سرویس تجسمی هنرآنلاین: سید مجتبی موسوی معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران به هنر‌آنلاین گفت: موزه استاد علی‌اکبر صنعتی امروز 14 شهریور ماه توسط سازمان هلال احمر رسما بازگشایی شد و از امروز قابل بازدید است.

او ادامه داد: موزه استاد علی اکبر صنعتی محلی است که این استاد سال‌ها در آن اقدام به ساخت آثار هنری و مجسمه می‌کرده به طوری که تمام مجسمه‌های موزه در همان محل و در سال‌های حیات این هنرمند ساخته شده و به دست ایشان نصب شده است.

معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: بسیاری از این آثار به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به لحاظ ساخت هم به زمین متصل هستند و هم به یکدیگر  که از این جهت شرایط ویژه‌ای پیدا کرده‌اند و با توجه به این که جنس آن‌ها از گچ است، متاسفانه در نگهداری آن‌ها استاندارد خاصی رعایت نشده و در این سال‌ها آسیب جدی به این مجسمه‌ها وارد شده بود و هر لحظه جای این نگرانی وجود داشت که با اندک اتفاقی همه این آثار از میان بروند، همان‌گونه که مدت‌ها قبل نیز این اتفاق برای برخی دیگر از آثار استاد صنعتی اتفاق افتاده بود.

موسوی اظهار داشت: در سال 86 که این موزه تعطیل شد در مراسم بزرگداشت این هنرمند در گالری برگ تعدادی از هنرمندان به رئیس وقت هلال احمر نامه‌ای نوشتند که در قالب یک طرح فوری به وضعیت آثار این موزه رسیدگی و ساختمان آن نیز مرمت شود اما متاسفانه این موضوع تا سه سال قبل مسکوت ماند. سپس مدیریت سازمان زیباسازی و هلال احمر به توافق رسیدند که برای مرمت این موزه وارد عمل شوند.

او افزود: مرمت این موزه در دو بخش صورت گرفت که یک بخش آن مربوط به ساختمان و یک بخش مربوط به خود آثار بود. در مرمت ساختمان یک مشکل عمده وجود داشت که ساختمان و آثار را به یک میزان تهدید می‌کرد و آن وضعیت رطوبت ساختمان بود که در اقدام نخست باید منشا این رطوبت از بین می‌رفت که خوشبختانه این اتفاق صورت گرفت.

موسوی اظهار داشت: در مرمت ساختمان این بنا، تمام سیستم کابل‌کشی و قرار دادن آسانسور و همچنین مرمت تعویض و یا ترمیم در و پنجره‌ها با رعایت استانداردهای بین‌المللی صورت گرفت و کار جدی در بحث نمای ساختمان شد. ما ابتدا به مقاوم‌سازی ساختمان و سپس به مرمت آن پرداختیم و در کنار این مرمت بخش انتهایی موزه را برای دفتر موزه و هم چنین احداث کافی شاپ در نظر گرفتیم که خوشبختانه این اتفاق نیز رخ داد.

او گفت: اما در بحث مرمت آثار تعدادی تابلوی رنگ و روغن نیز از استاد صنعتی وجود داشت که ما ابتدا به مرمت آن‌ها پرداخته و قاب‌های جدید را برای آن‌ها در نظر گرفتیم که بیشتر آن‌ها نیز به شدت آسیب دیده بودند. اما مرمت مجسمه‌ها مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش کار ما بود.

موسوی گفت: این مجسمه‌ها قابل انتقال نبودند و باید در محل خود موزه مرمت می‌شدند. متاسفانه بسیاری از این مجسمه‌ها از داخل دچار پوسیدگی شده بودند و هر لحظه احتمال فرسودگی آن‌ها به گونه‌ای که امکان بازسازی آن‌ها وجود نداشته باشد نیز محتمل بود.

او گفت: به این دلیل که این قضیه اتفاقی حساس و پیچیده بود، استاد حمید شانس را به همراه یک تیم مامور کردیم که کار مرمت را انجام بدهد.خوشبختانه بُعد نجات‌بخشی آثار صورت گرفت و ما بعد از مرمت بخش‌های از بین رفته به بازسازی رنگ مجسمه‌ها پرداختیم و برای این بخش و به منظور وفادار ماندن به رنگی که استاد در آثارش انتخاب کرده بود به واسطه اطلاعاتی که از اسناد این هنرمند باقی مانده و یا اطلاعاتی که از زمان حیات این هنرمند داشتیم و پس مشاوره با خانواده او و برخی از اساتید  مرمت مجسمه‌ها را نیز به پایان رساندیم.

موسوی اظهار داشت: ما بنا بر یک ضرورت از تمام این مجسمه‌ها به صورت کاملا حرفه‌ای قالب‌گیری کردیم تا بتوان با مصالح ماندگارتری این مجسمه‌ها را بازسازی کنیم.

او درباره اهمیت موزه علی اکبر خان صنعتی گفت: از سویی جدای از این که خود استاد صنعتی از پیشکسوتان هنر این مرز و بوم است و آثار او می‌تواند جلوه‌ای از هنر صد سال اخیر ایران باشد، قرار گرفتن این موزه در منطقه 12 تهران و در قلب گردشگری تهران می‌تواند موجب رونق گردشگری در این منطقه باشد و از این حیث می‌طلبد که به عنوان یک میراث ملی و فرهنگی به آن نگاه کرد، فارغ از این که چه نهادی آن را بازگشایی و یا اداره می‌کند.

موزه علی اکبرخان صنعتی در ضلع شمال غربی میدان امام خمینی(ع) واقع شده است و از امروز 14 شهریروماه به صورت رسمی بازگشایی و میزبان علاقمندان به هنر خواهد بود.