به گزارش هنرآنلاین، در این کارگاه که با استقبال نویسندگان و علاقه‌مندان به این فرم نمایشی همراه بود، «استیو انسل» بنیانگذار فستیوال تئاتر یک دقیقه‌ای که از سال 2003 هر سال برگزار می‌شود، در ابتدا به شرح دلایل روی آوردن به این فرم و معرفی فستیوال تئاتر یک دقیقه‌ای و محبوبیت فزاینده‌ی آن پرداخت.

سپس در ادامه این کارگاه، بخش تمرین‌های عملی و نوشتاری آغاز شد. در این بخش، شرکت‌کنندگان که بسیاری از آنها دانشجویان و فارغ‌التحصیلان کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی و سینما بودند و سابقه‌ی نگارش نمایشنامه و فیلمنامه داشتند، با هدایت «استیو انسل»، آثاری را در همان جلسه خلق کردند. در این تمرین‌ها تأکید بر مشارکت و کارِ گروهی در نگارش، مد نظر بود و تمرین‌ها به نحوی طراحی شده بودند که فعالیت گروهی را در بین شرکت کنندگان، ترغیب کند.

انسل1

نرگس یزدی مدیر دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات نمایش که مدیریت و ترجمه‌ی همزمان این کارگاه را بر عهده داشت، درباره شکل گیری این کارگاه تخصصی توضیح داد: چند ماه پیش تصمیم گرفتیم با هدف ایجاد پویایی در میان نمایشنامه‌نویسان و علاقه‌مندان به تئاتر، «جشنواره‌ی تئاتر یک دقیقه‌ای» را برگزار کنیم، اما بر مبنای بازخوردهایی که دریافت کردیم این تصمیم تغییر کرد و بنا شد ابتدا این فرم کوتاه را معرفی کرده و آموزش دهیم. در این راستا، پرونده‌ی ویژه‌ی مجله نمایش به «نمایشنامه و فرم کوتاه» اختصاص داده شد و ضمن بررسی فرم کوتاه در تئاتر و اجرا، و معرفی و بررسی کتاب‌های ارزشمندی که در این زمینه به نگارش درآمده‌اند، مصاحبه‌ای اختصاصی با «استیو انسل» نویسنده‌ی کتاب «نمایشنامه‌‌ی یک دقیقه‌ای» انجام شد که خلاصه‌ای از این کتاب نیز ارائه داده شد.

در ادامه برای درگیرشدن فعالانه‌ی علاقه‌مندان در عمل، کارگاهی تخصصی با حضور آنلاین استیو انسل برگزار شد. در ادامه، به نظر می‌رسد زمینه‌های لازم فراهم شده و جشنواره‌ی تئاتر یک دقیقه‌ای به زودی توسط دفتر آموزش، پژوهش و انتشارات اداره‌ کل هنرهای نمایشی برگزار خواهد شد. این پروژه در راستای سیاست‌ها و اهداف مدیر کل هنرهای نمایشی مبنی بر بهره‌گیری از رویکردهای نوین در تئاتر و اجرا تحقق پذیرفته است.