به گزارش هنرآنلاین ، عابد ملکی؛ شهردار منطقه 12 تهران با بیان این مطلب گفت: جایزه هنری قلب تهران یکی از برنامه هایی است که در راستای نگاه ویژه به ظرفیت های منطقه 12 تهران برنامه ریزی و اجرا شد. بی تردید هنر یکی از بسترهای مناسب و موثر برای معرفی این منطقه و جنبه های مختلف تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آن است. آثار هنری می توانند مسایل منطقه 12 را بیان و نقد کنند و ارتباط و گقت و گوی جامعه با این منطقه تقویت شود. خوشبختانه در دو سال اخیر گفت و گو درباره جنبه های مختلف این منطقه بین شهروندان، مسئولان، هنرمندان و کارشناسان شهری و ... شکل گرفته است.

ملکی افزود: منطقه 12 به عنوان قلب تهران نام‌گذاری شده و این اعتقاد وجود دارد که اگر قلب شهر خوب کار کند، کل شهر خوب کار خواهد کرد. در سال‌های گذشته نسبت به این فضاها توجه جدی صورت نگرفته و تخریب‌های اساسی انجام شده که از بین رفتن آن فضاها و خاطرات گذشته را باعث شده است، به طوری که دیگر نمی‌شود به آنها رجوع کرد. بنابراین در دو سال اخیر رویکرد جدیدی در شهرداری تهران مبنی بر توجه ویژه به این منطقه با توجه به ظرفیت های عمیق و متنوع آن شکل گرفت.

شهردار منطقه 12 تهران با اشاره به سابقه ارتباط هنر با منطقه 12 تهران و نگاه هنرمندان به این منطقه گفت: تاکنون آثار هنری بسیاری به منطقه 12 تهران پرداخته اند و به عنوان مثال فیلم هایی در این منطقه ساخته شده است که ضرورت دارد این آثار و مستندات جمع آوری، دسته بندی و نگهداری شود. در نخستین جایزه هنری قلب تهران با استفاده از نظرات کارشناسان و هنرمندان چهار رشته کارتون، عکس، پوستر و تصویرگری در نظر گرفته شد اما جایزه هنری قلب تهران قابلیت گسترش دارد و در دوره های آینده این جایزه می توان بخش هایی مثل فیلم بلند، مستند و کوتاه را نیز به این جایزه اضافه کرد. البته جمع آوری فیلم ها و آثاری که تاکنون درباه منطقه 12 تهران ساخته و تولید شده اولویت دارد. امیدواریم این جایزه بتواند نگاه هنرمندان را بیش از پیش به ظرفیت های این منطقه و رخدادهای آن معطوف کند.

ملکی با تاکید بر مشخصه ها و ظرفیت های منطقه 12 تهران افزود: این منطقه مشخصه های متمایزی نسبت به دیگر مناطق دارد، از بین 300 اثر ثبت شده در میراث فرهنگی تهران، 181 اثر یعنی بیش از 50 درصد از آنها در این منطقه است و 22 موزه که از موزه های اصلی هستند در منطقه 12 تهران قرار دارد. این منطقه ظرفیت مناسبی نیز برای گردشگری است و احیای گردشگری منطقه از رویکردهای شهرداری است.  فضای اقتصادی منطقه در حال گسترش و توسعه است و خیلی از بناهای تاریخی الان به کارگاه تبدیل شده‌اند. بنابراین لازم بود که در این زمینه فکری کرد که به نظرمان آمد مبحث گردشگری می‌تواند منطقه 12 تهران را زنده کند. الان روزها از همه جا به منطقه 12 می‌آیند ولی شب‌های منطقه 12 خالی از جمعیت است که رویکرد خوب گردشگری می‌تواند حیات شبانه منطقه 12 را به آن برگرداند. مایه خرسندی است که در زمینه احیای گردشگری منطقه نیز موفقیت هایی به دست آمده است. بنابراین با نگاه و رویکردی که در منطقه 12 تهران دنبال می شود از حوزه و بسترهای مختلف مانند هنر، گردشگری و ... استفاده می شود.

افتتاحیه نخستین جایزه هنری قلب تهران در رشته های تصویرگری، عکس، پوستر و کارتون ساعت 16:30 امروز (سه شنبه هفتم شهریورماه) در نگارخانه موزه ملی ملک برگزار و جوایز برگزیدگان این جایزه اهدا می شود.