به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی برج آزادی، این مراسم که با حضور رئیس دفتر منطقه ای یونسکو در تهران، مدیرکل سازمان یونسکو در ایران، رئیس مجموعه برج آزادی، شهردار منطقه 9 تهران، حافظ ناظری و دیگر مسئولان و هنرمندان برپا شد،  بر شعار امسال با عنوان " همگی برای صلح: احترام، امنیت و کرامت برای همه" تاکید داشت.

در ابتدای مراسم رئیس مجموعه برج آزادی طی ایراد سخنانی گفت: اینجانب  به نمایندگی از جناب آقای دکتر صفی پور مدیرعامل محترم بنیاد فرهنگی هنری رودکی افتخار دارم در این رویداد بزرگ خدمت مهمانان گرامی خیر مقدم عرض کنم. امشب گردهم آمده ایم تا پیام صلح را با استمداد از زیباترین فنون هنری و آموزه های قرآنی و با تکیه بر تاریخ و تمدن کهن ایران اسلامی از فراز باشکوهترین نماد فرهنگی ایران یعنی برج بی مانند آزادی به گوش جهانیان برسانیم.

در ادامه خانم استرکیش لاروش، مدیر و نماینده دفتر منطقه ای یونسکو در تهران گفت: "روز صلح ایجاد کننده مناسبتی جهانی برای تمامی انسان های متعهد به صلح فارغ از تفاوت هاست و در فرآیند بنا کردن فرهنگ صلح که در بطن ماموریت یونسکو قرار دارد، نقش مهمی را ایفا می کند".

وی با قرائت جمله "از آنجایی که جنگ از ذهن انسان ها آغاز می شود لذا در همان ذهن هم باید دفاع از صلح را بنیان نهاد" برگرفته از اساسنامه یونسکو که 72 سال پیش توسط کشورهای عضو این سازمان نگاشته شده بود، افزود: "ما نیازمند ایجاد همبستگی میان نوع بشر از طریق تقویت گفتگو، تفاهم و اعتماد میان انسان ها هستیم." 

لاروش همچنین با تاکید بر نقش آموزش، علوم، فرهنگ و هنر به عنوان ابزاری مهم برای نزدیک ساختن انسانها به یکدیگر و ایجاد فرهنگ صلح خاطر نشان کرد که موسیقی و هنر راه ویژه ای برای پشت سر نهادن مرزها و ارتباط دادن انسان ها با یکدیگر در گوشه و کنار جهان محسوب می شود.

در بخش دیگری از برنامه آقای دکتر نصیری قیداری مدیرکل سازمان یونسکو ایران با اشاره به این که جهان امروز مملو از چالش های بی سابقه است، گفت: این موضوع اهمیت روز جهانی صلح را بیشتر می کند. موانع دستیابی به صلح، پیچیده و فراوانند و هیچ کشوری نمی تواند به تنهایی با آن ها مبارزه کند. رفع این موانع به اتحاد و اقدام مشترک جوامع نیاز دارد که در اسرع وقت باید بدان پرداخته شود و در این جاست که نقش نهادهای بین المللی برای همسو کردن کشورها در مسیر مشارکت حداکثری و حرکت آنها  به سمت یکپارچگی آشکار می شود.

نصیری افزود: یکی از چالش های پیش روی بشر عدم تفاهم است، فهم مشترک از چالش های می تواند بخش قابل ملاحظه ای از تنش ها را بکاهد.

مدیر کل یونسکو با اشاره به نقش منطقه ای ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران با الهام از فرهنگ غنی و کهن بوم ایران و آموزه های سعادت بخش دین مبین اسلام، همواره در جهت ثبات و صلح منطقه ای و جهانی قدم برداشته است و هیچ در امر تهدید پیش قدم نبوده است.

دکتر نصیری در پایان گفت: در روز جهانی صلح ما بار دیگر بر تعهد خود در ایجاد اتحاد جهانی تاکید می کنیم. برای پایدار ساختن صلح، ما باید مفهوم صلح را همیشه، در تمامی جوامع و با مشارکت تمامی افراد ترویج دهیم و بدین ترتیب برای دستیابی به آینده ای بهتر برای همگان همکاری کنیم.

IMG_4709

امیررضا سالاری، کارگردان و تهیه کننده برنامه "سی مرغ صلح" ضمن ارائه توضیحاتی در خصوص جزئیات برنامه گفت: ما بر خود لازم دانستیم که جنگ و خشونت را به صورت مستقیم نشان ندهیم. فرمِ این اثر با هندسه و نقوش اصلی آن آغاز می شود و با هندسه ی خط و نگارش کلمه صلح در دنیا به زبان های مختلف ختم می شود.

سالاری در پایان از دست اندرکاران پروژه سی مرغ صلح تشکر کرد و با اعلام حمایت شرکت فنی کلید طلایی گفت: اگر حمایت های فنی این شرکت نبود، قطعا ما نمی توانستیم این پروژه عظیم را به اجرا در بیاوریم.

در طی برگزاری این مراسم برنامه ویژه سمفونی نور با عنوان " سی مرغ صلح" به کارگردانی و تهیه کنندگی امیر رضا سالاری به نمایش گذاشته شد که مورد استقبال شرکت کنندگان قرار گرفت و سپس از عوامل این برنامه از طرف سازمان یونسکو و برج آزادی تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است در حاشیه مراسم روز صلح، ورک شاپ نقاشی با موضوع "جوانان؛ سازندگان صلح" با مشارکت خانه شهریاران جوان و حضور30  نفر از هنرمندان و نقاشان جوان در میدان آزادی برپا شد.