سرویس تجسمی هنرآنلاین: مجموعه دوم نمایشگاه "پروسه" در گالری آ، نمایشگاه گروهی نقاشی گروه هنری برجاس در پروژه‌های آران، نمایشگاه چیدمان و مجسمههای آسمان اورعی با عنوان "موجودیت" در گالری ثالث و نمایشگاه گروهی "توان گریستن از سویدای جان" در گالری دنا، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

نگاه عمیق‌تر به یک روند در مجموعه دوم نمایشگاه "پروسه"

نمایشگاه "پروسه" در مجموعه دوم خود با ارائه آثاری ازبرنا ایزدپناه، پویا پرهیزکار، سهیل دانش اشراقی، علی ذاکری، امیرحسین قدسی، فرشاد مهدی‌زاده، احمد بطحایی، رضا ندیمی و بیژن نعمتی‌شریف بنا بر سوژه‌هایی که این هنرمندان انتخاب کرده بودند، شکل کامل‌تری از ایده اصلی نمایشگاه را نسبت به مجموعه اول ارائه کرده است.

در این نمایشگاه به خصوص در آثار هنرمندانی چون امیرحسین قدسی، علی ذاکری و همچنین بیژن نعمتی شریف و یا حتی پروژه عظیمی که در قالب ماکت‌های معمارانه ارائه شده بود، گسترده‌تر از آثار هنرمندان در نمایشگاه قبل موضوع و مسئله "پروسه" در کار هنری را تشریح کرده بودند.

آ

به عنوان مثال امیرحسین قدسی در این نمایشگاه همه دست‌نوشته‌ها، طرح‌های اولیه، ماکت‌ها و یا کلیت دفتر و یا لباسی که برای فیلم "اژدها وارد می‌شود" مانی حقیقی طراحی کرده بود را در یک چیدمان در کنار هم قرار داده بود و مخاطب به خوبی می‌توانست در جریان چگونگی شکل‌گیری طراحی صحنه این فیلم و چگونگی ساخت کشتی که در فیلم به عنوان لوکیشن استفاده می‌شد قرار بگیرد.

در حقیقت به واسطه آثار ارائه شده در هر دو مجموعه نمایشگاه "پروسه" که شکلی اورجینال داشتند، بستری مناسب برای تحقیق و پژوهش هم برای خود هنرمند و هم برای پژوهشگران و علاقمندان هنر به وجود آورده است تا بتوانند مسیر خلق از ایده تا اجرا را به صورت کاملا مدون بررسی کنند.

 

 

جهان‌های غریب و ملموس فیگورهای دفرمه شده

دومین نمایشگاه هنرمندان گروه هنری "برجاس" در پروژه‌های آران در ادامه نمایشگاهی شکل گرفته است که سال گذشته در گالری آران برپا شد. در این نمایشگاه که آثاری از حمید اسدزاده، فروزان سلیمانی، مصطفی معصومی، اکبر راد، شقایق شعبانی، علی فاضلی و فرزانه قلی‌زاده ارائه شده، هنرمندان سعی کرده‌اند فضای نقاشی‌های خود را در یک مسیر مشخص تعمیم دهند.

فضای بیشتر آثار این هنرمندان فیگوراتیو است و هرکدام از آن‌ها بنابر سبک و تکنیکی که در خلق اثر هنری استفاده می‌کنند، فضاهای متفاوتی را چه از لحاظ مفهومی و چه از لحاظ بصری پیرامون فیگورها، خلق کرده‌اند.

نمایشگاه گروهی گروه هنری

در آثار این هنرمندان تصاویر دفرمه شده از پرتره‌ها و فیگورهای انسانی در اشکال مختلفی به چشم می‌خورد که از لحاظ بصری یادآور و پیرو نقاشی‌هایی است که ون گوگ خلق کرده است. این اتفاق از لحاظ کیفیت رنگ‌گذاری و فضای اثر حس می‌شود. البته در این نمایشگاه پرتره‌نگاری از شمایل ائمه و برخی مکان‌ها شبیه بیت‌الله الحرام و مسجدالاقصی در نوعی ترکیب‌بندی خاص ارائه شده است که در آن در دل خطوطی یک شکل و منقطع این شمایل و تصویرها بروز می‌کند.

 

روزمره های دگرگون شده

چیدمان‌ها و مجسمه‌های آسمان اورعی در گالری ثالث با عنوان موجودیت، با نگاهی عمیق به مسائل روزمره زندگی انسانی شکل گرفته است. متریال و ابزاری که این هنرمند برای آثارش انتخاب کرده همگی اشیاء و وسایلی هستند که ما در زندگی روزمره از آن‌ها استفاده می‌کنیم.

او در چیدمان‌های متعدد خود از قاشق و چنگال برای ساخت حجم‌هایی در هم تنیده استفاده کرده بود که جدای از حس زیبایی‌شناسی، حسی سراسر خشونت را در مخاطبش بر می‌انگیزد. آسمان اورعی با قرار دادن یک جارو برقی در آکواریوم و از سویی چیدن کتاب‌ها بر روی هم و در هم تنیدن آن‌ها با ابزار و یراق‌های متنوع، به نوعی کیفیت معنایی این آثار را در یک شکل جدید از نو تعریف کرده است.

نمایشگاه مجسمه‌های آسمان اورعی در گالری ثالث

کتابی که از دل آن تعدادی خودکار هم شکل بیرون آمده، بشقاب‌هایی که در دلش تصویری از چهره‌هایی یکسان ارائه شده است، بشکه‌ای که دو دست سفید از دل آن بیرون آمده است و از طرفی مجسمه‌ای از یک کله سرنگون شده بر روی یک بالشت آبی رنگ، آثاری هستند که در یک تنوع فرمی در این نمایشگاه ارائه شده اما همه برگرفته از جهان شخصی هنرمند و نشان دهنده یک روند است.

 

از هم گسیختگی در توان گریستن از سویدای جان

"توان گریستن از سویدای جان" که مجموعه دوم از نمایشگاه "انسان دشواری وظیفه است" در گالری دنا بود در ظاهر نخست نمایشگاهی جذاب اما از هم گسیخته به نظر می‌رسد.در این نمایشگاه بنا بر موضوع کلی آثار متنوع عکس، چیدمان، مجسمه، ویدئو آرت و نقاشی ارائه شده که علیرغم موضوع کلی خط ربطی میان آن‌ها پیدا نمی‌شود و می‌توان نبود این خط را به فضایی وهوم‌آلود موضوع نمایشگاه مرتبط دانست.

در این نمایشگاه تک آثار تامل برانگیزی ارائه شده است. مانند اثری از زروان که عکس چند کودک کار بر روی دیوار در پشت خطوطی ساخته از کش پنهان شده بود و با تکان دادن این کش‌ها تصویری اعوجاج یافته در برابر چشم متبادر می‌شد.در این نمایشگاه عکس‌ها، نقاشی و یا چیدمان‌هایی که ارائه شده‌اند در ساختار کلی اثر از فرمی کاملا تثبیت شده برخوردار هستند.

نمایشگاه گروهی مالتی مدیا در گالری دنا‎

در این نمایشگاه عکسی از بازگشت آزادگان، نقاشی فیگوراتیوی از یک زن، مجسمه‌ای فلزی که در روی آن الماس‌هایی می‌درخشیدند و در پشت این ظاهر زیبا خنجرهای متعددی فرو رفته‌اند، یک صفحه نت موسیقی، کلاژهایی برگرفته از نگارگری که در آن به جای درخت از آیینه‌کاری استفاده شده، ویدئوآرتی درباره کشتار کودکان در سراسر جهان، نقاشی ترکیبی از نوشته‌هایی نامفهوم و عکس احمد شاملو، عکسی از رسول یونان که مردی را در کنار ساحل به تصویر می‌کشید و هم چنین تندیس سلیکونی از سر یک زن که دو دوست مجزا از دیوار دستمالی بر سر او بسته بودند، به چشم می‌خورد.