سرویس تجسمی هنرآنلاین: موزه لئوپولد در وین آثاری از نقاش شهیر اگون شیله را در معرض نمایش گذاشته است. موزه لئوپولد صاحب یکی از بزرگترین مجموعه‌های هنری معاصر در اتریش است که آثاری از اگون شیله در گنجینه هنری خود دارد.

اگون شیله نقاش بنام اتریشی از شاگردان گوستاو کلیمت بود. از او به عنوان یکی از نقاشان مهم فیگوراتیو اوایل قرن بیستم یاد می‌کنند. خودنگاره‌ها و بدن‌های پیچان یکی از مهمترین مشخصه‌های نقاشی او هستند که از او هنرمندی اکسپرسیونیست می‌سازند. محور اصلی در آثار شیله حس درونی اثر است. مهمترین آثار او پرتره‌هایی است که از پیکر خود و اطرافیانش کشیده‌است. او در آثار خود بدن انسان را در وضعیت‌هایِ ناراحت و حالت‌های غیرعادی به نمایش می‌گذارد، به‌گونه‌ای که هراس و اضطراب را به مخاطب منتقل می‌کند. خطوطِ ناآرام و کج‌ومعوج و طرح‌هایِ ناقص و بریده و سایه‌روشنِ مخدوشِ نقاشی‌هایِ او پرده از روانِ خسته و عصبی و مضطربِ پیکرها برمی‌دارد.

در سال ۱۹۰۹ شیله شروع به نقاشی چهره کرد. این چهره‌نگاری‌ها، که شیله در آنها از رنگ‌هایی غیر ناتورالیستی و زوایایی نامعمول استفاده کرده‌است، بینش منحصر به فرد شیله را باز نمود می‌کنند. در سال ۱۹۱۲ شیله به سبب ماهیت آشکار آثارش به هرزگی متهم شد و مدت کوتاهی را در زندان گذراند. اگون شیله در سال ۱۹۱۸ در ۲۸ سالگی درگذشت.

تصاویری که می‌بینید نقاشی‌هایی از این هنرمند است که در موزه لئوپولد وین به نمایش درآمده است:

 

1

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

8