به گزارش هنرآنلاین  بخش جنبی سالانه هنر معاصر پرسبوک با اجرای نور در شب با همکاری مؤسسه هنرهای معاصرِ آرتا ١٩ تا ٢١ مهرماه در تپه‌های ماسه‌ای حسن‌آباد در اصفهان آغاز می‌شود.

این کارگاه با عنوان [اجرا با نور] برای هنرمندان و هنرجویانی برپا خواهد شد که علاقه‌مند به تجربه استفاده از نور به عنوان متریال اصلی در ارائه آثارشان هستند.

در بخش عملی این کارگاه، به بررسی کاربردی ایده‌ها و نحوه ارائه آن در طبیعت، با استفاده از توانایی‌ها و علاقه شرکت‌کنندگان پرداخته می‌شود.

در بخش مباحث نظری، شرکت‌کنندگان با بروسی نور به عنوان یک اثر هنری؛ تاریخچه این هنر و هنرمندان پیشرویی که نور را ماده اصلی اثر خود قرار داده‌اند، ارائه‌های مختلفی که در زمینه اجرا با نور می‌توان پی‌گیری کرد، و هم‌چنین با نحوه عکاسی از اجراهایی که با نور انجام می‌گیرد، آشنا خواهند شد. این کارگاه ١٩ مهرماه برگزار خواهد شد.

 دومین  روز این کارگاه به  مباحثی چون  اکو آرت ماهیت و شاخصه‌های آن، ایده‌پردازی و تجربه عملی در زمینه اکو آرت و هنر محیطی اختصاص دارد که با حضور مجید ضیائی و تارا گودرزی تدریس می‌شود. این کارگاه ٢٠  مهرماه در تپه‌های ماسه‌ای حسن‌آباد و معدن نمک برگزار می‌شود.

این کارگاه با محوریت بحث و تبادل نظر پیرامون «اکو آرت»، به طرح ماهیت و ویژگی‌های آن می‌پردازد. اکوآرت همانند بسیاری از گرایش‌های هنر محیطی نه بر کار ماده‌ای مشخص تأکید دارد، نه متکی بر رسانه‌ای خاص مثل مجسمه، نقاشی یا موسیقی است و نه از قوائد کلاسیک ایجاد و ارائه اثر هنری پیروی می‌کند. آثار به وجود آمده در این نوع هنر خصلتِ چند رسانه‌ای دارند و قلمروِ وسیع و گسترده‌ای را در بر می‌گیرند.

بخش عملی کارگاه با تمرکز بر مباحث نظری و با هدف به وجود آوردن فرم و مفهومی خلاقانه در طبیعت خواهد بود. شرکت‌کنندگان زمینه‌های مختلف کار در طبیعت را که در بخش تئوری با آن آشنا شده‌اند را به صورت عملی تجربه خواهند نمود. درنهایت نمونه کارهای به وجود آمده در کارگاه مورد نقد و بررسی خواهد گرفت.

مجید ضیائی (مدرس کارگاه)، سال‌هاست که بر روی مدیوم سرامیک و استفاده از آن در زمینه هنرهای وابسته به محیط کار کرده است. بخشی از فعالیت‌های او مربوط به پروژه‌های مکان–ویژه‌اند که بر وضعیت قرار گیری اثر در یک مکان مشخص تأکید شده است. کارهای گروهی و مشارکتی متنوعی در هرمز، قشم، تبریز و پلور به سرپرستی او انجام شده‌اند که زمینه‌ی هنر اجتماعی و زیست محیطی در آن‌ها دیده می‌شود. او هم‌چنین در سال گذشته در پروژه جهانی هنر کوچ‌رو و در برنامه رزیدنسی مرکز هنر طبیعت یاتو در کره جنوبی شرکت داشته است.

هم‌چنین در این دوره کارگاه فایبرآرت، تجربه کار مشارکتی و چیدمان محیطی با حضور ندا درزی ٢١ مهرماه در روستای قورتان نیز برگزار می‌شود.

ظرفیت شرکت کارگاه هنر محیطی در طبیعت  بخش جنبی سالانه هنر معاصر پرسبوک محدود است و علاقه‌مندان تنها تا ٣٠ مردادماه فرصت ثبت نام دارند و هزینه این دوره ٣٧٥ هزار تومان است. این شهریه شامل سفر به حسن آباد اصفهان و حومه، اقامت در هنرمندسرای آلمن با پذیرایی کامل و شرکت در کارگاه های تئوری و عملی است.

گزیده آثار هنرمندانی که در این دوره شرکت می کنند در کتاب هفتمین سالانه هنر معاصر پرسبوک منتشر می‌شود و به شرکت‌کنندگان گواهی نامه پرسبوک اهدا می‌شود و آثار منتخب در خانه صفوی نمایش داده می‌شوند.

جهت ثبت‌نام و اطلاع از جزئیات بیشتر با شماره 989166972539+ تماس بگیرید، و نیز به کانال تلگرام پرسبوک @persbookart مراجعه کنید و یا با آدرس ایمیل persbook@gmail.com ارتباط برقرار کنید.

مؤسسه هنرهای معاصر آرتا با مدیریت تارا گودرزی و مدیریت اجرایی راضیه گودرزی از زمستان سال ١٣٩٢ فعالیت خود را در شهر زیبا و باستانی خرم‏‌آباد آغاز کرده است. هدف این مؤسسه ایجاد مرکزی بین المللی با رویکرد پژوهشی هنری و ایجاد پلی ارتباطی بین هنرمندان و مراکز هنری داخل و خارج از کشور در جهت ارتقاء هنر‏ مشارکتی است.

مؤسسه هنرهای معاصر آرتا در کارنامه خود برگزاری چهار ایونت «اجرا با نور» با شرکت هنرمندانی از ایران، سوئد، ایتالیا، هند، نیوزلند، فرانسه و سنگاپور و برگزاری نمایشگاه «در گستره» در کشور آلمان از آثار شش هنرمند زن ایرانی و برگزاری دو جشنواره همار در زمینه هنر محیطی، آبشار بیشه و جزیره هرمز را دارد.