سرویس تجسمی هنرآنلاین: سعید فلاح‌فر که قرار است نمایشگاه عکس‌هایش با عنوان "جایی که هیچ /ع/کس نیست" در گالری نگر برپا شود به هنرآنلاین گفت: در عکس‌های این نمایشگاه من به دنبال ثبت تصاویری بودم که در آن رابطه میان شهر و انسان به هم خورده است.

او ادامه داد: ما برای این نمایشگاه از میان هزار فریم عکس گزینش کردیم  و در نهایت به نزدیک 20 فریم عکس رسیدیم که برای نمایشگاه نهایی شد. دلیل این گزینش آن بود که من معتقد بودم اگر قرار است این عکس‌ها به عنوان تک عکس نمایش داده شود، به دلیل ساختار تصویری که دارند نباید عجیب و غریب به نظر برسند.

این هنرمند عکاس گفت: این آثار، عکس‌هایی است که شباهت ظاهری عمده‌ای نسبت به بسیاری از تصاویری دارد که ممکن است، عکاس‌های بسیاری از آماتور تا حرفه‌ای ثبت کرده باشند؛ اما این مجموعه با یک ایده آغاز شد، این که مواجه با شهر مهم است و نه خود عکاسی.

فلاح‌فر گفت: در تمام این عکس‌ها حتی یک برگ یا انسان جا به جا نشده است و من کسی و یا حرکتی را کارگردانی نکرده‌ام تا از آن بخواهم عکاسی کنم. من برای ثبت یک ایده ذهنی نزدیک به دو یا سه ماه در خیابان‌های تهران گشتم تا اتفاقی که در ذهنم بود رخ بدهد و من عکس بگیرم.

او گفت: در حقیقت من با شهر معاشرت کردم و در دل شهر رفتم تا مصداق آن تصویری را که در ذهن دارم بیابم. این نکته اهمیت دارد که این عکس‌ها ساختگی نیست.

این هنرمند عکاس گفت: به واقع یک عکاس می‌تواند در عرض دو ساعت تصاویر شبیه این نمایشگاه را ثبت کند اما اعتقاد دارم در این صورت معاشرتی با عکس‌ها و سوژه‌ها صورت نمی‌گیرد. البته تخصص من در معماری و مرمت بناهای تاریخی در کنار عکاسی باعث شده به سواد شهری احاطه داشته باشم.

فلاح‌فر گفت: این قضیه به آن منجر شده است که در مواجه با شهر تنها یک نظاره‌گر نباشم و زندگی کنم. شاید در تک عکس‌های نمایشگاه اتفاق عجیبی رخ نداده باشد اما مهم ایده نمایشگاه بود که تفاوت دارد. این عکس‌ها در گالری به گونه‌ای است که شکل ارتباط مخاطب با آن‌ها، او را به سوی آن معاشرت برگرفته از ایده ببرد.

او گفت: من در این عکس‌ها به گونه‌ای عمل کرده‌ام که تکنیک عکاسی به چشم نیاید. در حقیقت سعی داشتم به عمد از تکنیک فرار کنم؛ زیرا زمانی که شما بر تکنیک‌ها احاطه دارید، فرار کردن از آن قشنگ‌تر و حتی سخت‌تر از استفاده کردن از آن است. این اتفاق برای ساده و ممتنع بودن تصاویر صورت گرفت. شاید عکاسان جوان فکر کنند که این کار ساده‌ای است اما زمانی که وارد پروسه کار بشوند؛ متوجه می‌شوند که به تصویر در آوردن یک عکس ساده سخت‌تر است.

سعید فلاح فر

این هنرمند عکاس گفت: این نمایشگاه عکس به معنای سنتی نیست. تلنگری برای معاشرت بیشتر با شهر است. این نمایشگاه قرار است بعد از این در شهرهای دیگر نیز به نمایش در بیاید. 9 شهریور ما این نمایشگاه را در گالری شهرنوش انزلی به نمایش در می‌آوریم.

لازم به یادآوری است نمایشگاه "جایی که هیچ /ع/کس نیست" جمعه 27 مردادماه در گالری نگر واقع در  قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک 33، زنگ سوم افتتاح شد و علاقه مندان تا اول شهریور می‌توانند از این نمایشگاه دیدن کنند.