سرویس تجسمی هنرآنلاین، مریم حیدرزاده درباره برگزاری پنجمین نمایشگاه انفرادی نقاشی خود به خبرنگار هنرآنلاین گفت: من از سال 88 تا امروز نمایشگاه‌های مختلفی را برگزار کرده‌ام که همه آن‌ها با نام "پس از آن همه حسرت" شناخته می‌شوند.

وی در خصوص دلیل انتخاب این نام برای نمایشگاه‌هایش اظهار کرد: من 3 سال و نیمه بودم که جراحی کردم و پس از آن نابینا شدم. در همان سال یکی از دوستان برای من جعبه آبرنگی را هدیه آورده بود که به دلیل نابینا شدنم همیشه دست نخورده باقی ماند. همین مساله نیز سبب شد که حسرت نقاشی همواره در دل من باقی بماند.

این هنرمند ادامه داد: سال‌های کودکی من با حسرت‌های مختلفی برای نقاشی همراه بود. به عنوان مثال همیشه با غصه و ناراحتی به برنامه کودک و نمایش نقاشی‌های آبرنگ بچه‌ها نگاه کردم زیرا دوست داشتم خودم هم نقاشی برای این برنامه ارسال کنم.

افتتاح نمایشگاه نقاشی های مریم حیدرزاده در گالری شکوه

حیدرزاده درباره نحوه شروع فعالیتش در حوزه نقاشی گفت: پس از سال‌ها حسرت متوجه شدم که نه شعر، نه ترانه و حتی چاپ چندین جلد کتاب نیز نتوانسته این حس را در من کمرنگ کند و من همچنان عاشق نقاشی هستم.

وی افزود: از استاد عزیزم جناب آقای قاسم‌زاده سپاسگذارم که بعد از شنیدن حسرت‌های من به کمکم شتافتند و مرا به دنیای نقاشی هدایت کردند.

این هنرمند نقاش در خصوص سبک اجرایی آثار خود توضیح داد: از آنجایی که آبرنگ همواره برای من ابزار جذابی بوده، امروز نیز با استفاده از آبرنگ و اکرلیک کار می‌کنم.

حیدرزاده از تمرکز جدی بر مساله نقاشی خبر داد و بیان کرد: من وقت زیادی را بر روی نقاشی صرف می‌کنم به همین خاطر آثار زیادی دارم. در نمایشگاه اخیر بالغ بر 30 تابلو از میان سایر آثار بر مبنای ابعاد نمایشگاه و چیدمان، انتخاب شد.

وی در خصوص بازخورد نمایشگاه خود گفت: بازخورد نمایشگاه برای من بسیار دلپذیر بود تا جایی که حضور دکتر نوبخت معاون رئیس جمهور در افتتاحیه مرا بسیار ذوق زده کرد.

این هنرمند ادامه داد: حضور دکتر نوبخت در افتتاحیه نمایشگاه برای من یک دلگرمی بزرگ بود زیرا نشان می‌دهد که دولت کنونی برای هنر و هنرمندان اهمیت قائل است.

حیدرزاده، دولت تدبیر و امید را حامی هنرمندان خواند و گفت: تاکید دکتر روحانی بر حمایت از هنرمندان، مساله‌ای است که سبب شده، کابینه ایشان نیز با وجود مشغله زیاد به این عرصه توجه کنند و برای هنر وقت صرف نمایند که باعث خرسندی است.

وی تاکید کرد: خوشحالم که دولت کنونی اهل هنر است و سعی در درک هنرمندان و دغدغه‌های آنان دارد.

این هنرمند درباره رابطه بین نقاشی‌ها و اشعارش گفت: بسیاری از آثار نقاشی من دارای استعاره، تشبیه و شاعرانگی هستند البته از سال 88 به بعد تاثیر نقاشی را نیز می‌توان در ترانه‌هایم دید به نحوی که می‌توان گفت آثار و اشعارم دارای تصویرسازی شده است لذا معتقدم که این دو حوزه کاملا ارتباط متقابل با یکدیگر دارند.

حیدرزاده تاکید بر طبیعت را از عناصر اصلی آثار نقاشی خود دانست و بیان کرد: بیشتر تابلوهای من بر مبنای پاییز شکل گرفته است ضمن اینکه طبیعت برای من یک جریال سیال است.

افتتاح نمایشگاه نقاشی های مریم حیدرزاده در گالری شکوه

وی ادامه داد: سبک من رئال و متمایل به اکسپرسیونیسم است اما دوست دارم که بیشتر کارها شکل رئال و شفاف داشته باشند تا مخاطب به راحتی بتواند با آنها ارتباط برقرار کند.

این هنرمند در خصوص نحوه خلق آثار نقاشی خود گفت: رنگ‌ها برای من عناصر بیگانه‌ای نیستند. مثلا من رنگ قرمز را از دوسالگی‌ام وقتی که گل رزی را از ماشین عروس خاله‌ام کندم، به خاطر دارم.

حیدرزاده تصریح کرد: برای خلق یک اثر معمولا خواهرم رنگ‌ها را بر مبنا و ترتیبی که مد نظرم است، برایم می‌چیند و من بر اساس آن از رنگ‌ها استفاده می‌کنم.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم که مردم استقبال بیشتری از هنرهای تجسمی و نه الزاما نمایشگاه من داشته باشند زیرا این هنر در کشور ما قدری مهجور مانده است.

این هنرمند تاکید کرد: لازم است که رسانه‌ها نیز قدری با این هنر که زبانی جهانی دارد، مهربان‌تر باشند تا بتوانیم شاهد شکوفایی هر چه بیشتر جریان فرهنگی باشیم.

شایان ذکر است، پنجمین نمایشگاه انفرادی نقاشی مریم حیدرزاده تا چهارشنبه 19 مهرماه در گالری شکوه واقع در فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک 19 ادامه دارد.