به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی فرهنگ سرای ارسباران، نادر مشایخی آهنگساز و رهبر ارکستر، محمدصالح علاء نویسنده و شاعر و جواد بختیاری نقاش وخوشنویس در این میزگرد حضور داشتند .

نادر مشایخی ضمن اشاره به پیچیدگی های خاص ذهنی و تفکر ایرانیان  و سرهم بندی و روابط علی و معلولی در هنر ایرانی گفت : زیبایی شناختی را می توان یاد گرفت اما نمی توان یاد داد و این باور در اروپا هم وجود دارد . وی  همچنین در یادگیری هنر ایرانی به کسب تجربه ، تمرین ، تکرار ، خطا و آزمون در کنار راهنما و استاد تاکید داشت .

محمدصالح علاء نوشتن را یکی از دشوارترین کارهای دنیا دانست و در ادامه  افزود:  فکر می کنم جهان بینی ما به مثابه انسان شرقی با غربی ها متفاوت و تولید زیبایی های ما با رابطه علت و معلولی نیست و موافقم که در حوزه زیبایی شناسی و ادبیات با اینکه من درس خواندم و تدریس می کنم اما نمی توانم زیبایی شناسی را یاد دهم . یک نقاش وقتی یک پرتره ، نقاشی و خط را تولید می کند زیبایی ملزم به اثر همان زیبایی شناختی است .

جواد بختیاری در بخش دیگر این میزگرد خاطرنشان کرد:  مخاطب از چالش های امروز در عرصه هنر است . مکاتب زیادی در عرصه هنرهای تجسمی، ادبیات، موسیقی شکل گرفت که مکاتب کلاسیک قدمت بیشتری دارد. در این دوران سوپر استارها بیش از 3 یا 4 سال نمی توانند حضور پررنگی در عرصه های مختلف هنری داشته باشند. چراکه تعداد هنرمندان زیاد و تنوع طلبی در مخاطبان ایجاد شده است. امروزه با رشد اطلاعات و داده ها تعلق خاطر و عشق های قدیم را نمی بینیم .

وی در ادامه افزود : شتاب تنوع طلبی مخاطب ، هوش و زکاوت بیشتر هنرمند را می طلبد و البته این چالش در همه رشته های هنری وجود دارد تا جایی که شاهدیم تعلق خاطر و پایداری مخاطب کوتاه شده و در همه امور زندگی انسان امروزی پدیدارشده است .

نادر مشایخی یادآور شد: ذهن انسان امروز به سمت سرمایه داری می رود چرا که سلایق و ذائقه مخاطب از سوی آنها کنترل می شود تا جایی که آنها با ایجاد نیاز ، بازار ، تجارت و سود خود را با رقابت در این بازار بدست می آورند . البته در ایران به لحاظ تاریخی در یک زمان خاص قرار داریم و در چند سال آینده در این شرایط تغییرات زیادی بوجود می آید .

این آهنگساز تاکیدکرد: این شنونده است که از صدا جنبه عاطفی می گیرد و آن را به موسیقی تبدیل می کند و موسیقی اگر شنیده نشود موسیقی نیست . وی همچنین گفت : در کتاب زیبایی شناسی ناپدیدی اثر پل  ویریلیو آمده " ادراک ناشی از ناپدید شدن ذهن از جسم و غیبت از شرایط تسلط فناوری ارتباطات برزندگی روزمره انسان امروزی " زیبایی شناسی ناپدیدشدن " است . این وضعیت نوع بیماری جامعه اطلاعاتی است که شخص برای زمانی محدود از جسم و زندگی اطراف خود که تحت سلطه رسانه است دور می شود .

بختیاری با اشاره به کنترل سلیقه مخاطب از سوی نظام سرمایه داری غرب خاطر نشان کرد: ذهن مخاطب شناور شده و از مراکزی که باتشکیلات که فرمان جریان سازی و تغییر در کل جهان را صادر می کنند پیروی دارند . دلتنگی از هنر امروز رخت بربسته است.

مشایخی در ادامه افزود: ما باید نوع تفکر و لزوم ابزارها و سرمایه هایی که داریم را احساس و کاربرد صحیح آنها را درک کنیم .

وی چالش اصلی در موسیقی را در قدم اول یعنی تعلیم موسیقی دانست . او با اشاره به صحبت هایی از کیهان کلهر نوازنده کمانچه  

که بر این باور بود "تعلیم موسیقی نزد استاد راهنما طی 15 تا 20 سال امکان پذیر است"  ، ّآموزش موسیقی به مدت دو سال در آموزشگاه ها و مراکز آموزشی را قابل تعمل دانست .

این رهبر ارکستر تاکید کرد" نیازی نیست موسیقی ایرانی را جهانی کنیم همین که از شندیدن آن لذت ببریم و الهام بگیریم کافی است .

زیاد شدن نوازندگان بداهه پرداز ی را از موسیقی می گیرد و نت با ید طوری باشد که هر نوازنده ای در هر جای دنیا از آن سردر بیاورد.

صالح علاء نویسنده وشاعر با ابراز ارادت به استاد نادر مشایخی تاکیدکرد: نادر مشایخی صلاحیت دارد درباره موسیقی نظر دهد چون وی رهبر ارکستر سمفونیک ایران بوده و ارکستر شامل تمام سازهاست و سرودهای ملی را با ارکستر سمفونیک می نوازند و به اجرا در می آورند .

جواد بختیاری نقاش و خوشنویس در پایان تاکید کرد : وی هنر خوشنویسی را برآمده از جان مردم ایران دانست و اینکه ذهن است که برای اتفاق هنری تصمیم می گیرد . خوشنویسی یک مسیر متعالی را طی کرده که الان این هنر شناسنامه ایران است و خط نستعلیق بار زیبایی شناسی هنر ما را به دوش می کشد و باید روزی برسد که در هرخانه ای یک تابلو با خط نستعلیق دیده شود .

دوست دارم در جامعه ای نفس بکشم که از فعالیت های خوشنویسی لذت می برد. گروهی از افراد دلسوز دور هم جمع شدند تا راهکارهای لازم را برای علاقه مندانی که می خواهند آینده مطلوبی برای این هنر ترسیم کنند بیاندیشند .

این خوشنویس همچنین اظهارداشت : هنرمندان می توانند با اشاعه زیبایی شناسی و هنر خود نقطه مثبت خوشنویسی و فرصت طلایی پیش روی خوشنویسی ایران را با ارتقای اعتماد به نفس ،خلاقیت هنری در حوزه چیدمان، روش ها و تکنیک های نوین در هنر خوشنویسی به مسیر تعالی سوق دهند .