به گزارش هنرآنلاین، گالری ایوان روز جمعه ۲۱ مهر ماه میزبان افتتاحیه نمایشگاه "نوزده پنج" بود. در این نمایشگاه ۲۱ اثر نقاشی، مجسمه، عکس و چیدمان از  بابک اطمینانی، رامین اعتمادی بزرگ، فاطمه امدادیان، مهدی حسینی، زروان روح‌بخشان، نصرت‌الله مسلمیان، معصومه مظفری و مینا نادری به نمایش گذاشته ‌شد.

هر یک از هنرمندان حاضر در نمایشگاه با یک یا چند اثر در شکل گیری مجموعه ای مشارکت کرده اند که موضوع اصلی آن "انهدام" و "تغییر" و در تعبیر کلی مفهوم مرگ است. رویکردهای گوناگون هنرمندان و تعلق آنها به سبکهای مختلف هنری باعث شده است با آثار بسیار متنوعی در این نمایشگاه روبه رو شویم. نصرت الله مسلمیان تابلویی فیگوراتیو متعلق به سال 1366 از مجموعه جنگ را به نمایشگاه آورده و معصومه مظفری اثری از مجموعه میزهایش را به نمایش گذاشته است. دو مجسمه چوبی بزرگ فاطمه امدادیان هم اگر چه فرم مشخص ندارند اما یادآور پیکره هایی انسانی هستند.

بابک اطمینانی نقاشیهای خاکستری خود را در بومهایی مربع ارائه کرده است و مهدی حسینی چند تابلوی طراحی از دستهایی زنانه را به نمایش گذاشته است. اما رامین اعتمادی بزرگ از فضای رنگ و قلم خارج شده و عکسهای دیجیتالی را از مجموعه اسناد تاریخی به نمایش گذاشته است که پیکره هایی از نگارگری ایرانی در آنها دیده میشود. او در 2 اثر دیگر خود قطعاتی سرامیکی را به نمایش گذاشته است که باز هم فیگورهای آشنای مینیاتوری به صورت ترک خورده یا مچاله شده در آنها دیده میشود. زروان روح‌بخشان در چیدمان خود با عنوان " آن که دوستش میدارم" عکسهایی از نگاتیوهای قدیمی را درون قابهایی یکسان قرار  داده است. آثار مینا نادری هم مجموعه ای از 7 تابلوی کوچک است که فضای داخلی خانه ای را به نمایش گذاشته است.

افتتاحیه+نمایشگاه+گروهی+-نوزده+پنج-+در+گالری+ایوان+1

مینا نادری که ایده پردازی نمایشگاه را بر عهده داشته است در مورد شکل‌گیری این مجموعه گفت: در هفتمین سال فقدان فرزندم به دلیل غرابت هفت پیکر نظامی با عدد هفت به سراغ آن رفتم و با مطالعه در آن شروع به نقاشی کردم. ولی با گذشت زمان از جزییات دور شدم و فقط مفهومی از هفت پیکر برداشت کردم که شکل خودش را در نقاشی‌هایم پیدا کرد. مجموعه‌ای را نقاشی کردم که نبود فرزندم را در خانه نشان میداد.

نادری با بیان اینکه عنوان "نوزده پنج" تاریخ رفتن فرزندش است، افزود: مهمترین وجه این نمایشگاه تم داشتن آن است. من نمی‌خواستم نمایشگاهی انفرادی از آثارم بگذارم بلکه می‌خواستم بگویم هنر می تواند چه کمکی در این زمینه کند. بنابراین هنرمندانی که با این موضوع کار کرده بودند را دعوت کردم و آنها با انتخاب عیسی جباری آثاری را که با مفاهیم "انهدام" و "تغییر" متناسب بودند به این نمایشگاه دادند. مرگ دغدغه بسیاری از هنرمندان است و در مورد آن کار کرده‌اند اما بیشتر افرادی که در این نمایشگاه حضور دارند کسانی هستند که با من در ارتباط بودند و در زمان آن اتفاق در کنار من بودند.

گفتنی است گالری ایوان سهم خود از فروش آثار این نمایشگاه را به یک خیریه معتبر اهدا می‌کند. گالری ایوان در نمایشگاه‌های قبلی سهم خود از فروش آثار هنری را به خیریه‌های محک، ماموت، نیکان، کمک، دهش‌پور، انجمن حمایت از کودکان کار، مجتمع آموزشی نیکوکاری رعد، موسسه خیریه رفاه کودک و نوجوان ارومیه و بنیاد کودک اهدا کرده بود.

نمایشگاه "نوزده پنج"  تا  ۵ آبان‌ماه ۱۳۹۶ در گالری ایوان به آدرس الهیه، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن‌بست حمید، شماره ۱ برقرار است. علاقه‌مندان می‌توانند هر روز به جز شنبه‌ها از ساعت ١۶ تا ۲۰ از این آثار دیدن کنند.