سرویس تجسمی هنرآنلاین: محمد رضایی کلانتری که نمایشگاه مجسمه‌های رسول کاظمی با عنوان "ما" را در گالری ساربان گردآوری کرده به هنرآنلاین گفت: رسول کاظمی، قبل از این به هنر محیطی علاقه فراوانی داشت و در این حوزه کارهای بسیاری انجام داده است. او در همان دوره مجسمه‌هایی را در جنگل‌های شمالی و شهرهای ایران ساخت که با متریال‌های طبیعی، مثل گل و برگ درختان و شاخه‌های خشک کار می‌کرد.

او ادامه داد: او در دوره‌ی لندآرت، بیشتر دغدغه‌ انسان و طبیعت را داشت. یعنی وضعیتی که انگار ما طبیعت را موجودی زنده درنظر نمی‌گیریم. او پرتره‌هایی را با گِل در جنگل روی درخت‌ها شروع به کار کرد و همان‌ها را به شهر هم انتقال داد. معمولاً فیگور انسان در کارهای آن دوره‌‌اش خیلی زیاد بود. همین‌طور با شن هم کارهایی را در این زمینه انجام می‌داد. من فکر می‌کنم که دغدغه‌ انسان و طبیعت چیزی است که همیشه با او، همراه‌ بوده است.

کیوریتور نمایشگاه ما گفت: او در این روند کم‌کم وارد کار با فلز و چوب شد. اولین نمایشگاهِ فلز او سال 1393 در ساری برگزار شد که آن‌ها هم مجسمه بودند. رسول کاظمی، هنرمندی است که هیچ استادی نداشته است و خودش ساخت اثر هنری را تجربه کرده است. جغرافیای محل سکونتش، خیلی در کارهایش تأثیر دارد و فکر می‌کنم که می‌توان مشکل هنرمند را با دنیای امروز در کارهایش دید و درک کرد.

او افزود: این نمایشگاه، در واقع دومین نمایشگاه اوست. فرآیند برپایی این نمایشگاه تقریباً 9 ماه طول کشید تا کارها سرانجام آماده شد. ما عنوان این نمایشگاه را "ما" گذاشتیم  چرا که ما ضمیر اول‌ شخص جمع و آوای گاو در زبان فارسی است. از سویی این مجسمه‌ها ترکیبی از پیکره‌های فلزی گاو و ابزار کشاورزی هستند. ادوات کشاورزی، ابزاری فلزی و خشن است، اما چوب عنصری است که برعکس فلز، زندگی در آن جریان دارد. این دو با همدیگر ادغام شده‌اند و سعی می‌کنند که در یک بیانگری، وحدتی را ایجاد کنند که نامتعادل است. یعنی ما عدم تعادل را در مجسمه‌های ایشان زیاد می‌بینیم. این عدم تعادل یکی از عناصر مهم این نمایشگاه بوده است.

کلانتری اظهار داشت: در آثار او حجم‌هایی از چوب کار شده که پیکره‌ فلزی در آن وجود دارد، اما این‌ها جزئی از مجسمه شده‌اند که شاید در کارهای قبلی هنرمند این‌ چوب‌ها بیشتر حکم پایه را داشتند. همه‌ آثار امسال ساخته شده‌اند. تعداد آثار 11 تاست و قیمت کارها از 4 و نیم، تا 32 میلیون تومان قیمت‌گذاری شده که همان روز اول همه‌ آثار فروش رفت. ابعاد کارها متفاوت است و کوچکترین‌اش 100 در 30 در 60 است و بزرگترین‌اش 90 در 62 در 90 است و آثار از فلز و چوب تشکیل شده است.

این کیوریتور گفت: کل آثار فیگوری از گاو است، اما صرفاً گاو هم نیست؛ بلکه علاوه بر گاو، ابزار کشاورزی هم با آن مخلوط شده و روی سطح چوبی که خودش در یک حالت بی‌تعادلی با یک‌سری تکیه‌گاه ترکیب شده است.

نمایشگاه آثار رسول کاظمی تا 3 مهر در گالری ساربان واقع در  خیابان سهروردی شمالی، خیابان هویزه غربی، نبش شهید یوسفی، پلاک 130، طبقه اول میزبان علاقمندان است.