سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه گروهی ویدئوآرت که بهنام کامرانی و فرشته عالم‌شاه کیوریتوری آن را بر عهده دارند با ارائه آثاری از فریده شاهسوارانی، حامد صحیحی، فرشته عالم‌شاه، بهنام کامرانی و رسول معرک‌زاده با عنوان "گیاه شناسی" این روزها در گالری ویستا برپاست.

نمایشگاهی که هنرمندان آن با رویکردی انتقادی، محیط زیست و بحران‌های محیط زیستی را موضوع کار خود قرار داده‌اند و به طرح موضوعاتی پیرامون اهمیت توجه به زیست بوم انسان پرداخته‌اند.

در این نمایشگاه 5 ویدئوآرت ارائه شده است که هرکدام از هنرمندان با توجه به پیشینه هنری خود در رشته‌های مختلف هنر تجسمی، برداشت‌ها و نگاه هنری خود را به واسطه ابزاری به نام ویدئو به تصویر تبدیل کرده‌اند که از این منظر می‌توان تفاوت در نگاه و خروجی اثر را به راحتی تشخیص داد. البته این تفاوت موجب ایجاد نوعی تنوع شده که در نهایت برای مخاطب نوعی رضایت را به همراه دارد.

نمایشگاه گروهی ویدئوآرت در گالری ویستا

در دو اثر از پنج اثر این نمایشگاه، انسان به عنوان بخشی از طبیعت به عنوان موضوع اصلی انتخاب شده است. این آثار به نظر برمبنای تفکری انتقادی، برخواسته از موضوع نفی روشنگری که در قالب ایدئولوژی تئوریسین‌های مکتب فرانکفورت نمود پیدا می‌کند، شکل گرفته و انسان در ادامه درخشش ظفرمند خود در غلبه بر جهان هستی به عنوان یک مرکز قائم به ذات در یک تقابل با گیاهان به عنوان نمادی از طبیعت مورد سوال قرار می‌گیرد و هنرمندان در ویدئوی خود سعی کرده‌اند درباره تاثیر انسان بر طبیعت و یا رابطه‌اش با طبیعت سوالاتی را در قالب تصویر بیان کنند.

در این تصاویر که به سادگی هر چه تمام‌تر و در وجوهی کاملا مینیمالیستی عرضه شده‌اند، انسان به عنوان یک عامل، تاثیر عمیق و ویران‌گری بر روی طبیعت خود گذاشته است و این تاثیر که به تخریب محیط زیست می‌انجامد در وجهی نمادین به تصویر در آمده است.

نمایشگاه گروهی ویدئوآرت در گالری ویستا

در یکی از این ویدئوها نهالی توسط انسانی کاشته می‌شود که بعدتر و بعد از رشد آن به دلیل بحران کم آبی این درخت خشک شده و در حقیقت نابود می‌شود و آن انسان به عنوان عامل اصلی نابودی آن سعی می‌کند این درخت را به عنوان یک مترسک باز هم در خدمت خواسته‌های خود در بیاورد و انسان بعد از این جایگزینی برای آن درخت خشک شده ندارد و جای خالی آن درخت خشک شده باقی است.

در برخی دیگر از آثار این نمایشگاه هنرمندان با ساده‌سازی تصویر و تقلیل و خرد سازی نمادهای بصری، با نشان دادن تصاویر متحرک از رشد و نمو گیاهان و یا تاثیرات مخربی که بر آن‌ها وارد می‌شود، خود مساله گیاهان را بررسی کنند. در این ویدئوها المان‌ها، رنگ و نوع پردازش تصویر به گونه‌ای است که مخاطب انگار در برابر یک تابلوی نقاشی قرار گرفته است و در مسیر تکامل این تصاویر با هنرمند همراه شده است.

 نمونه این اثر تصویری از یک چمنزار و جوی آب است که ابتدا از یک صفحه سیاه آغاز می‌شود و بعد با ظاهر شدن خطوط سبز و پر شدن فضای تصویر از این خط‌ها و کامل شدن تصویر به ویدئویی متحرک از تصویر چمنزار ختم می‌شود که در یک سیر لوپ تکرار می‌شود.

نمایشگاه گروهی ویدئوآرت در گالری ویستا

در برخی از تصاویر به واسطه امکانات تکنولوژیک در خلق تصویر، هنرمندان با در هم تنیدن ایده‌های خود به واسطه تدوین و مونتاژ تصاویری غیر واقعی را به وجود آورده‌اند که این تصاویر هم در تکمیل پازل، به کشف ذهنیت برگزارکنندگان این نمایشگاه کمک می‌کند.

در یکی از این ویدئوها خاک و یا سنگ به عنوان بستر رشد گیاهان به نمایش در می‌آید  و در خلال تحرک تصویر به ناگاه چشم‌هایی در فضاهای مختلف تصویر ظاهر می‌شود که با ایجاد حسی رعب‌انگیز مخاطب را با  وضعیتی غیر واقعی مواجه می‌کند و به عنوان نمادی از مرگ و یا خاک بدون گیاه که تبدیل به گورستانی پنهان شده است، نمود پیدا می‌کند.

یکی از نکات مورد توجه در آثار این نمایشگاه که می‌توان به عنوان حُسن از آن یاد کرد ، عدم پیچیدگی در ارائه آثار است به گونه‌ای که مخاطب در مواجهه با این آثار هم حس‌های متنوعی را از آثار هنری به واسطه نوع رنگ و تصاویر و المان‌ها درک می‌کند و هم این عدم پیچیدگی علیرغم جذابیت‌های بصری که منتقل می‌کند به درستی و تمام و کمال معنا را منتقل می‌کند.

نمایشگاه گروهی ویدئوآرت در گالری ویستا

از سویی جدای از ماهیت درونی نمایشگاه که وابسته به آثار است،  برگزاری نمایشگاهی خاص و ویژه که به رسانه ویدئوآرت بپردازد در فضایی کنونی اتفاق شایسته‌ای است چرا که این نمایشگاه‌ها به دلیل عدم نفع اقتصادی برای گالری‌دارها، کمتر امکان نمایش گذاشتن پیدا می‌کنند.

در فضای کنونی هنر که رسانه‌های جدید به عنوان یک امکان گسترده در معرفی هنر و دیدگاه‌های هنرمند مطرح است این‌گونه نمایشگاه‌ها می‌تواند به قوام و پیشرفت این رسانه‌های جدید به عنوان امکان بیان جدید در هنر ایران کمکی هرچند کوچک اما تاثیرگذار بکند.

نمایشگاه گروهی ویدئوآرت با عنوان "گیاه شناسی" که بهنام کامرانی و فرشته عالم‌شاه کیوریتوری آن را بر عهده دارند با ارائه آثاری از فریده شاهسوارانی، حامد صحیحی، فرشته عالم‌شاه، بهنام کامرانی و رسول معرک‌زاده تا 26 تیر در گالری ویستا واقع در خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 برپاست.