سرویس تجسمی هنرآنلاین: نشست  مدیرعامل صندوق اعتباری هنر با اصحاب رسانه عصر روز 29 خرداد در ساختمان هنر برگزار شد. سید حسین سیدزاده در ابتدای این نشست گفت: تاکیدات رئیس جمهور در دوران انتخابات و بعد از آن به صورت عمومی و مصداقی و قول‌های ایشان در حمایت ویژه از جامعه هنرمندان منجر به آن شد که ما در صندوق اعتباری هنر به دنبال طراحی بسته‌هایی پیشنهادی جهت تحقق این خواسته رئیس جمهور باشیم.

او ادامه داد: ما در چند اقدام سعی کردیم این موضوع را به صورت ویژه در صندوق اعتباری هنر اجرایی کنیم که مهم‌ترین آن‌ها افزایش اعضاء تحت پوشش توسط صندوق است. این صندوق از بدو تاسیس تا امروز کمتر از 20 هزار نفر را تحت پوشش بیمه قرار داده بود اما امسال و از ابتدای سال جدید و با پیگیری دکتر صالحی امیری وزیر ارشاد و با همکاری دکتر نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی این عدد بیش از 50 درصد رشد کرده است و 12 هزار نفر به این تعداد افزوده شده است.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: به دلیل این که برخی از این اعضا نیازمند این حمایت هستند ما هم چنان که از هفته پیش 12 هزار نفر را تحت پوشش بردیم، برای 2120 نفر نیز معرفی‌نامه جدید صادر شده و ما این کار را عملیاتی کردیم.

سیدزاده اظهار داشت: بدهی که به سازمان تامین اجتماعی داشتیم با مساعدت و همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه و در روزهای وزارت آقای صالحی امیری تسویه شد و ما توانستیم به واسطه اعتبارهایی که دریافت کردیم 38 میلیارد تومان بدهی را بپردازیم.

او اضافه کرد: ما در ادامه برنامه‌های ویژه 500 نفر را تحت پوشش تکریم مستمر صندوق بردیم. علیرغم اینکه این اتفاق یک بار مالی مستقیم برای وزارت ارشاد دارد اما این مخاطبین جزو مفاخر هنری بودند. این یک اقدام عمیق و ریشه‌ای است و این تعهد ادامه‌دار است و علیرغم این که در بودجه اولیه اعتباری برای آن در نظر گرفته نشده است، ما سعی کردیم اعتباراتی را از محل‌های دیگر برای اجرایی کردن این موضوع تامین کنیم.

سید زاده گفت: حوزه دیگری که به عنوان یک توصیه به ما ارجاع شد، پیگیری تحول حوزه اقتصاد فرهنگ بود. ما در حوزه حمایت از هنرمندان نمی‌توانیم توفیقی به دست بیاوریم مگر این که کسب و کار فرهنگی و ساز و کارهایی که موجب درآمدزایی هنرمندان می‌شود را افزایش دهیم.

او اظهار داشت: به منظور تسهیل این شرایط ما تفاهم‌نامه‌ای را با صندوق کارآفرینی و امید امضا کردیم که طی آن 8 میلیارد تومان یعنی دو برابر رقم گذشته به طرح کسب و کار هنرمندان اختصاص پیدا کرد و ما این طرح حمایتی را از تیرماه آغاز می‌کنیم. در تلاش‌ هستیم که این تسهیلات ساده باشد تا اهالی فرهنگ و هنر بتوانند با کم‌ترین دردسرهای بروکراتیک از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: از سویی در تفاهم‌های اخیر با سازمان تامین اجتماعی طرحی را به مرحله اجرا رساندیم که در مراکز درمانی مثل بیمارستان میلاد و چند نقطه دیگر برای هنرمندان شرایط درمانی ویژه‌ای ارائه کنیم و هنرمندان بتوانند با مراجعه بدون نوبت از سرویس ویژه درمانی بهره‌مند شوند. در کنار این طرح، طرح بیمه تکمیلی هنرمندان را هم در سه سطح عرضه کردیم تا هنرمندان با توجه به شرایط خود بتوانند نوع خدمات را انتخاب کنند و این طرح، کامل و حساب شده است.

سیدزاده در ادامه برنامه‌های صندوق اعتباری هنر گفت: اقدام مهم دیگر به واسطه حضورم در صندوق ایجاد هیئت مدیره‌ای متشکل از نمایندگان تشکل‌ها و خانه‌های صنفی ذی‌نفع بود. در حقیقت صندوق اعتباری توسط هیئت مدیره‌ای متشکل از رئیس خانه سینما، رئیس خانه تئاتر و رئیس دفتر کل موسیقی برگزار می‌شود. ما به این وسیله می‌خواستیم برای کمک در عمق مسائل صنفی نفوذ کنیم  و جهت‌گیری‌هایمان حرفه‌ای‌تر شود و افرادی که صاحب نظر هستند وارد هیئت مدیره شوند.

وی در پاسخ به این سوال هنرآنلاین که آیا نمایندگان دیگر صنوف قرار نیست در این هیئت مدیره حضور داشته باشند گفت: اساسنامه صندوق به گونه‌ای است که در حال حاضر امکان گسترش تعداد اعضا وجود ندارد. ما به این فکر کردیم که این اعضا در شکلی گردشی جایگزین شوند. دلیل انتخاب این اصناف به دلیل پرمخاطب بودن و پر مساله‌تر بودن آن‌هاست هرچند که این دلیلی بر اولویت این شاخه‌های هنری بر دیگر شاخه‌ها در دریافت تسهیلات نشده است. ما در حقیقت از مشورت‌ها و حضور این افراد استفاده می‌کنیم و این افراد تنها در هیئت مدیره حاضر هستند و در بخش اجرایی نقشی ندارند.

او اظهار داشت: ما به منظور این که تبعیضی ایجاد نشود کارگروه‌هایی تشکیل دادیم. هر چند امروز محوریت قرار گرفتن تهران خود در مقابل شهرستان‌ها یک تبعیض است. بیش از هشتاد درصد افرادی که باید تحت پوشش ما قرار بگیرند در شهرستان‌ها هستند و ما سعی می‌کنیم حمایت را به صورت عادلانه‌ای انجام دهیم.

سیدزاده در پاسخ به این که نقش صندوق در رونق اقتصاد فرهنگ چگونه است؟ توضیح داد: ما در صندوق اعتباری هنر تلاش داریم با پی‌ریزی زیرساخت‌های اقتصادی در حوزه فرهنگ و تبدیل آن به سازوکارهای پویا از کمک‌های ذره ذره و مستقیم به هنرمندان بکاهیم. این منوط به افزایش حجم تولید در عرصه‌های مختلف هنری اعم از موسیقی، تئاتر، تجسمی و غیره است و هرچه این مسائل توسعه پیدا کند، هنرمندان نیازشان به صندوق کمتر می‌شود. ما می‌خواهیم به صنایع دستی هم توجه ویژه‌ای داشته باشیم چرا که به نظر صنایع دستی، هنرهای تجسمی و سینما سه هنر پیشرو در اقتصاد هستند و می‌توانند این حوزه را متحول کنند.

مدیرعامل صندوق اعتباری هنر گفت: از آن جایی که منابع مالی صندوق محدود است ما پیوندهایی را پیدا کردیم تا بتوانیم از اعتبار این نهادهای مالی استفاده کنیم. در حقیقت در این میان یک رابط یا شاید مولف هستیم. به عنوان مثال اگر هنرمندی برای ساخت یک فیلم نیاز به 200 میلیون بودجه دارد ما با تایید بنیاد سینمایی فارابی و خانه سینما این افراد را به صندوق کارآفرینی و امید معرفی می‌کنیم تا بتوانند در یک روندی از تسهیلات بهره‌مند شوند.

سیدزاده گفت: ما در حقیقت داریم الگوسازی می‌کنیم تا سازمان‌های دیگر و سایر حوزه‌ها بتوانند از این الگو استفاده کنند. تجربه صندوق بیش از سایر حوزه‌هاست و ما تلاش داریم در آینده نویسندگان، روزنامه‌نگاران و هنرمندان را به هم نزدیک کنیم و بتوانیم در یک سیستم یکپارچه تسهیلات را بین آن‌ها تقسیم کنیم.

او درباره تفاهم‌نامه جدید با سازمان تامین اجتماعی درباره بیمه هنرمندان بالای چهل سال نیز توضیح داد: ما صحبت‌هایی را انجام دادیم که مردان بالای 50 و زنان هنرمند بالای 45 سال بتوانند به صورت استثنا مشمول طرح بیمه شوند چرا که این افراد مشمول نبودند و ظرف یک ماه و نیم آینده این افراد تحت پوشش قرار خواهند گرفت و ما این را در قالب طرحی ویژه ارائه کرده‌ایم.

سیدزاده گفت: موضوع اصلی ما با تامین اجتماعی معرفی 12 هزار نفر بوده است و مباحث اجرایی به خود این سازمان بر می‌گردد و ما به غیر از معرفی وظیفه‌ای دیگری نداریم. این افراد توسط معاونت‌های تخصصی به صندوق معرفی می‌شوند و ما طبق سازوکارهایی این افراد را به تامین اجتماعی معرفی می‌کنیم. این اتفاق در مورد اصحاب رسانه نیز باید اتفاق بیافتد. ما اعلام کردیم که رسانه‌ها باید نسبت به بیمه افراد اقدام کنند و این‌ها می‌توانند از خدمات بیشتری بهره‌مند شوند اما ملاک صندوق برای پذیرش این افراد تنها معاونت مطبوعاتی است.

مدیرعامل صندوق هنر گفت: ما شرایط دریافت وام هنرمندان را تسهیل کردیم و امسال با یک افزایش 45 درصدی ما وام هنرمندان را به سقف 5 میلیون تومان رساندیم و امسال 1000 نفر این وام را دریافت می‌کنند و این بر اساس بودجه سالیانه‌ای است که تعیین شده است.