سرویس تجسمی هنرآنلاین: موزه مدرنیسم آمریکا آثاری از ادوارد مونک را به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه از 31 اوت آغاز به کار کرده است و تا هفتم اکتبر برابر با 15 مهر ماه برپا خواهد بود. پیش از این نیز خبر نمایشگاه نقاشی این هنرمند نروژی در گالری ملی هنر آمریکا منتشر شد. آثاری از این نقاش برجسته تا بیست و هشتم ژانویه 2018 در گالری ملی آمریکا نیز نمایش داده می‌شود.

اما موزه مدرنیسم آمریکا در نمایشگاهی که از آثار ادوراد مونک برپا کرده نقاشی‌ها و طراحی‌هایی از او را به نمایش خواهد گذاشت.

مونک دو دهه  آخر زندگی‌اش را در ملک راحت خود در اسلو سپری کرد. بدون شک مونک از مدل‌های زنانه که با آن‌ها روابط عاشقانه داشت تأثیر گرفته و تعداد زیادی نقاشی از آنها به تصویر کشیده است.

در سال ۱۹۳۰–۱۹۴۰ نازی کارهای مونک را در کنار آثاری از پیکاسو، پل کله ، ماتیس، گوگن و بسیاری از هنرمندان مدرن هنر منحط نامید. آن‌ها ۸۲ اثر از آثارش را از موزه‌های آلمان جمع‌آوری کردند.

در سال ۱۹۴۰ آلمان‌ها نروژ را اشغال کردند و حزب نازی بر دولت غلبه یافت. مونک ۷۲ ساله بود و تمام آثارش را در طبقه دوم خانه‌اش نگهداری می‌کرد. ۷۱ نقاش پیش از این توسط نازی دستگیر شده بودند یا آثارشان توسط نازی‌ها جمع شده بود. مونک نیز در ترس از نازی به سر می‌برد. یازده اثر هیچگاه توسط نازی‌ها کشف نشد که مهم‌ترین آن‌ها "جیغ" و "دختر بیمار" بودند. مونک در خانه‌اش در اکلی نزدیک اسلو در ۲۳ ژانویه ۱۹۴۴ دار فانی را وداع گفت درست یک ماه بعد از جشن تولد ۸۰ سالگی‌اش. مراسم تدفین هماهنگ شده توسط نازی باعث بروز این احساس در نروژی‌ها شد که او یک هوادار نازی بوده.

بعضی از آثار این نقاش را در موزه مدرنیسم آمریکا می‌بینید:

 

2

 

3

 

4

 

5

 

6

 

7

 

1