سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی صادق همتی با عنوان "دگربودگی" این روزها در گالری آ برپاست. همتی در گفت و گو با هنرآنلاین در مورد نخستین نمایشگاه انفرادی خود گفت: در این کارها من دو وجه را در نظر داشتم، یک بخش مفهومی و دیگری کنش نقاشانه. من نقاشی هستم که به شدت به عینیت وابسته‌ام و سعی می‌کنم تا جایی که می‌شود با کنشی که در نقاشی انتخاب می‌کنم حالت‌های درونی سوژه را مطرح کنم. این بخش عینی کار برای من اولویت دارد و حتی بر مفهوم برتری دارد. عینیت اثر در نحوه قرارگیری سوژه‌ها و موقعیت آنها در فضا شکل می‌گیرد.

او ادامه داد: هدف من پرداختن به جنسی از واقعیت است که انکارناپذیر باشد و در عین حال به واسطه همان عینیت یافتگی آن امر محال باشد. به عنوان مثال یک دیالوگ خانگی بین سوژه‌ها اتفاق بیفتد و مبلی در میان خیابان قرار بگیرد. این موضوع را واقعیت می‌پذیرد اما در جایی مثل ایران چنین چیزی محال است. من با کدهایی که در آثار قرار دادم مانند اعداد و حروف به مخاطب می‌گویم که جغرافیای این آثار کجاست.

photo_2017-10-05_13-45-25

همتی در مورد محتوای آثارش نیز گفت: اگر نقاشی را به عنوان یک متن در نظر بگیریم دلالت‌های مختلفی را می‌پذیرد. من چیزی را دیکته نمی‌کنم بلکه آنچه برایم مهم است موقعیت و حالت سوژه‌ها در محلی است که قرار گرفته‌اند. روابطی که بین فیگورها ایجاد شده محتوایی ایجاد می‌کند که می‌تواند حامل معنایی هم باشد، اما من آن را دیکته نمی‌کنم. فقط رابطه بین فیگورها و اتفاقی که با توجه به فضا بین آنها می‌افتد محتوا را در کارم نشان می‌دهد.

برگزیده نخستین دوه جایزه ورسوس افزود: انسان‌ها در کشورهایی مانند ایران همیشه بین دو رخداد در حال زندگی کردن هستند. رخدادی که از پیش شکل گرفته و انسان‌ها در حال پاسخ دادن به آن هستند و در عین حال مشغول آماده شدن برای پاسخ دادن به رخدادهایی هستند که در آینده شکل می‌گیرند. سوژه در نقاشی‌های من مانند سوژه در شرایط اجتماعی ایران دچار نوعی موقعیت می‌شود که تعریف شده و انسان در حد بضاعت خود پاسخی به آن رخدادها می‌دهد. در عین حال تعلیق زمانی هم بر زندگی اجتماعی ایران حاکم است.

photo_2017-10-05_13-45-32

او در مورد نحوه شکل‌گیری آثارش گفت: معمولا پیش از نقاشی موضوعاتم را انتخاب می‌کنم و بعد بر اساس آن موضوع محل خاصی را انتخاب کرده و کوچه و خیابان‌های آن را بررسی می‌کنم تا جایی را پیدا کنم که احساس می‌کنم برای کارم خوب است. پس از آن فیگورها را در آن محیط اتود می‌زنم و بعد از کامل شدن طرح‌ها از دوستانم به صورت تکی عکاسی می‌کنم و بعد آنها را در فضا می‌چینم. در زمان کار همه چیز را به صورت اشیاء بی‌جان می‌بینم و فقط به خود نقاشی فکر می‌کنم نه محتوا، چون محتوا را قبلا در نظر گرفته‌ام.

همتی که لیسانس نقاشی و فوق لیسانس پژوهش هنر دارد افزود: این تابلوها با رنگ روغن روی مقوای گلاسه و بعد پاک کردن رنگ‌ها با دستمال به وجود آمده که باعث شده خاکستری‌های متفاوتی در این آثار ایجاد شود.

نمایشگاه "دگربودگی" صادق همتی تا 25 مهر در سالن 2 گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره 7 ادامه دارد.