سرویس تجسمی هنرآنلاین: رجحانه حسینی مدیر گالری ابد و دبیر دومین نمایشگاه سرامیک بنیان به هنرآنلاین گفت:دومین دوره نمایشگاه سرامیک بنیان با عنوان "مرز" از امروز 30 تیرماه در گالری‌های خانه هنرمندان ایران برگزار می‌شود.

او ادامه داد: این نمایشگاه در دوره اول با عنوان "شکستنی" برگزار شد اما در این دوره ما رویکرد خود را تغییر دادیم و آثاری را از هنرمندان مختلف که در شاخه‌های هنری متنوعی چون عکس، نقاشی، ویدئو و غیره فعالیت می‌کنند برای شرکت در این نمایشگاه به نمایش در آوردیم.

دبیر این نمایشگاه گفت: این هنرمندان در آثارشان از پیش زمینه سرامیک استفاده کرده و برای بیان اثر خود به نوعی از ظرفیت‌های مدیای تخصصی خود با سرامیک استفاده کرده‌اند. ما تلاش کردیم تا در این نمایشگاه سرامیک را که عقبه طولانی در فرهنگ ما دارد به عنوان یک رسانه در بدنه هنرهای تجسمی کشور مورد توجه قرار دهیم.

حسینی گفت: امسال این نمایشگاه در سه بخش برگزار می‌شود. در بخش فراخوان که ابتدا ۱۰۸ پروپوزال از ۹۰ هنرمند به دست‌مان رسید و در نهایت ۱۹ اثر برای حضور در نمایشگاه انتخاب شدند. داوری آثار به عهده سیامک دل‌زنده، هلیا دارابی، کامبیز موسوی اقدم و امید قجریان بود.

او ادامه داد: ما یک بخش کیوریتوری هم در نمایشگاه داریم که در این بخش ۴ نمایشگاه‌گردان شامل ندا رضوی‌پور، بهداد لاهوتی، زروان روح‌بخشان و خودم آثاری را به نمایشگاه دعوت کردیم و در واقع بر اساس ذهنیت‌مان از کیوریت کردن یک نمایشگاه در دل این نمایشگاه با تمی مشخص، آثاری را برای نمایشگاه انتخاب کردیم. در این نمایشگاه حدود ۴۰ اثر در مجموع به نمایش در می‌آید، و تم نمایشگاه امسال را "مرز" گذاشتیم و هر ۴ کیوریتور با این تم آثاری را کیوریت کردند. "مرز بین هنر کاربردی و فاین آرت"، "مرز بین واقعیت و خیال" و "مرز بین خالصی و ناخالصی" از جمله عنوانی هستند که کیوریتورها حول محور آن آثاری را جمع‌آوری کرده‌اند.

دبیر نمایشگاه "سرامیک بنیان" اضافه کرد: ما امسال یک بخش بین‌الملل هم داریم که همزمان با نمایشگاه تهران در دو کشور ژاپن و آمریکا برگزار می‌شود. هر کدام از این نمایشگاه‌ها توسط یک کیوریتور مشخص و در یک گالری از پیش تعیین شده برگزار می‌شود.

او گفت: ما به سفال و سرامیک که پیشینه تاریخی طولانی در کشور ما دارند توجهی نکرده‌ایم. این متریال می‌تواند عملکرد بسیار قوی در همه شاخه‌های هنرهای تجسمی داشته باشد به شرط آن که گستره نگاه به این حوزه را باز کنیم و حضور سرامیک را تثبیت کنیم.

نمایشگاه "سرامیک بنیان" با عنوان "مرز" که در مدیاهایی چون عکس، نقاشی، ویدئو، حجم و مجسمه برپا می‌شود به همت آکادمی هنرهای تجسمی "آد" و با همکاری انجمن هنرمندان سفال و سرامیک روز  جمعه ۳۰ تیرماه در خانه هنرمندان ایران افتتاح می شود و  تا ۱۳ مرداد در خانه هنرمندان ایران ادامه خواهد داشت.