به گزارش هنرآنلاین، به گفته هلیا دارابی، دبیر همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی تهران، هاله تنگر، مجسمه‌ساز و هنرمند چندرسانه‌ایِ اهل ترکیه و از هنرمندان بنام عرصه­ی بین­المللی، در سال 1960 در ازمیر به دنیا آمد و هم اکنون ساکن استانبول است. او تحصیلات کارشناسی­ را در رشته­ی برنامه­نویسی کامپیوتر، تحصیلات کارشناسی ارشد را در دپارتمان سرامیک آکادمی هنرهای زیبای استانبول و تحصیلات تکمیلی را در موسسه­ی آموزش عالی گلامورگان در ولز به پایان رساند. تنگرسال‌‌های جوانی­ را در دوره­ای سپری کرد که ترکیه گذار از سنت به مدرنیزه شدن را آغاز کرده بود و هنر ترکیه نه تنها در عرصه­ی بین­المللی دیده نشده بود، بلکه هنوز توان کافی برای رشد کردن همپای جامعه­ی خود را نداشت. در چنین شرایطی هاله تنگر و گروه کوچکی از هنرمندان جوان قدم در این مسیر دشوار گذاشتند و با رخداد نخستین بینال استانبول در 1990 هنر معاصر ترکیه را در عرصه‌ای  بین‌المللی به آزمون گذاشتند. هاله تنگر با بازتاب مفاهیم تعلق، زمینۀ فرهنگی و هویت در آثارش نقش بسزایی در طرح مباحثی نو در هنر معاصر ترکیه ایفا کرد و امروز او را به عنوان یکی از حلقه­های اصلی هنرمعاصر ترکیه می­شناسند.

هاله تنگر تاکنون بیست و دو نمایشگاه­ انفرادی برپا کرده و در بیش از هفتاد نمایشگاه گروهی شرکت کرده است. آثار او در مراکز هنری مهمی چون: مرکز پمپیدو در پاریس، گالری هنر استرالیای غربی، موزه هنر مدرن استانبول، انجمن هنر جدید برلین، بنیاد بوغوسیان در بروکسل، مرکز فرهنگی لویی ویتان در پاریس، موزه­ی بویمانس فون بینینگن در روتردام، هنر معاصر توسن بورنمیسا در وین، خانه والتر گروپیوس در برلین، موزه­ی هنر سئول، تالار هنرهای زیبای لیل، موزه هنرهای معاصر کاره دآرت نیم، موزه­ی هنرهای مدرن آرنهم، و موزه­ی جدید هنرهای معاصر نیویورک به نمایش در آمده است.

دارابی درباره آثار تنگر گفت: تنگر، نظر به گستره­ی وسیع موضوعاتی کهبه آن­ها می­پردازد و تجربه­‌اش در به‌کارگیری رسانه­ها و کارماده‌های متفاوت، تا کنون در دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی بسیاری از جمله دانشگاه گلدسمیت، دانشگاه لندن، و موزه مدرن استکهلم سخنرانی کرده است. این هنرمند برای شرکت در همایش بین‌المللی هفتمین دوسالانه مجسمه‌سازی در هفدهم و هجدهم مهرماه به ایران سفر می­کند و در موزه هنرهای معاصر سخنرانی خواهد داشت.

هفتمین دوسالانه مجسمه سازی تهران با تم وضعیت و با 78 اثر در بخش رقابتی و 18 اثر مدعو در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شده است و تا 22 مهرماه جاری ادامه دارد.