سرویس تجسمی هنرآنلاین: اسماعیل عباسی عکاس، مترجم، نویسنده و مدرس دانشگاه با اشاره به برگزاری جشنواره عکس موبایلی "هشت" که قرار است با محوریت فرهنگ زیارت برگزار شود گفت: تکنولوژی بر فرهنگ تأثیر می‌گذارد، یعنی ابزاری که تولید می‌شود و تحولات تکنولوژیک، مسیر زندگی را تغییر می‌دهد یا به شکل‌های دیگری در می‌آورد.

او ادامه داد: مثلاً اگر به گوشی‌های همراهی که دوربین دارند توجه کنیم، عکاسی را زیر و رو کرده است. اگر چه پدیده دیجیتال هم که پیش‌درآمد این دوربین‌ها بود، به قول "درک کالستر" یک زلزله هشت ریشتری در زمینه عکاسی به وجود آورد و نحوه برخورد ما با پدیده عکاسی را متحول کرد.

این عکاس پیشکسوت افزود: ما وقتی گوشی هوشمند می‌خریم، بدون اینکه بخواهیم یک دوربین هم در اختیارمان قرار می‌گیرد؛‌ حال اگر به عکاسی علاقه داشته باشیم که جنبه مثبت قضیه است و اگر هم علاقه‌ای نداشته باشیم، ناخودآگاه هدایت شده و وارد بحث عکاسی می‌شویم. این همان تأثیر تکنولوژی بر فرهنگ عکاسی است. این موضوع در ساده‌ترین چیزها دیده می‌شود، یعنی ممکن است از غذا عکس بگیریم و آن را به دوستان‌مان نشان دهیم. در صورتی که قبل از ظهور گوشی‌های هوشمند، چنین فرهنگی نداشتیم.

عباسی با اشاره به برخی آفات عکاسی موبایلی اظهار داشت: موضوع دیگری که این دوربین‌ها تحمیل کرده، تغییر برخورد مردم در مواجهه با برخی حوادث است. قدیم اگر کسی کمک نیاز داشت، مردم به یاری او می‌شتافتند، اما طی چند سال اخیر دیده شده که به جای کمک، به عکسبرداری و فیلمبرداری از آن اتفاق می‌پردازند. همچنین، قدیم درباره کادربندی، نورسنجی و ... دقت بسیاری می‌شد، چون نگاتیو محدودیت می‌آورد اما اکنون این توجه‌ها به بعد از عکاسی موکول شده است. یعنی بلافاصله عکس ثبت می‌شود و سپس نور و کادر و ... ویرایش می‌شود.

این مدرس دانشگاه خاطرنشان کرد: البته عکاسی با موبایل تأثیر مثبت هم دارد، یعنی اگر قبلاً تهیه عکس خبری و اطلاع‌رسانی مختص آژانس‌های عکس و خبرگزاری‌ها بود، اما اکنون این محدودیت وجود ندارد. یا مثلاً برخی اماکن یا جلساتی هست که خبرنگار و عکاس در آن اجازه حضور ندارد و ثبت واقعه صرفاً توسط دوربین گوشی تلفن انجام می‌شود. به عنوان نمونه، عکس‌های دستگیری معمر قذافی یا اعدام صدام چنین داستانی دارد.

وی در پایان تأکید کرد: فوریت و زودرس بودن حاصل کار اگرچه در خیلی از موارد منافعی هم دارد، اما آن شخصی که دوربین موبایل در دست دارد،‌ باید حوصله به خرج دهد و باری به هر جهت عکس نگیرد، چون از نظر کیفی بر عکاسی اثر می‌گذارد.

 جشنواره عکس "هشت" ویژه عکاسی با تلفن همراه با محوریت فرهنگ زیارت است که در قالب یکی از مجموعه برنامه‌های پانزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار می‌شود. وجیه‌اله شیرمحمدی دبیر این جشنواره و "نقش رویای بهشت" متولی برگزاری این رویداد هنری است. علاقه‌‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در جشنواره می‌توانند به وبسایت www.rbphoto.ir مراجعه کنند.