سرویس تجسمی هنرآنلاین: جاسم غضبان‌پور عکاس باسابقه کشورمان که قرار است کتاب "زندگی و دیگر هیچ" او امروز جمعه اول تیرماه در گالری راه ابریشم رونمایی شود به هنرآنلاین گفت: به واقع این عکس‌ها را باید به گونه‌ای مجزا از خود فیلم "زندگی و دیگر هیچ" دید، چرا که من جدا از دوربینی که تصاویر فیلم را ثبت می‌کرد، یک دوربین به دنبال ثبت ذهنیت من بود  و من سناریوی خودم را در پشت صحنه دنبال می‌کردم.

او اضافه کرد: زمانی که عکاسی فیلم را انجام می‌دهید در حقیقت دو مقوله را به صورت توامان باید در نظر داشته باشید. یک این که شما وظیفه ثبت صحنه‌های فیلم را دارید که تقریبا عین به عین عکاسی می‌شود و نزدیک به راش‌هایی است که کارگردان چیده است. از طرفی شما به عنوان عکاس مولف، وارد قضیه می‌شوید و تصاویری را ثبت می‌کنید که دیگر به فیلم مربوط نیست.

این هنرمند عکاس گفت: این کتاب در حقیقت با همان نگاه مولف جمع‌آوری شده است و این تصاویر همه عکس‌هایی است که آقای کیارستمی هم تنها 7 یا 8 فریم از آن‌ها را دیده است که آن هم نخستین بار در مجله تصویر و به همت آقای صمدیان منتشر شد و همگی به صورت تک عکس و با کیفیتی معمولی به چاپ رسیده بودند و همگی تقریبا برای اولین بار بود که دیده می‌شدند.

غضبان‌پور گفت: من در این سری از عکس‌ها نگاه خاصی به مجموعه‌ای از آدم‌ها داشتم  و در واقع این مجموعه در ادامه واقعه زلزله رودبار شکل گرفت. چرا که ما از روز دوم زلزله با دوستان‌مان به عنوان عکاس در آن محل حضور داشتیم. من به فاصله هشت یا نه ماه بعد از زلزله به این مناطق می‌رفتم و به دنبال عکاسی از لوکیشن‌های آن منطقه بودم.

او اظهار داشت: یک ماه بعد از واقعه رودبار، تعدادی از  عکاسان در مجله عکس آن زمان جمع شدیم و یک ویژه نامه‌ای با موضوع زلزله رودبار  منتشر کردیم که عکس‌های من هم در آن بود. آقای کیارستمی با دیدن آن عکس‌ها از من برای همکاری دعوت کرد و من به کانون پرورش فکری کودکان رفتم و طی صحبت‌هایی که با آقای کیارستمی داشتیم، قرار شد همکاری ما ادامه پیدا کند و من برای پیدا کردن لوکیشن‌ها، شناسایی چهره‌ها و چیدن دکورها به ایشان کمک کنم و از عکس‌های من هم استفاده شود و این اتفاق از یک سال قبل از آغاز فیلمبرداری فیلم شروع شد.

غضبان‌پور گفت: من در این مجموعه تصویری از آقای کیارستمی دارم که شاید دل انگیزترین عکس او باشد. در این عکس من برخورد آقای کیارستمی با نوزادی زلزله‌زده در گهواره را ثبت کردم که ایشان تلاش دارد این کودک را بخنداند و خود نیز  در حال خندیدن است و من فکر می‌کنم این بهترین هدیه‌ای است که می‌توانم در سالروز تولد آقای کیارستمی به او هدیه کنم. چرا که این عکس به گمانم عصاره تفکر آقای کیارستمی را نمایان می‌کند.

او اظهار داشت: این کتاب البته با روزهای وقوع زلزله در رودبار نیز همزمان شده است و من هم در مقدمه کتاب به این موضوع اشاره کرده‌ام و از همه مهمتر شش فریم عکس از یک زن جنگ‌زده و زلزله زده که در قبرستان است را ثبت کرده‌ام که در این کتاب آن‌ها را منتشر کرده‌ام.

او هم چنین به ارائه توضیحاتی پیرامون کتاب "زندگی و دیگر هیچ" پرداخت و گفت: در این کتاب 80 عکس در 148 صفحه و با قطع خشتی و در سایز 23 در 23 عرضه شده است که عمده این عکس‌ها سیاه و سفید هستند. این عکس‌ها با تلفیق به شیوه‌ای جدید ارائه شده‌اند و به جز 30 عکس که در نمایشگاهی با همین عنوان در گالری راه ابریشم به نمایش در آمد 50 عکس جدید نیز ارائه شده که همگی عکس‌هایی هستند که کمتر دیده شده است.

این هنرمند عکاس گفت: این کتاب به همت انتشارات تیس منتشر شده است.

لازم به یادآوری است رونمایى از کتاب "زندگى و دیگر هیچ" جاسم غضبانپور جمعه ٢ تیرماه، ساعت ٤ تا ٩ شب در گالرى راه ابریشم ( پارک لاله)  واقع در بلوار کشاورز، بین وصال و قدس، شماره ٢١٠، طبقه چهارم برگزار می‌شود.

عکس هاى فیلم "زندگى و دیگر هیچ" ساخته عباس کیارستمى در مهرماه ٩٥ در گالرى راه ابریشم به نمایش درآمد. این مجموعه که در سال ١٣٦٩ عکاسی شده، لحظات درخشانی را از پشت صحنه این فیلم ثبت کرده است.

جاسم غضبان‌پور عکاسی پر کار و یکی از عکاسانی است که بیشترین تعداد عکس را هنگام جنگ و پس از آن در کارنامه‌ خود ثبت کرده است.

غضبان‌پور متولد ۱۳۴۲ در خرمشهر و فارغ‌التحصیل رشته‌ عکاسی از دانشگاه هنر تهران است. او فعالیت حرفه‌ای خود را در سال ۱۳۵۵ شروع کرد و سابقه‌ حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و همچنین همکاری با ناشران متعددی در داخل و خارج از ایران داشته است