سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه همگرایی در گالری ژاله، نمایشگاه حمید حمیدی در گالری والی، نمایشگاه ابراهیم فرجی در گالری هور و نمایشگاه اصغر محمدی در گالری ویستا سوژه‌های این هفته گالری گردی هنرآنلاین هستند.

 

همگرایی در آثاری متفاوت

گالری ژاله این هفته میزبان نمایشگاهی با نام "همگرایی" است که نخستین نمایشگاه از سلسله نمایشگاه‌های "همگرایی" با محوریت هنر معاصر است. در این نمایشگاه که دربرگیرنده آثار چیدمان است، آثاری از مهدیه ابوالحسن، آزاده حسینی، احسان ضیائی، حسین طادی و لی‌لی عامری ثانی به نمایش گذاشته شده است.

آنچه در گالری دیده می‌شود نشان دهنده رویکرد متفاوت هنرمندان به موضوع همگرایی است. هر کدام از هنرمندان عناصرخاصی را در آثار خود استفاده و تلاش کرده‌اند مفهومی معاصر را در چیدمان خود ارائه کنند. متریال استفاده شده در آثار این هنرمندان از مواد و اشیاء زندگی روزمره تا مواد طبیعی و... را شامل می‌شود که همین موضوع تنوع زیادی در آثار این مجموعه به وجود آورده است.

IMG_9380

هنرمندان سعی کرده‌اند متناسب با درک خود از مسئله "همگرایی" آثار مختلفی را پیرامون این موضوع خلق کنند. مهدیه ابوالحسن حجم‌های فلزی را نمایش داده است که درون آنها لایه‌های به هم فشرده ‌سنگی دیده می‌شود و یادآور سطوح مختلف زمین است که در طول قرن‌ها شکل گرفته‌اند. احسان ضیائی چند چیدمان از استکان‌های کمر باریک را ارائه کرده که به صورت منظم درون قاب‌های چوبی قرار گرفته‌اند. قاب‌های خالی که در میان قابی بزرگ‌تر قرار گرفته‌اند و تکه‌های بریده شده لباس‌ها که به هم وصل شده‌اند نمونه‌های دیگری از تجسم مفهوم همگرایی در آثار این مجموعه هستند.

چیدمان‌های این مجموعه از نظر ابعاد و متریال مورد استفاده، به شکلی ارائه شده‌اند که قابلیت نگهداری و حتی ماندگاری پس از نمایشگاه را دارند. این نمایشگاه تا روز جمعه  28 مهرماه میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

یادگاری از نقاشان نوگرای ایران

گالری هور این هفته میزبان نمایشگاه "مروری بر آثار ابراهیم فرجی" است و آثار این هنرمند قدیمی را در معرض دید علاقه‌مندان گذاشته است. فرجی که سال 83 درگذشت از جمله هنرمندان نوگرای ایرانی است که در کنار تحصیل در رشته سینما، نقاشی را با شرکت در کلاس‌های جنبی دانشکده فرا گرفت.

در آثار فرجی تجربیات متعددی در سبک‌های مختلف دیده می‌شود، اما تقریبا در تمام آنها نوعی آزادی بیان وجود دارد که با ضرب قلم‌های پرشتاب و دوری جستن از پرداختن به‌ جزییات شکل گرفته است. رنگ‌های درخشان او در کنار سوژه‌های انتخاب شده، فضایی امپرسیونیستی به وجود می‌آورد که در طبیعت بی‌جان و دورنمای مناظر به اوج خود می‌رسد.

بخش دیگری از آثار او به پرتره‌هایی اختصاص دارد که با رویکردی اکسپرسیونیستی به نمایان کردن حالات درونی و روحیات سوژه پرداخته است. رد قلم‌های پیچان و لایه‌های ضخیم رنگ در کنار پالت‌های رنگی گرم یا سرد، چهره‌هایی بیانگر و پر احساس را به وجود آورده است که فارغ از رعایت اصول و قواعد طراحی، نتیجه‌ای تاثیرگزار در پی‌دارد.

نمایشگاه نقاشی های ابراهیم فرجی در گالری هور‎

اما تعدادی از پرتره‌ها  نمایانگر رویکردهایی متفاوت است. اندام هندسی شده بر بستری از سطوح و خطوط رنگارنگ، این بار انسان را از فضای شخصی خود دور کرده و گویی او را در ارتباط با فضای اطرف و زندگی معاصر نمایان می‌کند.

نمایشگاه ابراهیم فرجی را می‌توان نگاهی به بخشی از تاریخ هنر معاصر ایران دانست که در میان چهره‌های نامدار این دوره، چندان به چشم نیامده است.

این نمایشگاه تا 28 مهرماه در گالری هور واقع در خیابان مطهری خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، پلاک ۱۲ برقرار است.

تجربیات متنوع یک هنرمند

گالری ویستا این هفته میزبان نمایشگاه آثار هنرمند فقید اصغر محمدی است که در سال 63 فوت کرده است و هم اکنون نخستین نمایشگاه انفرادی او در غیاب هنرمند در حال برگزاری است. در این نمایشگاه بیش از 25 اثر نقاشی و مجسمه این هنرمند به نمایش گذاشته شده است.

در نقاشی‌های محمدی تنوعی دیده می‌شود که ناشی از تجربیات متعدد او در سبک‌های مختلف است. اگرچه در مجموع این آثار را می‌توان انتزاعی دانست اما به نظر می‌رسد هر دسته از این آثار نماینده یک رویکرد خاص از نقاشی انتزاعی است که در دهه‌های گذشته ایران رواج داشته است. آثار مینی‌مال با ترکیبی از سطوح هندسیِ وسیع، بخشی از آثار او هستند و در بخش دیگری از نقاشی‌ها نمادهایی از مکتب قهوه‌خانه و المان‌های نقاشی ایرانی گنجانده شده است.

نمایشگاه طراحی و مجسمه زنده یاد اصغر محمدی در گالری ویستا‎

مجسمه‌های چوبی این هنرمند نیز با توجهی خاص به انسان و حیوان شکل گرفته است. پیکره‌های تغییر شکل یافته و ساده شده انسان که یادآور شمایل‌های بدوی است، بخش اعظمی از مجسمه‌های این مجموعه را شکل می‌دهد. از سوی دیگر نمادهایی از تاریخ باستانی ایران مانند سردیس عقاب و بز هم در قالب‌هایی نوین دیده می‌شود که توانسته پیوندی میان هنر کهن و معاصر ایران برقرار کند.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از آثار اصغر محمدی تا 24 مهر به گالری ویستا واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 مراجعه کنند.

خروس به مثابه انسان

مجموعه نقاشی‌های حمید حمیدی با عنوان "این همانی 2" در گالری والی به نمایش درآمده است. این آثار که با تکنیک ترکیب مواد به وجود آمده‌اند با استفاده از نمادهایی مشترک سعی در انتقال مفهوم مورد نظر هنرمند دارند. عنصر اصلی در این آثار پرنده و به ویژه خروس است که با توجه به عنوان نمایشگاه به نظر می‌رسد به عنوان نمادی از انسان انتخاب شده است.

در میانه سطوحی که با رنگ‌هایی مشابه، زمینه‌هایی تقریبا یکسان را ایجاد  کرده‌اند، شخصیت‌هایی کنش‌گر یا منفعل قرار گرفته‌اند که احساسات هنرمند را به مخاطب انتقال می‌دهند. در بعضی از تابلوها هنرمند به سمت انتزاع رفته و با سادگیِ تمام، فیگورهایی را تصویر کرده است که بیانی گویا دارند.

نمایشگاه نقاشی حمید حمیدی در گالری والی

خروس یکی از حیواناتی است که در فرهنگ‌های مختلف به عنوان سمبل مفاهیم متنوعی شناخته می‌شود. اما هنرمند برای انتقال مفاهیم مورد نظر خود تنها به تصویر اکتفا نکرده و در بعضی از تابلوها کلماتی را هم در میانه رنگ‌ها قرار داده که گاه بیانی طنزآمیز یا اجتماعی در اثر ایجاد می‌کند. "باز هم گران می‌شود" یا " یه نامزد ریاست" نمونه‌ای از این عبارت‌ها هستند که در کنار تصویری از خروس قرار گرفته‌اند.

این نمایشگاه تا 25 مهر در  گالری والی واقع در میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک 722 به تماشا در می‌آید.