنصر خاص را بتوان به پروژه بعدی افزود زیرا این عناصر به تجربه، الهام و احساس طراح مربوط است.

او افزود: به نظر من احساسی که از دیدن یک اثر زیبا در وجود طراح انباشته می‌شود، می‌تواند در پروژه‌های بعدی خود را نشان دهد لذا قطعاً نمی‌توان آن را به‌عنوان عناصر مجزا مشخص کرد.

خلوشیان درباره دلیل موفقیت برند بک بن گفت: در حال حاضر طراحی بسته‌بندی، بسیار محبوب است کما اینکه بسیاری از مصرف‌کنندگان حاضرند که پول بیشتری را برای دریافت یک بسته‌بندی زیبا پرداخت کنند.

او افزود: ارمنستان کشور کوچکی است اما ما تمام تلاش خود را می‌کنیم که روند بسته‌بندی را در آن بهبود ببخشیم لذا قدم‌به‌قدم خودمان را به سمت رشد پیش بردیم لذا این ویژگی برند ماست که از تکامل خود ما شکل می‌گیرد.

ماخاصیان نیز در پاسخ به این سؤال بیان کرد: در طراحی موج خاصی وجود دارد که شما به‌عنوان یک طراح خود را با آن هماهنگ می‌کنیم لذا حرکت در این موج می‌تواند برای یک طراح الهام‌بخش باشد و شمارا به عضوی از جامعه جهانی تبدیل کند.

او ادامه داد: ما در ابتدای امر گروه خاصی نداشتیم اما سعی کردیم که قدم‌به‌قدم خودمان را به جامعه جهانی طراحی نزدیک کنیم لذا وقتی امروز بازخوردهای مثبت از جامعه جهانی و حرفه‌ای‌ها دریافت می‌کنیم بسیار لذت‌بخش است.

مدیر هنری بک بن منحصربه‌فرد بودن یک برند را به خلاقیت محض مربوط دانست و گفت: خلاقیت و بهتر شدن همواره در برند بک بن برای ما مهم است در واقع ما سعی می‌کنیم که در هر پروژه بهتر از کار قبلی ظاهر شویم.

 دومین دوسالانه آثار طراحان بسته بندی کشور، با حضور طراحان برنده جایزه پنتا آواردز و برگزاری کارگاه و سمینار آموزشی به کار خود در تهران پایان داد.