سرویس تجسمی هنرآنلاینهامد جابرها که نمایشگاه دومش از سری "زوال" با عنوان "کَندن" در گالری آران برپاست به هنرآنلاین گفت: من در حدود یک‌سال گذشته با توجه به این که می‌دانستم قرار است چیدمانی در محل گالری آران داشته باشم، بر اساس همان فضا طراحی‌هایی را صورت دادم.

او ادامه داد: این طراحی‌ها البته به مرور زمان دچار تغییر شدند و با توجه به هر اتودی که می‌زدم، متوجه می‌شدم که به چه متریال و یا اشکالی نیاز دارد و برخی زوایا در کارم پررنگ‌تر می‌شد.

این هنرمند گفت: این اتفاق از لحاظ تکنیکال رخداد اما از لحاظ مفهومی موضوع این نمایشگاه از مدت‌ها قبل در ذهن من وجود داشت. من در ادامه نمایشگاه نخست که پیرامون مسئله هستی‌شناسی زوال شکل گرفته بود تصمیم داشتم در این نمایشگاه کمی نمادهای این مفهوم را بررسی کنم و با آوردن رفرنس‌های تاریخی نمایشگاه را شکل بدهم.

نمایشگاه آثار هامد جابرها در گالری آران

جابرها گفت: به همین دلیل و با توجه به دامنه مطالعات و اتودهایی که صورت می‌گرفت باعث شد که جور دیگری به موضوع فکر کنم و از این بابت حتما تفاوت عمده‌ای از زمان شکل‌گیری اثر تا خروجی نهایی آن وجود دارد. اما لزوما به دلیل این که من برای آثارم رفرنس‌هایی مثل جنگ، کودتا و یا انقلاب را در نظر گرفتم، قصد داشتم خیال‌پردازی مخاطب را متوقف کنم و به سمت همان رفرنس‌ها ببرم.

او گفت: ممکن است که این رفرنس‌ها ذهن‌ها را از ماهیت آثار نمایشگاه به سمت عنوانی چون ضد جنگ ببرد اما به واقع من در پی چنین محتوایی نبودم. در این نمایشگاه من به نزدیک بودن متریال و مفاهیم نیز اندیشیدم. به عنوان مثال میخی که در  کتاب فرو رفته استعاره‌ای از رنج مسیح بود که به صورت یک شعر است و در ستایش زخم‌های مسیح به وجود آمده است. یا قطعا برای انقلاب و جنگ از ویدئو و عکس استفاده کردم، مثلا عکس مستندی که بر روی آهن زنگ زده چاپ شده و تصویر آن در داخل کاسه‌ای از آب دیده می‌شود.

این هنرمند گفت: درباره چیدمان‌ها هم این اتفاق می‌افتد. به خصوص چیدمان کودتا که قلب‌های داخل ژلاتین در طول نمایشگاه واکنش‌های شیمیایی از خود نشان می‌دهند و این عضلات به دلیل وجود اکسیژن کافی پوسیده می‌شوند.

نمایشگاه آثار هامد جابرها در گالری آران

جابرها گفت: من می‌خواستم آثارم کاملا ایستا نباشند و هر کدام مانند اتفاقی که به عنوان رفرنس به آن ارجاع داده می‌شوند، روند رو به زوالی را داشته باشند. به خصوص درباره قلب‌ها که چیدمانی درباره کودتا بود. در واقع همه این کارها تابع زمان هستند و البته پرنده‌ها و ماهی‌ها نیز در مدتی طولانی‌تر، سرنوشتی شبیه به قلب‌ها و دیگر آثار نمایشگاه پیدا خواهند کرد.

او گفت: فصل‌های این نمایشگاه طبق نگرش من به موضوع زوال ادامه خواهند داشت اما این که نمایشگاه بعدی من هم باشد را نمی‌دانم. من فصل سوم این نمایشگاه را در ذهن خود ساخته‌ام و همین ایده را ادامه خواهم داد و می‌دانم که تا هفت فصل پیش خواهد رفت اما این که چه زمانی به نتیجه خواهد رسید، مشخص نیست.

لازم به یادآوری است نمایشگاه آثار هامد جابرها با عنوان "زوال، فصل دوم: کَندَن" تا 10 شهریور در گالری آران به نمایش در می‌آید. گالری آران در خیابان کریم‌خان، خیابان خردمند شمالی، کوچه دی پلاک 12 واقع شده است.