سرویس تجسمی هنرآنلاین: فضای بزرگ نگارخانه‌ آریانا، از زمان تأسیس تاکنون آن را به یک مکان فرهنگی جذاب برای اهالی هنر تبدیل کرد. فضایی ویژه که در طول این مدت نه چندان طولانی از بازگشایی، میزبان نمایشگاه‌های متعددی هم بود که شاید مروری بر آثار منوچهر معتبر، حسین ماهر، پریوش گنجی و چند هنرمند دیگر از مهم‌ترین نمایشگاه‌های برگزار شده در این فضا بود. فضای بزرگ بیش‌تر مدیران را تشویق می‌کرد تا از این فضا به مثابه فرصتی استفاده کنند و جای خالی نمایشگاه‌های مرور را که بیش‌تر باید بر عهده‌ موزه‌ها باشد را پر کنند. نازنین بهادری اما با سیاست‌هایی متفاوت مدیریت این فضای بزرگ فرهنگی / هنری را بر عهده گرفته است تا از این هفته و همین روزها، آریانا با مدیریت و سیاست‌های جدید مسیری تازه را آغاز کند. به واقع او و فربد صادقیان امیدوارند تا این فضای فرهنگی بزرگ را بر اساس ایده‌هایی تازه و نو اداره کرده و نقشی تازه را در هنرهای تجسمی ایران ایفا کنند. از این جهت با نازنین بهادری، مدیریت جدید این نگارخانه گفتگویی کرده‌ایم که می‌خوانید.

سیاست‌ها و برنامه‌های شما برای اداره‌ آریانا چگونه خواهد بود؟

مجموعه آریانا با تغییر مدیریت، در سیاست‌های خود نیز تغییراتی ایجاد کرده است. آقای فربد صادقیان که مدیریت کلی مجموعه را بر عهده دارند، در زمینه تجارت فعال هستند و قصد دارند بخش فرهنگی مجموعه آریانا را در ابعاد گسترده فعال کنند. از همین رو بخش‌های دیگری به ساختمان اصلی مجموعه اضافه شده است که شامل دو گالری و فضایی برای عرضه آثار هنرهای کاربردی است.

در طبقه‌ پایین، فضایی در حدود 200 مترمربع، در ابعاد استاندارد یک نگارخانه خواهیم داشت که اسمش را "آرت هاب" گذاشته‌ایم؛ این فضا برای حمایت از هنرمندان جوانی است که اولین نمایشگاه انفرادی‌شان را در این فضا برگزار کنند. برای دو هفته فضای آرت هاب را در اختیارشان قرار خواهیم داد، اگر کارشان به فروش برسد، درصد بسیار پایینی از فروش را دریافت می‌کنیم. تمامی هزینه‌های برگزاری نمایشگاه و فروش آنلاین‌ آثار بر عهده‌ ماست و هزینه‌ای از آن‌ها دریافت نخواهیم کرد. ما می‌خواهیم آرت هاب، سکویی باشد برای هنرمندان جوانِ با استعداد که کارشان را با ما شروع کنند و به پشتوانه‌ همین سابقه، نمایشگاه‌های انفرادی بعدی‌شان را برگزار کنند. به جز نمایشگاه‌ها رویدادهای فراوانی در آرت هاب خواهیم داشت که در آینده شاهد آ‌ن‌ها خواهید بود.

هدف مالک از ایجاد تغییرات بنیادی در این مکان چیست ؟

با توجه به خواسته‌های آقای مهندس عبدالهی مالک آریانا که همیشه با این رویکردها موافق و با مدیریت پیشین مخالف بودند و در راستای ایده‌های جدید مدیریت با ما همسو هستند.

نخستین نمایشگاهی که نام بردید، چه زمانی افتتاح خواهد شد؟

اولین نمایشگاه هفدهم شهریور با حضور یازده هنرمند بود. ما در حال حاضر تا 6 نمایشگاه اول را برنامه‌ریزی و هماهنگ کرده‌ایم. البته با تعهدهایی از مدیریت پیشین هم مواجه‌ایم. هنرمندانی که با مدیریت پیشین صحبت کردند تا نمایشگاه انفرادی برگزار کنند و حالا با مدیریت و سیاست‌ها جدید مواجه شده‌اند. این دوستان هم حق دارند چون روی این تعهد و قول برنامه‌ریزی کرده‌اند. ما نمایشگاه دو نفرشان را در فضای آرت هاب برگزار خواهیم کرد، ولی مجبوریم از دیگران عذر‌خواهی کنیم چون سیاست‌های ما کاملاً با مدیریت قبلی متفاوت خواهد بود.

فروشگاهی خواهیم داشت که تمرکز آن بر معرفی و فروش آثاری خواهد بود که نمونه‌های آن کمتر دیده شده است هم از هنرمندان به نام و هم جوانان این رشته.

با توجه به برنامه‌هایی که گفتید، گویا قرار است این‌جا به یک مکان فرهنگی تبدیل شود و نه یک نگارخانه‌ هنری؟

بله. قلب این‌جا یک نگارخانه نیست، بلکه یک مجموعه‌ی فرهنگی هنری است با اهداف بلند مدت که امیدواریم قدم به قدم به آن‌ها دست پیدا کنیم. در حیاط مجموعه آریانا کافه‌ای با فضای دلنشین برای گفتگو و تبادل موضوعات فرهنگی هنرمندان و اهالی هنر وجود دارد که برنامه‌های متنوعی برای آن تدارک دیده‌ایم.

در گالری بزرگ طبقه‌ بالا باید انتظار حضور استادان بزرگ را بکشیم؟

همان‌طور که گفتم برنامه‌های ما با نسل سوم آغاز می‌شود. حتماً در نمایشگاه‌های انفرادی و گروهی از اساتید بزرگ هم آثاری را خواهیم داشت، ولی سیاست کلی ما بر معرفی، نمایش و یا فروش انحصاری آثار  هنرمندان شناخته شده نخواهد بود، تمرکز و قلب سیاست‌های ما حمایت از هنرمندان در رشته‌ها و شاخه‌های مختلف و تلاش برای معرفی آنان به جوامع جهانی است.

یکی از اهداف گالری معرفی و شناسایی هنر و هنرمندان ایرانی در فضای خارج از کشور است؛ از این رو تلاش می‌کنیم تا امکان سفر و نمایش و برقراری کارگاه‌های آموزشی در خارج از کشور را برای دوستان هنرمند فراهم کنیم. با دیگر همکاران در سایر نگارخانه‌ها صحبت‌هایی شده است و در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری رویدادها و برنامه‌های فرهنگی مشترک هستیم.

نازنین بهادری

طرح‌ها تا چه اندازه اقتصادی هستند؟ آیا امکان تأمین هزینه‌ها را خواهند داشت؟

ما به عنوان گروه آریانا نهایت تلاش‌مان را در این زمینه می‌کنیم، در داخل کشور و هم در خارج از کشور چه از طریق فروش آنلاین برای علاقه‌مندان به هنر ایران. و یا مانند دیگر همکاران گالری‌دار شوق خرید آثار هنری را در دوستان علاقه‌مند ایجاد کنیم. در کنار این برنامه‌ها کارگروه‌های کوتاه مدت تعریف خواهد شد تا از زمان‌های خالی بهترین استفاده صورت بگیرد. در عین حال که رویدادهای کوتاهی خواهیم داشت تا پشتوانه‌ حرکت‌های گسترده‌تر باشد.

شما چگونه مدیریت آریانا را به دست گرفتید؟ از چه زمانی تغییر در سیاست‌های آریانا مطرح شد؟

حقیقتاً من سال‌هاست که درگیر هنر و هنرمندان هستم، یک فضای نمایش خصوصی داشتم و به همین واسطه با هنرمندان و مجموعه‌داران زیادی آشنا هستم. یکی از هنرمندان جوان، من را برای مدیریت آریانا به آقای صادقیان معرفی کرد و وقتی دیدم که ایشان چه اهداف فرهنگی بزرگی دارند و چه برنامه‌های جالبی را برای این‌جا تعریف کردند، این انگیزه در من ایجاد شد که این مسولیت مشکل را بر عهده بگیرم.