به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی جشنواره عکس نورنگار، علی قلمسیاه که تجربه‌ای طولانی در تدریس عکاسی دارد و سال‌ها به عنوان داور در جشنواره‌های مختلف داخلی حضور داشته است درباره جشنواره نورنگار که چهارمین دوره آن‌ در حال برگزاری است، این‌طور نظر داد: نورنگار در واقع یک سازمان اقتصادی و فنی برجسته در میان سازمان‌های مشابه است، می‌توانم بگویم کمتر هم ردیفی دارد و همین‌طور نگاه سطح بالایی به حوزه حرفه‌ای خود دارد. از سوی دیگر نگاه این موسسه توسعه فرهنگی بوده و هست و این اتفاق معنی‌داری است و به عقیده من این موسسه بازرگانی و تجاری حق دارد که چنین نگاهی داشته باشد.

این عکاس شناخته‌شده با اشاره به این‌که بسیاری از کمپانی‌های معتبر جهان جشنواره‌هایی به نام خود برگزار می‌کنند، گفت: مثلا جشنواره‌های عکاسی سونی در جهان شهرت خاص پیدا کرده است. در واقع کمپانی‌های تولیدکننده دوربین‌های عکاسی معمولا رقابتی برای عکس‌هایی که با دوربین‌های خودشان گرفته شده است، برگزار می‌کنند و جوایزی هم در نظر می‌گیرند.

قلمسیاه صحبت‌هایش درباره هویت برند نورنگار و چهارمین جشنواره عکس آن‌را این‌طور تکمیل کرد: نورنگار توانسته است خود را در میان تولیدکنندگان و فروشندگان ابزار عکاسی برجسته کند و موقعیت بالایی از این لحاظ دارد. ویژگی نورنگار این است که یک اندیشه مطلق حرفه‌ای برای فروش تجهیزات و ابزار ندارد، بلکه حرفه‌ای به ابزار نگاه می‌کند و با توجه به این‌که در یکی از دوره‌های این جشنواره حضور داشته‌ام -و به دلایلی حتی سخنرانی هم داشته‌ام- این موضوع را از نزدیک دیده‌ام که آثار ارسالی برای این جشنواره، آثار معتبرتری بود.

وی ادامه داد: دلیل این موضوع هم این است که شرکت نورنگار از طریق انتخاب داورها نشان داده بود که علاقمند است آثار ارسالی در سطح بالایی باشد و این اتفاق افتاده است چون خود داورها و جایگاهی که دارند شاخص خوبی برای این است که چه آثاری می‌تواند در این رقابت شرکت کنند. بنابراین یکی از مسائل مهم این است که چه گروهی از داوران در مسابقات عکاسی حضور دارند.

این پیشکسوت عکاسی درباره بحث پرداخت ورودیه برای شرکت در جشنواره نیز این‌گونه اظهار نظر کرد: سازمان‌های معتبری مثل لنز کالچر هستند که معمولا بیش از ۵۰ هزار نفر هم در این رقابت شرکت می‌کنند و عکاسان برای حضور در این رقابت باید برای هر عکس ۳۰ تا ۶۰ دلار بپردازند. البته جوایز بزرگی هم داده می‌شود و به طور کلی نیز جوایز نقدی قابل اعتباری می‌دهد. سایت‌های چنین مسابقاتی نیز سایت‌های معتبری هستند یعنی صدها هزار نفر در جهان این سایت‌ها را می‌بینند و اگر به عنوان عکاس در این رقابت برگزیده شوید شهرت جهانی پیدا می‌کنید. شهرت جهانی به ریسک این قضیه می‌ارزد و البته داوران نیز از برترین داوران جهانی هستند.

قلمسیاه در بخش دیگری از صحبت‌هایش روند معمول جشنواره‌های داخلی را این‌طور ارزیابی کرد: به طور کلی جشنواره‌های عکاسی را می‌توان از نظر درجه و اهمیت به چند دسته تقسیم کرد. جشنواره‌های سالانه یا دوسالانه که توسط مراکز مهمی در حوزه عکاسی برگزار می‌شوند، مثل دوسالانه موزه هنرهای معاصر؛ معمولا این جشنواره‌ها سبک و سیاق خاصی را تعریف نمی‌کنند بلکه چند ژانر را در نظر می‌گیرند، مثلا این‌که شما بر اساس یک کانسپت عکاسی کنید، ذهنیت مفهومی خود را به نمایش بگذارید یا عکاسی فاین آرت را مد نظر قرار دهید. بخش دوم اغلب طبیعت یا مردم است و بخش سومی هم هست که معمولا آزاد است.

این عکاس ورزشی و مستند ادامه داد: این اتفاق در حال حاضر یک رویه شده است و اگر بخواهیم به معتبرترین این جشنواره‌ها بعد از انقلاب اشاره کنیم، یکسالانه و بعد دوسالانه عکاسی موزه هنرهای معاصر است. دبیری دوره اول تا سوم این جشنواره را که آغاز آن مربوط به سال‌های ۱۳۶۵ می‌شود خود من به عهده داشتم. بخش دوم مسابقات عکاسی دانشجویی است که معمولا به مناسبت پایان یک دوره برگزار می‌شود و به نوعی یک مبارزه دانشجویی است.

قلمسیاه با اشاره به این‌که جشنواره‌های خارجی معیارهای خاصی دارند، مثلا ورلد پرس فوتو نگاه خبری دارد و خبرهای محض را می‌بیند، در این‌باره گفت: استانداردهایی که جشنواره‌های خارجی دارند و نام‌های آن‌ها نام‌های مطرح‌تری است و به همین دلیل هم جدی‌تر گرفته می‌شوند. جوایز آن‌ها نیز از نظر مالی جوایز بزرگ‌تری است برای مثال هر کدام از جوایز بخش‌های مختلف ورلد پرس فوتو حداقل ۱۰ هزار یورو است. البته در این نوع رقابت‌ها دیگر آژانس‌های عکس مطرح خودشان را دخیل می‌کنند نه عکاسان به تنهایی.

فرصت ارسال آثار به چهارمین دوره جشنواره عکس نورنگار از ابتدای مرداد ماه آغاز شده و علاقمندان تا ساعت ۲۴ روز جمعه ۵ آبان مهلت دارند با مراجعه به سایت جشنواره نورنگار به نشانیhttps://noornegar.com/festival/ در این جشنواره شرکت کنند.

داوری جشنواره در آبان ۱۳۹۶ انجام می‌شود و آیین اهدای جوایز و گشایش نمایشگاه آثار برگزیده نیز در آذرماه سالجاری خواهد بود.