به گزارش هنرآنلاین به نقل از  روابط عمومی موزه هنرهای معاصر تهران ؛چهارمین جلسه سخنرانی در ارتباط با نمایشگاه پرویز تناولی روز دوشنبه 15 امردادماه ساعت 5 بعدازظهر با حضور امیرحسین ماحوزی و با نگاهی دوباره به اساطیر و عرفان ایرانی و به بهانه ی هنر پرویز تناولی در سالن سینمای موزه هنرهای معاصر تهران برگزار می شود.

امیر حسین ماحوزی عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور است و در دانشگاه آزاد تدریس می کند . ماحوزی مقاله هایی متعدد درباره ی مولانا و شاهنامه  نگاشته است. کتاب او با عنوان "تشبیه در کلیات شمس" در سال 1390 به چاپ رسیده و اثر دیگر او " مهرورزی در شاهنامه فردوسی " بزودی به نشر درخواهد آمد.

همچنین شروین وکیلی ، دانش‌آموخته‌ی زیست‌شناسی و جامعه‌شناسی فرهنگ از دانشگاه تهران  و  دکترای جامعه‌شناسی سیاسی از دانشگاه علامه طباطبایی و مدرس دانشگاه تهران ، با عنوان " دو سویه از نقش‌مایه‌های مربوط به شیر در اساطیر ایرانی" سخنرانی می کند.

شروین وکیلی نویسنده‌ی بیش از سی عنوان کتاب در زمینه‌های جامعه‌ شناسی تاریخی، اسطوره‌ شناسی و تاریخ فلسفه می باشد و در میان آثارش مجموعه‌‌ی « تاریخ خرد » به سیر اندیشه‌ی فلسفی ،مجموعه‌ی «اسطوره‌ شناسی ایرانی» درباره‌ی باورها و آیین‌ها و روایت های ایرانی،اسطوره‌ شناسی پهلوانان ایرانی، اسطوره‌ شناسی ایزدان ایرانی، اسطوره‌ شناسی آسمان شبانه، اسطوره‌ی آفرینش بابلی، اسطوره‌ی یوسف و افسانه‌ی زلیخا و از مجموعه‌ی تاریخ تمدن ایرانی ؛فرگشت انسان، کوروش رهایی‌بخش، داریوش دادگر، اسطوره‌ی معجزه‌ی یونانی و ... انتشار یافته است.

 

قبل از سخنرانی امیرحسین ماحوزی،فیلم مستند "نقطه و شیر "ساخته سروناز علم بیگی و به تهیه کنندگی گالری10 درباره ی پرویز تناولی نمایش داده خواهدشد. این فیلم مستند درباره ی تناولی و اندیشه های او که به چهار وجه شخصیت هنری و فرهنگی او یعنی مجسمه سازی، نقاشی، نویسندگی و مجموعه داری نگاه می کند.

نمایشگاه "پرویز تناولی و شیرهای ایران" از روز 11 تیر ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح و تا روز 7 شهریور ماه ادامه دارد. بازدید از این نمایشگاه،روزهای یکشنبه تا پنج شنبه هر هفته از ساعت 10 صبح  تا 7 عصر، جمعه ها از ساعت 3 تا7 عصر می باشد.

یادآوری می شود،علاقه مندان می توانند جهت استفاده از برنامه سخنرانی ها (بصورت آزاد و رایگان ) به موزه هنرهای معاصر تهران مراجعه و یا جهت اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 88951965 تماس حاصل کنند.