سرویس تجسمی هنرآنلاین: آرش قرایی و عباس طوافی دو هنرمند مجسمه‌ساز و از شاگردان محمدحسین عماد هستند که این روزها نمایشگاه آثارشان با عناوین "اجتناب از اصل" و "سه" در گالری فرمانفرما دایر است.

عباس طوافی درباره نمایشگاه آثارش به هنرآنلاین گفت: ایده کلی آثار نمایشگاه من بر اساس عدد سه شکل گرفته است. این عدد همواره در باورها و فرهنگ‌های مختلف حالت رازگونه‌ای دارد، اهرام ثلاثه، چشم سوم، تثلیث در مسیحیت و... نمونه‌هایی از این راز آمیزی است.

او ادامه داد: من تلاش کردم در این نمایشگاه به وسیله مجسمه‌هایی سه گانه به نوعی این راز را که برای خودم نیز اعجاب‌انگیز بود بیان کنم.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: برای خلق این مجموعه به کارکرد سایه‌ها توجه کردم و از سویی می‌خواستم با کنار هم قرار دادن سه قطعه، گفتگویی میان سه فرم متفاوت انجام دهم.

نمایشگاه آثار مجسمه عباس طوافی و آرش قرایی در گالری فرمانفرما

طوافی گفت: من کشف راز نهفته در هر مجسمه را به عهده خود مخاطب گذاشتم تا با توجه به پیشینه‌های فکری خود برداشت‌های خودش را از این آثار داشته باشد.

او درباره استفاده از ورق آهن برای آثارش توضیح داد: از آن جایی که همه مجموعه من با ورق آهن ساخته شده، می‌خواستم که شکل مجموعه‌ای این نمایشگاه از نظر متریال حفظ شود و به همین دلیل از ورق آهن در آثارم استفاده کردم.

 

آثارم ایده محور نیستند

آرش قرایی نیز درباره نمایشگاه آثارش به هنرآنلاین گفت: کاری که من انجام داده‌ام ایده محور نیست و من به گونه‌ای پیش نرفتم که بخواهم استیتمنت یا بیانیه‌ای داشته باشم.

او ادامه داد: من حساسیتی به اشیاء پیرامون و دور و بر خودم داشتم و اتفاق‌های اول حول و حوش بازیگوشی من می‌چرخد. این بازیگوشی صرفا برای خود من است و توقعی نداشتم  مخاطب هم درگیر آن باشد.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: من در ذهن خودم تصویر محوی از حضور در عالم معنا را نیز به تصویر کشیده‌ام  اما به واقع آن چه که در کلیت نمایشگاه اهمیت دارد، حساسیتی است که من نسبت به اشیاء پیرامونم داشتم.

نمایشگاه آثار مجسمه عباس طوافی و آرش قرایی در گالری فرمانفرما

قرایی گفت: تلاش کردم در ارائه این آثار میان مرز، بین شیئی بودن و مجسمه بودن حرکت کنم. یعنی آثاری که ارائه شده است نه آن تصویر شیئی را دارد و نه آن قدر از شیئی دور شده است که قابل تشخیص نباشد.

او اظهار داشت: شما به هر شیئی که نگاه کنی، پتانسیلی  در درون خودش دارد. من سعی کردم این پتانسیل را کشف کنم  و این اشیاء خودشان پتانسیل‌هایی داشتند که می‌توانستند بدل به تصویر ذهنی من شوند .

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: در واقع انتخاب این اشیاء به عهده خود شئی بوده است. اما این انتخاب بیشتر به شکل خود آن اشیاء بستگی دارد.

نمایشگاه "اجتناب از اصل" و "سه" تا 24 شهریورماه به جز روزهای دوشنبه میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است. علاقمندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه به گالری فرمانفرما در خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی ۲ مراجعه کنند.