سرویس تجسمی هنرآنلاین: سارا ساسانی هنرمند عکاس که قرار است نمایشگاه عکس‌هایش با عنوان "ویرانی" در گالری آرته به نمایش در آید به هنرآنلاین گفت: من در مدت زمانی پیش از اجرای این پروژه اخبار فراوانی را از زنان بارداری می‌شنیدم که به دلایل مختلفی پیش از وضع حمل، جنین آن‌ها سقط می‌شد.

او ادامه داد: از آن جایی که تحصیلات اصلی من جامعه‌شناسی بود به نظر من این مسئله و افزایش آن غیر طبیعی به نظر می‌آمد و من تحقیقاتی را پیرامون این مسئله آغاز کردم و طبق آمارهای پزشکی قانونی متوجه شدم که آمار سقط در زنان باردار 3 برابر شده است که این موضوع به نظر کمی، هولناک به نظر می‌رسید.

این هنرمند عکاس گفت: بعد از این زمانی که با چند پزشک گفتگو کردم متوجه شدم که سه عامل مشترک در این اتفاق به شدت دخیل است. آلودگی هوا، نویزها و امواج مغناطیسی موجود در فضا و آلودگی‌های غذایی که بیشتر مربوط به مواد غذایی وارداتی است.

ساسانی گفت: بعد از این من طرح پروپوزالی را نوشتم و بر اساس آن عکاسی صحنه‌پردازی شده را برای کار خود انتخاب کردم. چرا که سوژه به گونه‌ای بود که نمی‌شد به شکل مستند با آن برخورد کرد. یک این که پیدا کردن این زن‌ها آسان نبود و از سویی به دلیل شرایط روحی خاصی که این افراد داشتند، نزدیک شدن به آن‌ها کمی سخت بود. از طرفی فضاهای بیمارستانی و حضور در اتاق عمل به راحتی قابل دسترسی نبود.

سارا ساسانی

او اظهارداشت:زبر همین مبنا من تصمیم گرفتم از عکاسی صحنه‌پردازی شده استفاده کنم و ده فریم عکس رنگی در ابعاد ٧٠ در ١٠٥ سانتی متر شکل گرفت. همچنین در این نمایشگاه چیدمانی نیز وجود دارد و در آن 32 فریم عکس با ادیت اینستاگرامی وجود دارد که در آن زنی که در نقش مادر در فضاهایی که قبل از تولد بچه یک مادر در آن حضور دارد، تصاویری را از خود ثبت کرده است.

این هنرمند گفت: این تصاویر در چیدمانی که تداعی‌گر دیوار خانه است بدون قاب قرار است که بر روی دیوار گالری قرار بگیرد. در کنار این تصاویر برخی از شنیده‌ها و دیده‌های خود را در قالب داستان‌هایی خطی روایت کردم و به صورت داستان از زبان چهار نفر نوشته‌ام که این‌ها خوانده و ضبط شده و از طریق هدفن‌هایی در نمایشگاه برای مخاطبان پخش می‌شود که هر کدام از این روایت‌ها داستانی مجزا دارند.

ساسانی گفت: استیتمنت این نمایشگاه را دکتر اعظم راود راد از اساتید جامعه‌شناسی نوشته است و به آسیب‌های روانی این مسئله در آینده اشاره کرده است.

سارا ساسانی متولد سال ١٣٦٤ در تهران و فارغ‌التحصیل پژوهش هنر و جامعه‌شناسی است. او بیش از ١٤ سال در زمینه عکاسی خبری و مستند اجتماعی با روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و نشریات داخلی و خارجی همکاری داشته است. او علاوه بر برگزاری سه نمایشگاه انفرادی در بیش از سی نمایشگاه و فستیوال گروهی در داخل ایران و کشورهایی چون اتریش، فرانسه، امریکا، ایتالیا، بلژیک و گرجستان شرکت کرده است و موفق به کسب سه رتبۀ نخست در جشنواره‌های معتبر داخلی شده است.

نمایشگاه "ویرانی" ١٦ تیر ماه از ساعت ١٦ افتتاح می شود و تا ٢٣ تیر ٩٦ از ساعت ١٦ تا ٢٠ برای بازدید علاقه مندان دایر است. گالری شنبه ها تعطیل است. گالری آرته در ونک، خیابان ملاصدرا، شیراز جنوبی، پایین‌تر از همت، بلوار علی خانی، ٢٠ متری گلستان، ١٢ متری دوم، پلاک ٣ واقع شده است.