سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه "تامانده‌ها" این روزها در گالری سیحون برپاست. نمایشگاهی که آثار کتایون معادلیان و فراز ناصر شریف برای اولین بار در آن به نمایش در آمده است.

کتایون معادلیان درباره نمایشگاه "تامانده" به هنرآنلاین گفت: من و آقای ناصر شریف در خلق آثار این نمایشگاه به دنبال بیان نوعی تضاد بودیم که در بستر رفتارهای اجتماعی نمود پیدا می‌کرد.

او ادامه داد: این ایده از دل یک فضای درونی و در عین حال بیرونی متولد شد. یعنی زمانی که پوسته زیست انسان‌های اطراف را مشاهده می‌کردیم و ناخودآگاه می‌توانستیم حال و احوال درونی آن فرد را تشخیص بدهیم. به عقیده من این نگاه از یک تجربه اجتماعی نشأت می‌گیرد. در حقیقت ما قصد نمایش همزمان این دو فضا رو داشتیم.

این هنرمند گفت: بعد از این بود که ما به همه آدم‌هایی که در کنارمان زندگی می‌کنند نگاه دقیق‌تری انداختیم. آدم‌هایی اعم از آن‌هایی که تحسین‌شان کردیم یا برای ما تقبیح شده‌اند. آدم‌هایی که جذب یا تردشان کرده‌ایم و یا به آن‌ها ترحم یا ظلم روا داشتیم.

معادلیان گفت: بسیاری از این افراد آدم‌های معمولی و رهگذران در کوچه و خیابان بودند که ما آن‌ها را نمی‌شناختیم و حتی به تاثیراتی که از این آدم‌ها می‌گیریم و یا بر آن‌ها می‌گذاریم هم فکر کردیم.

 او گفت: این ایده به واسه برخی از آثاری که پیش از این شکل گرفته بود آغاز شد. ما اندک اندک سعی کردیم پیرامون مفاهیمی که اشاره شد آثاری را خلق کنیم و به اسلوب و جایگاهی رسیدیم که احساس کردیم ظرفیت آن را پیدا کرده است که در قالب یک مجموعه قابل ارائه باشد.

تامانده

 

وجه تصویری تضادهای درونی

فراز ناصر شریف نیز درباره آثارش به هنرآنلاین گفت: این آثار برای دوره‌های مختلف کاری من هستند اما برای اولین بار است  که آن‌ها را در یک نمایشگاه به نمایش در آورده‌ام.

او ادامه داد: به واقع تا پیش از این علاقه‌ای به برگزاری نمایشگاه نداشتم. از زمانی به بعد من با دغدغه‌هایی شخصی مواجه شدم که احساس کردم این دغدغه‌ها در دل این آثار وجود دارد. من این دغدغه‌های شخصی را که به نوعی در ذهن و پیرامونم وجود داشتند را با همراهی خانم معادلیان به سمت و سوی مشخصی هدایت کردم که در نهایت منجر به برگزاری این نمایشگاه شد.

این هنرمند گفت: البته بخش زیادی از آثاری که در این نمایشگاه روی دیوار رفته است همان‌گونه که گفتم مربوط به گذشته است ولی با یک بازنگری در گذشته احساس کردم این آثار نیز با آن‌چه که به عنوان تجربه شخصی در این روزها پشت سر می‌گذارم، هم‌خوانی دارد.

ناصر شریف گفت: در حقیقت مفاهیم قالب در آثار این نمایشگاه حاصل تجربه و ادراک عمیق دوره‌ای از زندگی من است که شاید بتوان از آن به عنوان مقاطع کوتاهی برای رسیدن به یک موقعیت تازه یا جدید از آن نام برد. شاید به همین دلیل است که مفهوم انتظار در بسیاری از این آثار من وجود دارد.

او گفت: مدت‌هاست که این تغییر  شرایط و تاثیر موقعیت تازه بر روند زندگی بهانه من برای خلق اثر است اما هیچ زمان تا این اندازه خودم را درگیر آن نیافته بودم. با این حال فکر می‌کنم توضیح دادن درباره اثر ذهن مخاطب را می‌بندد و من نمی‌خواهم که به ذهنیت او در مواجه با اثر هنری جهت بدهم. اما نکته‌ای که وجود دارد من در این نمایشگاه در کنار خانم معادلیان تلاش کردم وجه درونی برخی رفتارها و یا تاثیرهای متضاد را به تصویر بکشم.

"تا مانده‌ها" نمایشگاه آثار کتایون معادلیان و فراز ناصر شریف است که تا 29 شهریور در خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره 11 گالری سیحون به نمایش در می‌آید.