سرویس تجسمی هنرآنلاین: فرشید پارسی‌کیا که نمایشگاه "توان گریستن از سویدای جان" مجموعه دوم از سری نمایشگاه‌های "انسان دشواری وظیفه است" را در گالری دنا گردآوری کرده است به هنرآنلاین گفت: مجموعه نمایشگاه‌های "انسان دشواری وظیفه است" که خود بخشی از یکی از اشعار احمد شاملو است به نوعی در پی به چالش کشیدن نگاه اومانیستی این شاعر در جریان اشعار اوست.

او ادامه داد: بیشتر منتقدان اعتقاد دارند که شاملو در اشعارش نگاهی انسان محور دارد. ما در این نمایشگاه به دنبال نقد شاملو نبودیم، تنها می‌خواستیم با بررسی برخی مفاهیم در شعر او نگاه و اندیشه او را به چالش بکشیم.

مدیر گالری دنا گفت: عنوان این نمایشگاه که "توان گریستن از سویدای جان" است مربوط به یکی از اشعار شاملو است که در اواخر عمر او با توجه به نگاه ماتریالیستی‌اش سروده شده است که به نظر می‌رسد در آن به نوعی نگاه انسان محور شاعر دچار تزلزل شده است.

پارسی‌کیا گفت: ما برای این نمایشگاه نحله‌های فکری شاملو را از دریچه شعر او بیرون کشیدیم و در شکل یک پروپزال با عناوین فرعی مختلف به هنرمندان ارائه کردیم تا به وسیله آن‌ها و یا بهتر حول محور آن‌ها ایده‌های خود را اجرایی کنند.

او گفت: "سویدا" به معنی نوعی رخوت تیره در قلب است که از نظر عاطفی تاثیرپذیر نیست. بسیاری اعتقاد دارند که اگر این بخش از بدن انسان تاثیرپذیر شود انسان به مقام‌های بلند عرفانی می‌رسد. به عنوان مثال پرسشی که ما از خودمان برای برگزاری نمایشگاه داشتیم این بود که اگر دو سرباز مجروح که به یک اندازه جراحت داشته باشند، یکی ایرانی باشد و دیگری عراقی ما کدام یک را ابتدا مداوا می‌کنیم. در حقیقت در پاسخ به این سوال می‌توان نتیجه گرفت که وجدان یک معنای واقعی نیست و ما بر طبق جریان‌های روزمره زندگی و بر اساس سود و زیان تصمیم می‌گیریم و عملی را انجام می‌دهیم.

کیوریتور این نمایشگاه گفت: بر این مبنا، نگرش اومانیستی به جهان نوعی توان به حساب می‌آید که به نظر باید این روش فکری را به چالش کشید.

پارسی‌کیا گفت: این نمایشگاه قرار است در گالری‌های مختلفی در سراسر کشور به نمایش در بیاید و در نهایت به فرانسه می‌رود. یک خلط مبحثی در این باره اتفاق افتاده است و چون من مدیر گالری دنا هستم همگی فکر می‌کنند این پروژه برای گالری دنا است. در حقیقت من کیوریتور این نمایشگاه هستم و هنرمندانی که در این پروژه هستند نیمی افرادی هستند که با گالری همکاری می‌کنند و باقی هنرمندان با توجه به موضوع نمایشگاه برای همکاری انتخاب شده‌اند.

او گفت: ما برای این نمایشگاه طی جلساتی متعدد به بحث و گفت‌وگو نشستیم و درباره ایده‌ها با یکدیگر سخن گفتیم که در نهایت به این نمایشگاه رسید.

فرشید پارسی‌کیا گردآورنده نمایشگاه "توان گریستن از سویدای جان" است که با همکاری زهرا منصف، آثاری از محمد اردلانی، اونیش امین‌الهی، زهره خلیفه، زروان، اشکان قازانچایی، محبوبه میرزایی، نزار موسوی‌نیا، ساسان مویدی، هانی نجم و رسول یونان را در این نمایشگاه ارائه داده‌اند. همچنین علیرضا آدینه در این نمایشگاه شعر،  الهام زارع‌نژاد پرفورمنس آرت، جمال سامری موسیقی اجرا می‌کنند و ویدئوآرتی از سیاوش مقیمیان نیز پخش می‌شود.

نمایشگاه یادشده  تا جمعه 27 مردادماه 1396 از ساعت 16تا 20 برای بازدید علاقه‌مندان با حمایت "فر گالری " برپاست.

این نمایشگاه به فرزندان ِ متهم ِ پرونده قتل ِ ( آتنا اصلانی) تقدیم شده و در توضیحات نوشته است: نمایشگاه توان گریستن از سویدای جان دومین نمایشگاه از سلسله نمایشگاه‌های (انسان دشواری وظیفه است) که در گالری دنا برگزار می‌شود. نخستین نمایشگاه این مجموعه با عنوان (توان دوست داشتن و دوست داشته شدن) در اردیبهشت ماه 1396 و همچنین در گالری سایان ِ اصفهان نیز برگزار شد. این نمایشگاه‌ها در ماه‌های آتی با دو عنوان دیگر در گالری دنا و دیگر گالری‌های معتبر شهرستان‌ها برگزار خواهد شد.

گالری دنا در خیابان طالقانی، خیابان سپهبد قرنی، کوچه سوسن، پلاک ۴ قرار دارد. این گالری روزهای شنبه تعطیل است.