سرویس تجسمی هنرآنلاین: زهرا بهرامی که قرار است نمایشگاه آثارش در گالری مژده برگزار شود به هنرآنلاین گفت: من همواره علاقه بسیاری به بافت گلیم و قالی داشتم اما هیچ‌گاه فرصت این را پیدا نکردم که در این زمینه فعالیت کنم.

او ادامه داد: بر اساس فضای تجربه‌های گذشته‌ام در حوزه نقاشی‌خط، تصمیم گرفتم از نمادها و نقوش گلیم در فضای نقاشی‌خط بهره ببرم و در آثارم به گونه‌ای عمل کنم که همزمان هم بُعد خط را پوشش بدهد و هم تصویری از بافت‌های گلیم به دست آورد.

این هنرمند نقاش گفت: من به دلیل این که می‌خواستم شکلی تمثیلی از گلیم داشته باشم، سعی کردم که حروف وجه قالب در نقاشی‌هایم پیدا نکند. به همین خاطر از نقوش ریز در آثارم استفاده کردم و تلاش کردم تا چیدمان حروف در هر تابلویی به نوعی جنس گره در قالی و گلیم‌ها را القا کند. البته بیشتر با این کار تلاش کردم که حس مواجه با یک گلیم را در مخاطب ایجاد کنم.

زهرا بهرامی

بهرامی گفت: من گلیم را به این دلیل به عنوان بستر نقوش آثارم انتخاب کردم، چون که قدیمی‌تر از قالی است و در واقع جزو اولین صنایع دستی ایرانیان است که متاسفانه هیچ‌گاه به عنوان یک هنر به آن پرداخته نشده است.

او اظهار داشت: از سویی هنر گلیم همواره به دست زنان بافته می‌شود و یکی از هنرهای متداول در میان عشایر است که با حداقل امکانات خلق می‌شود. این افراد اگرچه زمینه تحصیلات آکادمیک ندارند اما طرح و فرم را به خوبی می‌شناسند و بسیار جلوتر از یک هنرمند شهری که شاید با همه تحصیلات آکادمیک‌اش کار می‌کند، جسارت خلق چنین آثاری را دارند.

این هنرمند گفت: متاسفانه رسومی که در حاشیه گلیم‌بافی وجود داشته کم کم دارد به فراموشی سپرده می‌شود و الان به دلیل استقبال کمی که از این هنر می‌شود، سفارش‌ها، بیشتر سفارش‌هایی با نقوش شهری است و کمتر آن شکل تصویرهای بکر در گلیم‌ها عرضه می‌شود.

بهرامی گفت: در این نمایشگاه من هجده اثر با قطع 90 در 90 ارائه کرده‌ام که همه با تکنیک، مرکب، اکریلیک و ترکیب مواد روی بوم است.

نمایشگاه آثار زهرا بهرامی جمعه سوم شهریور در گالری مژده افتتاح می‌شود و تا 10 شهریور همه روزه از ساعت 12 تا 20 در سعادت آباد، خیابان علامه شمالی، کوچه هجدهم شرقی، پلاک 27 میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.