به گزارش هنرآنلاین به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، نشست رسانه‌ای تشریح اهداف و برنامه‌های مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری با حضور سید مسعود شجاعی طباطبایی، مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری یک‌شنبه، 29 مردادماه در سالن امیرحسین فردی برگزار شد و محمدرضا زنگنه به عنوان مجری کارشناس در این نشست حضور داشت.

شجاعی طباطبایی در ابتدای این نشست گفت: ابتدا به بخش‌های اصلی برنامه‌هایی که طی این مدت در بخش هنرهای تجسمی داشتیم اشاره می‌کنم. بخش‌های اصلی ما طی این مدت بحث انتشارات، احیای فضای مجازی، تولید آثار، کارگاه‌های آموزشی، نشست‌های تخصصی، جشنواره‌ها، ساخت مستند و ... است که در هر بخش برنامه‌ریزی‌هایی داریم که انجام خواهیم داد. در بحث انتشارات اولین اتفاقی که رخ داد، آماده‌‌سازی دو هفته‌نامه تجسمی است که فکر می‌کنم تا اواخر مهرماه سال جاری به شکل نشریه منتشر شود که اتفاق خیلی خوبی است. این نشریه علاوه بر اینکه به شکل فیزیکی چاپ خواهد شد، پس از انتشار شماره دوم آن به شکل فایل پی‌دی‌اف نیز در سایت هنرهای تجسمی قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: از دیگر بخش‌های مربوط به انتشارات، کتاب دفاع مقدس و عاشورا را در برنامه کاری‌مان داریم، با توجه به اینکه امسال مناسبت دفاع مقدس و ماه محرم با یکدیگر مقارن شده است؛ همچنین پیرو آن قرار است مجموعه‌ای از 50 عکس از بهترین عکس‌های دفاع مقدس که توسط اساتید گرافیک تهیه شده را در قالب پوستر اکران کرده و همچنین به شکل بیلبورد در سراسر شهر نصب کنیم. کتاب سال گرافیک مذهبی نیز اتفاق دیگری از بخش انتشارات هنرهای تجسمی حوزه هنری است که فراخوان آن از دو هفته پیش اطلاع‌رسانی شده و آثار خوبی جمع‌آوری شده است. همچنین کتابی با عنوان مجموعه آثار هنرمندان تجسمی هم در این بخش جای دارد که به نظرم یکی از اتفاقات خوب است. در اینجا جا دارد یادی کنیم از استاد ابوالفضل عالی که هم خودش عالی بودند و هم آثار عالی داشتند. از این رو دو جلد از آثار ایشان که در آلمان به چاپ رساندند قرار است در مجموعه آثار هنرمندان تجسمی حوزه هنری قرار گیرد.

او در ادامه به بخش احیای فضای مجازی در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری اشاره کرد و توضیح داد: همان طور که می‌دانید ما سایتی در حوزه تجسمی داریم که قرار بر این شد تا آثار تولیدی همراه با تصاویر باکیفیت که قابلیت دانلود هم داشته باشند را روی سایت قرار بدهیم که این هم از اتفاقات خوب در این مرکز است. همچنین بخش عضویت در این سایت به شکل جدی پیگیری شده است که به‌زودی اتفاق خواهد افتاد. خوشبختانه طی این مدت با بررسی‌های انجام شده رتبه سایت هنرهای تجسمی بالا رفته است. از سویی دیگر درصدد این هستیم تا زمینه‌ای برای شناسایی هنرمندان تجسمی سراسر کشور فراهم شود تا آثارشان را به راحتی ارائه کنند.

شجاعی طباطبایی سپس به بخش تولید آثار هنرهای تجسمی اشاره کرد و گفت: با توجه به تعامل خوبی که میان سازمان‌ها و نهادهای مختلف با حوزه هنری وجود دارد، در این بخش به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی برنامه‌های خوبی خواهیم داشت و امیدواریم اتفاقات خوبی را شاهد باشیم. بنابراین سال آینده اولویت جدی ما بحث چهلمین سال انقلاب اسلامی خواهد بود. همچنین تولید تندیس خصوصا در حوزه سرداران شهید و مدافعان حرم از دیگر برنامه‌های ما در این بخش است که قطعا شرایط مناسبی را برای اجرای آن مهیا خواهیم کرد. به عنوان مثال شهید محسن حججی یکی از نمونه‌هایی است که در حال حاضر در روح و ذهن ما ساری و جاری است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی در بخشی دیگر از گفته‌های خود گفت: در بخش نشست‌های تخصصی و ورک‌شاپ یک سری اتفاقات بزرگ را دنبال خواهیم کرد. بحث دیگر ما بحث آموزش است که از اولویت‌های جدی مرکز هنرهای تجسمی خصوصا در سایر استان‌ها و نقاط محروم به شمار می‌رود و ان‌شاءالله از تمام توانمندی‌ها بهره خواهیم برد. همچنین در بخش جشنواره‌ها، هرچند که از اولویت‌های اصلی ما نیست اما به برگزاری آن کمک خواهیم کرد و امیدواریم اتفاقات خوبی را در این حوزه هم شاهد باشیم.

وی توضیح داد: در بخش نمایشگاه‌ها امیدواریم هم‌زمان با چهلمین سال انقلاب اسلامی نمایشگاه «ابوالفضل عالی» به یک نمایشگاه بزرگ تبدیل شود. همچنین بحث شناسنامه‌دار کردن آثار حوزه هنری نیز یکی از اتفاقات بزرگ این بخش است که اتفاق خواهد افتاد. در بخش دیگر نمایشگاه‌ها بحث فروش آثار هنری را هم مطرح کردیم که با توجه به ارتباط خوبمان با فضای مجازی، اتفاقات خوبی خواهد افتاد. همچنین ما در این بخش با همکاری هنرمندان شروع به تولید آثاری فاخر با آبرنگ کرده‌ایم. در زمینه شهدای مدافع حرم نیز آثاری ارائه کردیم که در قالب نقاشی‌های دیواری طراحی شده است.

شجاعی تاکید کرد: از دیگر اتفاقاتی که طی این مدت رخ خواهد داد، مقابله با موازی‌کاری‌ است که به هم‌افزایی بیشتر تبدیل خواهد شد.

سید مسعود شجاعی طباطبایی در پایان این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه ارزیابی شما از فعالیت‌های گذشته مدیران مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری چیست و شما چه شاخصه‌هایی را در مدیریت مدنظر دارید، خاطرنشان کرد: اولین کار ما این است که عزیزانی که ارتباط‌شان با حوزه هنری قطع شده بود را مجددا بازگردانیم و شاهد حضور دوباره آنها باشیم؛ چرا که یکی از اولویت‌های ما حفظ شأن و جایگاه و منزلت اساتید حوزه هنرهای تجسمی است که به نوعی این اتفاق احیا شود. بنابراین به شکل جدی پیگیر این ماجرا هستیم تا این تعامل شکل بگیرد؛ چراکه باید بیشتر از این‌ها به این عزیزان توجه شود.

در پایان این مراسم شعری از شهید محسن حججی که در آخرین ویدئوی خود سروه بود، توسط مجری کارشناس برنامه خوانده شد.

همچنین در حاشیه این مراسم از اثر استاد حسن روح‌الامین در وصف شهید محسن حججی که در قالب نقاشی رنگ روغن تهیه شده بود، رونمایی شد.